... אליעד: אני למשל הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל לא מספיק. או הבנתך נכונה אבל לא מספיק נכונה. זאת אומרת שצריך לכוונן יותר את מה שאתה מבין. למשל אדם
שרוצה לחזור בתשובה, ולא יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה אבל מעשיו אינם נכונים. למשל יש לנו מחשבה, דיבור מעשה. אז בתפיסה שדברת ... מסתכל שהמחשבה היא הכי נמוכה, והמעשה הכי גבוה, שעדיין לא הגעת למעשה הנכון. אצלי זה הפוך, אני יכול להגיד כוונתך רצויה אבל ידיעתך אינה נכונה, או
רצונך אינו נכון. אני הולך פנימה לתוך
הרצון ולא בורח למעשה. בעיני המעשה הכי פחות חשוב. יש פה בעיקרון שני שכלים, שכל הגיוני ושכל לא הגיוני. בשכל ההגיוני הכי חשוב זה מה אתה יודע, - לא מה אתה עושה, לא מה אתה מדבר, לא מה אתה
רוצה, לא מה אתה חושב, לא מה אתה מרגיש ולא מה אתה זוכר - מה שחשוב זה רק מה אתה יודע. ידיעה זה הדבר הכי עמוק שקיים. רבי נחמן בשפה שלו אמר, ... יש הרבה. המעשים זה הנפרדות, וכוונת הלב זה המהות. כוונת הלב יותר חשובה מהמעשים, למשל חשוב יותר אם נהנית במסעדה יותר ממה שאכלת. או יותר חשוב שאתה
מרוצה ממה שיש לך ופחות חשוב מה יש לך. המחוייב נתפס כיותר חשוב מהאפשרי. ומחוייב זה אחד, אם זה שניים זה לא מחוייב, ולכן ההיגיון אומר שהכי חשוב זה המחוייב, ומה הכי עמוק? למשל,
רצונות משתנים, תחושות משתנות, זכרונות משתנים, פעולות משתנות, מחשבות משתנות, הכל משתנה, מה לא משתנה? הבנה שיכלית גם משתנה, אבל יש דבר ... המחשבה היא המהות, והמעשה זה הצורה, והמהות חשובה מהצורה. ולכן מבחינתי הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל הבנתך אינה רצויה, זה אומר שאני מאוד שמח שאתה
רוצה להבין, אבל עדיין לא הבנת. אצלי ההצלחה נמדדת בכמה הבנת. איזה עומק הבנת. למשל, מבחינתי, אם לא הבנת דבר והיפוכו בו זמנית, לא יצאת ידי ... צורה? אליעד: לא משנה איזה צורה, אבל אתה יכול לשחק ולהגיד יש צורה שקרובה יותר למהות ויש צורה שפחות קרובה למהות. עכשיו אתה יכול להתחיל לשחק איך שאתה
רוצה. בסוף מבחינה תפיסתית אין הבדל בין מהות לצורה. אין הבדל בין יש לאין. ועכשיו אתה יכול לשחק, אבל גם יש הבדל בין מהות לצורה. גם יש הבדל ... משנה מה התכוונת, זה אומר, לא משנה מי הרביץ לך, יותר חשוב מי שלח אותו. זה אותו ויכוח. אם יש מישהו שחושב שהעיקר זה מה עשית ולא מה התכוונת, ואם אתה
רוצה לגרום לו לחשוב, שלא חשוב מה עשית אלא חשוב מה התכוונת, ואם תגיד לו זאת בצורה ישירה הוא יגיד שאתה כופר. אז אתה לוקח תהליך מקביל, כמו ... להתאמץ לחשוב על המהות ולא על הצורה. ואז כל פעולה שתעשה בהמשך תחשוב על המהות ולא על הצורה. האדם יכול להגיד, המהות זה ביצוע הפעולה, למשל, המהות זה
רצון הבורא, הם יכולים להגיד שהדבר החשוב ביותר זה שהפעולה תבוצע. אבל כאשר האדם
