... בשלמות, תמיד יש חיסרון, אין
שום חיסרון, תמיד יש שאלה, אין שום שאלה, חיים בלי
שום חיסרון, שלמות בלי
שום חיסרון, מהי השלמות? אושר אמיתי, מהו אושר? אושר מוחלט אליעד: אם מישהו בא אלי בבעיה, אני מנסה להכניס לו הבנה שאומרת שתמיד יש חיסרון. מחוייב המציאות שיש חיסרון כי זה לא ... רק מהצד של השכל מחוייב שתמיד יש חיסרון, אבל אם אתה בן אדם רציני שתוקף את השכל בשורשו, אז אין
שום חיסרון. מי יחשוב שבלי שכל אין חיסרון, אף אחד, אבל בתת מודע יש את האפשרות הזאת ולכן הוא אף פעם לא מצליח להיות שלם למרות שהוא מבין שתמיד יש חיסרון, משהו חסר לו. כי בלב הוא ... שלו. ובהיפוך זה שבאין שכל אף פעם אין חיסרון. אם החיסרון היה מחוייב, לא יכולת לרצות להיות בלי
שום חיסרון. האדם בטוח שיש חיסרון, כמו שהוא בטוח שהוא קיים. תראו את העניין, האם העולם הוא מחודש או שהוא קדמון? האם המקום והזמן הם מחוייבים או שהכל נוצר יש מאין? כשאומרים לאדם ... ואם אומרים לאדם, תמיד יש חיסרון, והוא לא רוצה בזה, מה שמלובש שם שבתת מודע הוא מבין שאין
שום חיסרון. אני מבחינתי שהבנתי שתמיד יש חיסרון, בהתחלה זה היה מאוד נחמד, הייתי בטוח שזהו גיליתי את השלמות, ולא ציפיתי יותר לכלום. ואז קראתי אצל רבי נחמן שאמר, אני חי חיים טובים שאין בהם
שום חיסרון. למה? כי באין שכל אין
שום חיסרון. כשאין שום שכל, אתה לא מבדיל בין מה שיש לבין מה שאין, ואז אין
שום חיסרון. ואז ניסיתי להבין איך זה שאין
שום חיסרון? הרי אמרת שתמיד יש חיסרון ושלמות יש רק לשם יתברך, ואז הוא הסביר איך עושים זאת, על ידי שנצמדים לאמת, ובסוף אין
שום חיסרון. רבי נחמן אמר, השכל הכי גדול שאפשר לדבר ממנו הוא שאין
שום חיסרון, שאפילו אלוהים לא יוכל לשחד אותך. אבל גם להגיד שאין
שום חיסרון גם זה מדרגה נמוכה, כי יש הרבה מעבר לזה. רק שמעבר לזה אי אפשר להסביר. אם זה כבר כלום, איך יכול להיות יותר מכלום? בשכל תמיד יש חיסרון, וזאת האמת היחסית. אם יש הבדל ... נראה לך טירוף, ואז אתה יכול לעשות הכל. אתה יכול להיות יותר בנפרדות. במצב שאין שום שאלה, אין
שום חיסרון, אם לא חסר כלום אז הכל מיותר, ואם אתה מבין שהכל מיותר, אז עכשיו אתה יכול להתאמץ עבור דברים שלא נראים מיותרים עבור ההוא שחושב שלא מיותר. יש אנשים למשל שיש להם נכות ...