...
משטויות - מהי מהות ההנאה
משטויות? מה טוב בכך? הנאה
משטויות. מי שיתבונן בעניין יראה, כי יש המון בני אדם שנהנים ממה שנקרא
שטויות. וליהנות
משטויות פירושו, ליהנות ממשהו שאין בו הרבה שכל. כי
שטויות פירושו דבר שאין בו איזה שכל. ואדם שנהנה
משטויות, הוא אדם שנהנה מדברים שאין בהם שכל. והשאלה היא, מהי מהות העניין הזה של ההנאה
משטויות? ומי שיתבונן בעניין יראה, כי יש לנו בעצם 2 סוגים של הנאה. ההנאה הראשונה וה"יוקרתית", היא ההנאה מדברים חכמים שיש בהם שכל. וההנאה הפשוטה וה"זולה", היא ההנאה
משטויות ומדברים שלא רואים את השכל שיש בהם. ואם נתבונן היטב ... הקצה של סוגי ההנאה הנ"ל. דהיינו, 1 - סוג ההנאה הגבוה ביותר הוא הנאה מדבר שהוא כולו שכל. 2 - ותחתיו יש את ההנאה החשובה הנ"ל שיש בה שכל. 3 - ותחתיה יש את ההנאה של
השטויות, שאין בה כמעט שכל. 4 - והכי נמוך, ההנאה הכי חסרת שכל ... שכל, שהאדם נהנה בה משום דבר. ולכאורה, ההנאה הטובה ביותר והמכובדת ביותר, היא ההנאה שהיא כולה אך ורק שכל. וההנאה הנמוכה ביותר, היא ההנאה שהיא ללא שום שכל כלל. כי אפילו
בשטויות יש שכל. והנאה שאין בה שכל כלל, לכאורה היא ההנאה ... להבין אותה כלל בשכל רגיל. כי יש שכל אחר, שבו האדם נהנה מהמציאות. אך הוא לא נקרא שכל, כי הוא משהו אחר לגמרי. והחכם האמיתי, הגדולה שלו היא בכך שהוא יכול לא רק ליהנות
משטויות, אלא ליהנות מהדבר שנראה הנמוך ביותר, שהוא ליהנות משום דבר ובלי שום סיבה ושכל כלל. והשלמות היא ליהנות בלי שום סיבה ושום שכל כלל. ובנוסף, מי ששכלו אינו מושלם, על ידי זה נדמה לו שדבר אחד הוא חכם ודבר אחר הוא
שטות. ולכן נראה לו שליהנות מדברים עם שכל, זה טוב יותר מאשר דברים אחרים. אבל מי ששכלו מושלם, בעיניו גם הדברים החכמים נראים
כשטויות, ומצד שני, בעיניו גם הדברים הטיפשים נראים כחוכמה. ולכן אין אצלו את החילוק בין סוגי ההנאה השונים. ואדרבה, מי שרוצה להיות חכם באמת, עליו לנסות ליהנות גם
משטויות וגם בלי שום שכל ושום סיבה כלל. שזאת שלמות ההנאה, שהאדם חי בהרמוניה מושלמת עם המציאות, ונהנה מכל דבר כפי מה שהוא, גם בלי להבין אותו בשכל רגיל. ובנוסף על כל הנ"ל, חכם אמיתי יודע למצוא ולהבין את השכל שיש בכל דבר. וגם
בשטויות הגדולות ביותר, יש שכל גדול ביותר. ואדם שנהנה
משטויות, זה בגלל השכל הגדול שמסתתר שם, ושהתת מודע של האדם נהנה ממנו. ומי שהוא לא מספיק חכם, הוא לא מבין את השכל שיש
בשטויות, ולכן הוא לא מסוגל ליהנות מהן. אבל, מי שלא מבין את כל המציאות, ולא מסוגל ליהנות מכל המציאות, הרי שהוא לא באמת ראוי להיקרא חכם. כי המציאות יותר חכמה מהאדם. ואם יש במציאות
שטויות, הרי שבוודאי שיש גם בהן שכל כלשהו. והשלמות היא להתחבר ...