רוצה לבצע את הפעולה, הוא שואל מדוע אני מבצע את הפעולה? הוא יכול להגיד שהוא
רוצה לעשות את
רצון הבורא כי הוא
רוצה להדבק בבורא. אז המהות זה להדבק בו. לדוגמא, מה שחשוב זה לדעת שהכל זה מהבורא, מה המשמעות של זה? שלא משנה מה אתה עושה העיקר שזה לשם ... מאמין. ואף על פי כן מה העיקר? בעולם שלנו, מה יותר חשוב, מה יש לך או מה אתה מרגיש שיש לך? גם אתה עצמך, לפעמים חושב שלא משנה מה יש לך, ולפעמים אתה
רוצה שיהיה לך. אתה עצמך רודף לפעמים אחרי הצורות ולפעמים אחרי המהות. המחלוקת קיימת בתוכך, זה לא בחוץ. אתה עצמך, עכשיו, מצד אחד חשוב לך ... המקום אצלך שאומר, מה משנה מה יש לי, חשוב מה אני חווה. מה בעיניך הדבר הכי מהותי בחיים? שאלה: ידיעת הבורא ולהרגיש טוב. אליעד: האם אתה מוסר את נפשך
לרצון הזה? לא. זה לא שלא, יכול להיות שכן, ואולי אתה לא צריך לדעת את הבורא. אבל מבחינתך אתה לא הולך עד הסוף, עד המהות שלך. אני למשל, הגעתי ... לצאת מהשום מקום, אז תמצא אותה, זה בדימוי. אני מנסה להעביר לך מסר, שכול הויכוחים שאתה שומע סביבך, אפילו ויכוח בין בעל לאישה, שהאישה אומרת שהיא
רוצה לקנות שולחן חדש, והוא אומר לה, בשביל מה לקנות שולחן חדש, הרי השולחן הזה טוב? והיא אומרת, אני
רוצה שהוא יהיה בצבע חום, והוא אומר, מה זה משנה שיש לנו עכשיו שולחן בצבע לבן? על מה הם מתווכחים? על המהות והצורה. היא אומרת שחשובה לה ... יותר מהמהות? שאלה: למשל אדם מחפש את האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות. אליעד: לאדם יש אינטרסים בחיפוש האמת, האם אתה
רוצה אמת או אשליה? אני לא אומר שהאמת רעה, ואני לא אומר שלמצוא את האמת זה רע, ואני גם לא אומר שהאמת טובה, ואני גם לא אומר שאם תמצא את האמת ... בכל מקרה הוא ימות, אז הוא ממשיך לחפש, או שימצא או שימות. אבל אין טעם לשבת ולאמור, אולי אני לא אצליח? עבורך יש למילה "אמת" משמעות מיוחדת, והאמת
רוצה שתרצה אותה באמת, אז אם אתה לא
רוצה אותה באמת, אז היא אומרת לך שאתה לא ראוי. אם אתה באמת
רוצה לדעת את האמת, חפש אותה ולא משנה מה יהיה. שאלה: יש לי לבטים, אולי אני ארמה את עצמי ואחיה בשקר? אליעד: אבל אולי כבר עכשיו אתה חי בשקר. ... איך אתה יודע באיזה רמה אתה משקר את עצמך? שאלה: אני פועל לפי הכלים שלי. אליעד: גם בסוף אתה פועל לפי הכלים שלך. שאלה: אדם מחפש את האמת, למשל כדימוי
רוצה לעבור לצד השני של הנהר, אבל אולי אין צד שני? אליעד: האדם חושב שיש אמת, ושהאמת בעבר השני, אבל אולי בעבר השני יש גם יבשה, ואולי אתה כבר ביבשה של העבר השני, ואולי זה שבעבר השני,
רוצה להגיע ליבשה שלך? ואולי בסוף הכי טוב זה ליפול לנהר? אולי למצוא את האמת זה ליפול בים, אולי זה התכלית? מה אתה יודע? שאלה: אולי התכלית זה ...