... של מהות שאלת
השאלות? מהי המהות של שאלת כל
השאלות? וכאן נבאר את המהות של שאלת כל
השאלות. דהיינו, לא נבאר את השאלה עצמה, אלא נבאר רק את מהותה. והעניין הוא, כי יש סוגים שונים של
שאלות. ויש
שאלות שמהותן היא חוסר ידיעה. דהיינו, שיש לאדם שאלה, שאם היה לו עוד מידע כלשהו, אז המידע הזה היה נותן לו תשובה לשאלה שלו. וכל
השאלות שיש בעולם, הן מהסוג הזה של
שאלות של חוסר ידיעה. דהיינו, שחסר לאדם מידע כלשהו, ועל ידי זה נוצרת אצל האדם שאלה. ובכל
השאלות שיש בעולם, התשובה של השאלה היא נפרדת מהשאלה. דהיינו, יש שאלה, ויש גם עוד מידע נפרד מהשאלה, שהוא בעצם התשובה על השאלה. אבל יש גם את שאלת כל
השאלות, שהיא השורש של כל
השאלות שיש בעולם. ששם השאלה נובעת, לא משום שחסר לאדם מידע, אלא משום שהאדם לא מסוגל מבחינה שכלית ונפשית להכיל את המידע שיש לו. כי ככל שהאדם ... לא מסוגל להכיל את ההבנה הזאת בשכל האנושי שלו, וגם לא ברמה הרגשית האנושית. כי כנ"ל, כל
השאלות שיש לאדם בעולם, את כולן האדם מסוגל מבחינה שכלית להכיל. כי כל
השאלות, הן רק חיסרון של מידע כלשהו. וכאשר מתגלה לאדם עוד מידע, אז על ידי זה הוא מקבל תשובה לשאלה שלו. אבל כאשר האדם מגיע לשאלת כל
השאלות, הוא בעצם מגיע לסוג הבנה כלשהי, שבעצם הוא המהות האמיתית של המציאות. והמהות האמיתית של המציאות היא מאוד עמוקה. ומצד האמת אין כאן שום שאלה כלל. כי השאלה, היא בכלל התשובה, של כל
השאלות שיש בעולם. אבל כאשר האדם נחשף לדבר הזה בפעם הראשונה, האדם לא מסוגל להכיל מבחינה שכלית את מה שהוא יודע. ולא שמדובר כאן על זה שחסר לאדם ... לא לדמיין את השאלה הזאת (עד שהוא יגיע אליה בעצמו). משום שמהותה של השאלה עצמה, שונה מכל
השאלות שיש בעולם. כי כנ"ל, כל
השאלות שהאדם מכיר, הן
שאלות שיש עליהן תשובות. אבל כאן מדובר לא על סתם שאלה, אלא על המהות של כל
השאלות שיש בעולם. ומדובר כאן על שאלה שאין לה תשובה. ומי יכול לדמיין שאלה שאין לה שום תשובה כלל? וכאשר האדם מגיע לשאלה של כל
השאלות, השאלה של כל
השאלות יוצרת אצלו חוסר הבנה כ"כ גדול, שהדבר הזה גורם לו לפרק את כל החוכמות שהוא מכיר ושהוא יודע אותן. פירוש: כי לכל אדם יש חוכמה כלשהי וידיעות ... כל שאלה היא על נושא מסוים. ואין שום שאלה שהיא על כל המידע שיש בעולם בבת אחת. והשאלה של כל
השאלות, היא קושיא כ"כ חזקה, שהיא קושיא על כל המידע שיש בעולם מכל סוג שהוא. ולכן, כל חכמי החכמים שיש בעולם, ברגע שהם מגיעים אל השאלה של כל
השאלות, אז כל החוכמות שלהם וכל מה שהם יודעים, מתבטל ונעלם. כי השאלה הזאת היא על המהות של כל מה שקיים. וכאשר האדם מגיע לשאלה הזאת, אז כל מה שהוא ... מגיע אל השאלה הזאת, אז כל מחשבה שיש לו בראש שלו, המחשבה הזאת מזכירה לו את השאלה של כל
השאלות. כי כנ"ל, שאלת כל
השאלות, היא כרוכה בהבנת המהות של כל הדברים שיש בעולם. ומאחר שהיא כרוכה בהבנת המהות של כל הדברים שיש בעולם, הרי שאחרי שהאדם מבין אותה, ממילא בעצם ... להעלות על דעתו את המהות של השאלה הזאת. כי המהות של השאלה הזאת, היא גם שונה מהמהות של כל
השאלות שיש בעולם. אבל בנוסף, המהות של השאלה הזאת, משנה לאדם את כל מה שהוא מבין בכל תחומי החיים בבת אחת. כי ברגע שהאדם מגיע לשאלה הזאת, הדבר הזה ... את כל נקודת המבט שלו על כל מה שהוא יודע. וכפי שאמרנו, מדובר כאן על שאלה אחת, שבלעדיה לא היו
שאלות בעולם. דהיינו, על שאלה אחת, שאם לא היא הייתה קיימת, לא היו קיימות שום
שאלות ושום ספקות בשום נושא בעולם. כי היא השורש של כל
השאלות. דהיינו, הדבר שכל
השאלות והתשובות שיש בעולם, תלויים בו. ואחרי שהאדם משיג בשכלו את כל מה שיש ביד השכל האנושי להשיג, אז האדם מגיע למידע הזה של הבנת המציאות. ואז האדם מגלה את השאלה של כל
השאלות. ואח"כ אחרי שהאדם מעמיק עוד יותר בתוך השאלה הזאת, אז על ידי זה האדם יוצר אצלו כלי קיבול שכלי להכיל את המידע הזה. כי כנ"ל, זאת לא שאלה שיש ...