... שיש בכל דבר, אלא שהתודעה של האדם סובלת סבל אמיתי, כאשר האדם חושב על כל דבר שהוא. כי האדם רוצה את
השלמות. וכל מחשבה שהאדם חושב בעולם (דהיינו 24 שעות ביממה, כולל בזמן השינה), כל מחשבה שהיא, אין בה את
השלמות. כי כדי לחשוב על משהו, לשם כך הוא צריך להיות מוגדר, והמוגדר הוא מצומצם, וממילא אין בו ולא בשום דבר בעולם
שלמות. ולכן האדם גם סובל תמיד, משום שהוא לא מקבל את הדבר היחיד שאותו הוא רוצה, שזאת
השלמות, שהיא לא יכולה להיות בשום ישות מוגדרת. אבל מי שהוא איש אמת, הוא רואה את
השלמות שיש בכל דבר, כי אצלו היש והאין הם אחד, ואז הסוף נכלל בבחינת האין סוף, והכל מתאחד
לשלמות אחת. כי גם האין סוף, הוא אינו שלם, וגם
השלמות היא לא באמת
שלמות, כי היא חסרה את החיסרון. וכאשר שניהם נכללים אחד בשני, אז זו
השלמות וכולי (ויש
שלמות בתוך ומעל
שלמות וכולי). והנה,
השלמות הזאת נמצאת ב כל דבר שיש בעולם. ומי שלא חווה את
השלמות של המציאות ב כל דבר, בידוע שהוא משקר את עצמו, בלי להיות מודע לכך. כי מי שהוא איש אמת בלבבו, הוא חווה את היופי ואת
השלמות שיש בכל דבר בעולם. בפרט כאשר ... סיבה. כי כל העולם שלנו כולו, הוא רע מצד עצמו. כי גם הטוב, גם הוא רע, וכל שכן הרע. כי שניהם נפרדים
מהשלמות של המציאות, שהיא האחדות. וכל הנפרדות, כולל הטוב שבתוכה, היא כולה רעה, משום שאין בה
שלמות. ומי שלא אוהב את כל המציאות ... והאושר. כי ידיעת האמת, היא עצמה חווית האחדות של המציאות, שהיא נוצרת על ידי הידיעה של האמת שהכל
מושלם. ולפעמים האדם מעליל עלילות שווא ... לא לסבול בכלא כעבד, אלא מקומו הוא להיות מלך, או ליהנות באמת, מכך שהוא בוחר להיות עבד. כי האדם הוא
השלמות האין סופית (ולמרות שיש כאן דבר ... את הכל ושיש דברים שהם מעל השכל וכיו"ב. ובגלל שהאדם מטעה את עצמו, שהוא לא יכול להצליח להשיג את
השלמות, למרות שהוא לא באמת בטוח בכך, על ... איש אמת באמת, בלי שום סיבות ופירושים. שעל ידי זה בסופו של דבר, האדם יגלה ויראה ויבין ויחווה את
השלמות, שבה הכל אחד, גם בתוך השכל של ...