... הוא, כי לפעמים ישנם דברים מאוד חכמים ונכונים, שכדי להבין אותם לשם כך צריך טיפשות ושיגעון. כי מי שיתבונן בעניין יראה כי כל גאון הוא סוג של משוגע. וככל שהפער בין
השכל של הגאון לבין
השכל של שאר העם ככל שהפער הזה גדול יותר, כך הוא נחשב למשוגע יותר. ויכול להיות מצב שבו
השכל של החכם האמיתי יהיה כ"כ גדול, עד כדי כך שהוא יחשב לשיגעון של ממש ביחס
לשכל הרגיל. כי מה שנקרא אצל בני האדם שיגעון, מאוד יכול להיות שזאת חוכמה מאוד גדולה
ושכל מאוד גדול, עד כדי כך שזה נדמה לשיגעון. וכפי שכבר קרו דברים מעולם שבני האדם ... המחשבה שלהם לא הייתה פופולארית ולכן חשבו שהם משוגעים וכולי. ובאמת כל דבר שאותו האדם לא מבין, הוא יכול להראות בעיניו כסוג של שיגעון. עד שהוא מבין אותו ומבין את
השכל שלו ורואה את האמת. ואם נתבונן עוד נראה, כי כל חכם שיכנס לבית משוגעים יחשב למשוגע למרות שהוא חכם מאוד גדול. אלא שמרוב שהוא חכם כ"כ גדול, אם הוא לא יסתיר את החוכמה שלו, יחשבו שהוא משוגע. בקיצור לפעמים
שכל מאוד גדול יכול להראות לאדם כשיגעון למרות שהוא באמת
השכל האמיתי והאדם הוא זה שלא מספיק חכם כדי להבין אותו. ואין הכוונה כמובן לומר
שכל צורת מחשבה מוזרה ומשוגעת שהיא בהכרח חוכמה גדולה. אך הכוונה כן לומר שיתכן שיש
שכל גדול ואמיתי שהוא נחשב לשיגעון מרוב זה שהוא גדול וכולי. וכל זה אומר בעצם שתכונת ... בן אדם חכם מאוד, לשם כך צריך לנסות לחשוב בצורה לא שגרתית אלא בצורה שיכולה להראות כשטות וכשיגעון. והיכולת של האדם לחשוב בצורה מטופשת, היא זו שמאפשרת לו להתחבר
לשכל של החכם הגדול ממנו, ובסופו של דבר להיות חכם כמותו. ובאמת מצד האמת מי שיתבונן עוד בעניין יראה, כי המציאות שלנו היא כ"כ חכמה, שכדי להבין אותה באמת, לשם כך צריך
שכל כ"כ גדול שיכול להראות כשיגעון. וכפי שאכן המציאות מתנהגת לפעמים בצורה שנראית ... מאשר המציאות, כי הוא רק חלק ממנה. וזה כמובן אומר שהמציאות נראית לאדם כמשוגעת רק משום שהוא המשוגע ולא מבין אותה. כך שכדי להבין את המציאות באמת לשם כך יש צורך
בשכל גדול וכולי... שהוא כ"כ גדול עד שהוא יכול להראות כשיגעון של ממש. והשאלה הנשאלת ... של החכם האמיתי תואמת את האמת, וצורת המחשבה של המשוגע האמיתי לא תואמת את האמת. זה ההבדל שיש בעצם בין המשוגע האמיתי לחכם הגדול כ"כ שנחשב למשוגע. והדרך להגיע
לשכל גדול מאוד עד כדי שהוא עשוי להיחשב כשיגעון בלי להיות משוגע ממש, היא על ידי ...