... אחד. כי לכל דבר שיש בעולם יש לו שורש. ולכל
השאלות שיש בעולם, גם להן יש שורש. ולכל התשובות שיש בעולם, גם להן יש שורש. ויש שאלה אחת, שהיא השורש של כל
השאלות. ויש תשובה אחת, שהיא השורש של כל התשובות. וכאשר האדם מתקדם בסולם הרוחני, בכל פעם
השאלות שלו מתקרבות יותר לשאלה השורשית שהיא השורש של כל
השאלות. וככל שהאדם מתקרב יותר אל השאלה הזאת השורשית שהיא השורש של כל
השאלות, על ידי זה רמת הקושי של האדם להתקדם מבחינת ההבנה שלו את המציאות, רמת הקושי הזאת עולה. ולכל דבר יש סוף. וגם לכל
השאלות יש סוף. והסוף של כל
השאלות הוא השורש של כל
השאלות. דהיינו, כי אחרי שהאדם עמל ומתייגע ומבין את כל מה שהוא יכול להבין, עכשיו הוא מגיע לשאלה חדשה, שהיא בעצם שאלה אחת, שכוללת בתוכה את כל
השאלות שיש בעולם. והיא השאלה החזקה ביותר שיש בעולם. וכאשר האדם מגיע לשאלה הזאת, עליו לדעת להחזיק מעמד. ואם הוא יחזיק מעמד הוא יעבור גם את השאלה הזאת בשלום, ויקבל תשובה לכל
השאלות שיש בעולם. וזה כבר ביארתי במקום אחר. וכאן במאמר המטרה היא להסביר מה קורה עד שמגיעים לשאלה הסופית. וכפי שאמרנו, כל אותם מנהיגים רוחניים / מורי דרך ... הם מגיעים ככל שהם מתקרבים יותר אל השורש של כל
השאלות. והנה, השורש הזה של כל
השאלות, יש לו לבושים רבים. ז"א כי יש שאלה אחת, שהיא באה לידי ביטוי בהמון צורות שונות של
שאלות. וכאן נציג דוגמא אחת לאחד מהפרדוקסים הכי ידועים בעולם הרוחני, והיא נקודת העצירה של כל אנשי הרוח למיניהם. ומי שיתבונן היטב על מהות הפרדוקס שנציג, הוא ... מחשבתם יותר בעולם הרוחני, כך הם התקרבו יותר
לשאלות של הבנת המציאות, שהקושי למצוא להן תשובה, הוא משום מגבלת יכולת התפישה האנושית הזו. כי כל
השאלות שיש לאדם בעולם בכל נושא שהוא, בצורה כלשהי הן ביטוי של השאלה הזאת, של הקושי של האדם לראות את התמונה המלאה. וכל
השאלות הקיומיות שהיו מאז ומעולם ושיהיו לעתיד לבוא, כולן שורשן במגבלה הזאת של האדם לראות את עצמו בתוך התמונה המלאה. ומי שיקרא היטב את כל סוגי הספרים הרוחניים, ... נתקעו ונעצרו בבעיה הזאת. כי בכל ספר רוחני יש
שאלות אחרות. ומי שיתבונן היטב על מהות
השאלות שבהן הסתבכו גדולי חכמי החכמים, הוא יראה שכל
השאלות כולן הן
שאלות מקבילות וצורות שונות של הפרדוקס של התמונה המלאה. שהיא הדבר שאותו השכל לא יכול להבין. ואפשר להסביר כאן את הבעיה הזאת בעוד מאה צורות נוספות. אך לא נפרט ... המלאה, גם היא לא השאלה הקשה ביותר. כי יש
שאלות אחרות קשות עוד יותר. ויש שאלה אחת קשה מכולן. והבעיה הטכנית "הקטנה" הזו של חוסר היכולת של האדם לראות את התמונה המלאה, היא רק הקדמה קטנה
לשאלות הרבה יותר קשות, שאליהן מגיע רק מי שמגיע. ונחדד עוד מעט את העניין, והוא שפרדוקס התמונה המלאה, משמעותו היא, שרק התמונה המלאה עצמה, יכולה לראות את עצמה. ...