1:15:04מעשה מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 3... מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו, סיפורי רבי נחמן מברסלב, סיפורי מעשיות, פירוש סיפורי מעשיות, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, משל ונמשל, חלק 3 - פרומו אליעד: מעשה בן המלך ובן השפחה שנתחלפו. אנחנו ממשיכים. והמיילדת הנ"ל מחמת שנשים דעתן קלות, הלכה וגילתה הסוד לאחד, איך שהחליפה הבנים ... זה איך שנחלף הבן מלך. אוקי, מה זה מיילדת. מה אמרנו. קודם כל שים לב שכאן הכל נאמר בלשון נקבה - מיילדת, נשים דעתן קלה, למה? כי בעיקרון, בשפה של רבי נחמן גבר זה שכל גדול, אשה זה שכל קטן. נשים דעתן קלות נשים רוצות יותר כבוד כי יש להן פחות שכן, וכו' וכו'. בתפישה הזו אשה פירושו שכל קטן. מה שדיברנו קודם שהמיילדת, ... דעתן קלה. למה? כי בעיקרון גם הם יכלו להסתכן בזה שהם מרננים על המלך. אבל בית משוגעים אחד גדול, אז כולם לכלכו על המלך. עכשיו, מה היה בסיפור אח"כ רבי נחמן אמר, מדינה טפשה והמלך חכם, אתה זוכר בסוף הסיפור? הוא אמר שפעם בהתחלה המלך היה חכם, והמדינה טפשה. ועכשיו זה התהפך. כי העם היה טיפש, מה אתם מדברים בכלל? ש: הם כתבו בהמשך: היה מענישם ונוקם בם מאד. אליעד: מה שבעצם באתי להגיד, שיש פה תהליך. רבי נחמן מסביר תהליך, הוא בא להסביר שהנפרדות, שבן אדם קם בבוקר בגיל 30, 40, 60, 20, ופתאום הוא רואה שהוא מלא רצונות הוא אומר - מאיפה בא לי כל הרצונות האלה? איך הגעתי ... אמור להיות פה מלכתחילה. טוב, אז בשביל מה סיפרת לי על זה? על כן מחשבות על הבן אדם להעבירו. אתה צריך למצוא דרך להשמיד את נקודת האמת שבתוכך. יש ברבי נחמן שהוא מדבר כמה פעמים שיש נקודת אמת מסויימת שברגע שהיא מתחילה להתעורר בבן אדם אוטומטית הכוח השיקרי שבו אני אומר "שקרי" במרכאות, כי בסוף אין הבדל בין אמת לשקר. ... לזה. אז יש לי בכלל שאלה. נגיד עד כמה אתה מדקדק עד כמה אפשר או צריך כי לדקדק במילים ומשפטים. אליעד: את האמת, עד הסוף, עד הקצה קצהו. למה? ככה. רבי נחמן גם אמר שבספר הזה כל מילה, למה כתבו דרך אגב בשפה כזאת? למה לא כתבו את זה בעברית? כי בעיקרון רבי נחמן אמר לא, זה חצי עברית חצי יידיש כזה. אגב, זה תרגום של הסיפורים של רבי נחמן. ש: אה, באמת?! אליעד: כן, כי הוא סיפר את זה ביידיש, תרגמו את זה לעברית. ש: אה, הוא לא כתב את זה? וכל הסיפורים זה סיפורים בעלפה ש חיברו אליעד: כן, אם אתה אפילו תקרא בהקדמה אז כתוב פה שבהתחלה ההקדמה לסיפורי מעשיות היא גם כן מאד חשובה בעיקרון. הנה תסתכל משהו מעניין, בהקדמה לסיפורי מעשיות כתוב ככה: ושמענו מפיו הקדוש בפירוש שאמר שכל דיבור ודיבור של אלו המעשיות, יש בו כוונה עצומה ומי שמשנה דיבור אחד מהמעשיות מכפי מה שאמרו הוא בעצמו הוא מחסר הרבה ... היא רלוונטית ויש אפילו סיפור שמסופר, לא מופיע פה בהקדמה, אבל מופיע במקום אחר והוא אפילו מסופר על הסיפור על בן המלך ובן השפחה שהתחלפו. מסופר שרבי נחמן סיפר את הסיפור ואז אח"כ בא מישהו ושאל אותו תגיד לי אתה אמרת שהוא עשה ככה או ככה, על הבן מלך שהתחלף עם הבן שפחה, אמרת שעשה ככה או ככה? מה בדיוק היה הפרט, ככה, או ככה? ואז הוא (ר' נחמן) אמר לו: מה אתה חושב, ככה או ככה? והיה שם מחלוקת בן התלמידים, האם הבן מלך אמר ככה או ככה. ובסוף הוא (ר' נחמן) אמר להם, ככה הוא אמר ולא ככה. כאילו רצה להגיד להם זה לא סתם, יש פה איזו סיבה... עכשיו, מה האמת האמיתית? האמת האמיתית שאם היה לך יותר שכל אז מבחינתך גם כשאתה ... את המילה הזאת, מה המשמעות? אפשר לחפש בכל דבר בפרטי פרטים עד השורש. אבל מאחר שאתה קטן אמונה, ומאחר שבשבילך החדשות זה סתם קשקושים וזה (הסיפור של ר' נחמן) זה דברים חשובים, אז אנחנו לומדים דברים חשובים ובבוא היום שיהיה לך שכל אתה תבין שגם זה קשקושים ושם זה חשובים. אתה הבנת? כי בסוף אתה צריך להגיע למצב שזה בסופו ... מילון מושגים אליעד: נכון. אבל מה הוא אומר? שכל מקום בעולם שאומרים לך שבן מלך אז זה בן שפחה ובכל מקום שאומרים שלך שזה בן שפחה אז זה בן מלך. רבי נחמן הרבה פעמים בספר אמר שהמדבר והיבשה התערבבו. או שמקום הישוב הפך למקום מדבר ומקום מדבר הפך למקום ישוב. הוא בא להגיד לך, תקשיב, הצדיק הוא גר במדבר, אבל מה האמת, שהוא נחשב לבן אדם, הם נחשבים למדבר. הרבה פעמים רבי נחמן דיבר, הוא היה אומר נגיד משהו, אומר נגיד: הפקרות לא צריך כלל, אבל אומר שהוא לא מתכוון לומר, שמה האמת? שמה שהעולם קוראים הפקרות זה ההפקרות. תראה, רבי נחמן אמר ככה: הפקרות אין צריכים כלל. מה הפירוש הפשוט? בן אדם לא צריך להיות מופקר, לא צריך לעזוב את אשתו, את ילדיו, את רכושו, את בריאותו. לא צריך להפקיר הכל, לא צריך, לא צריך להפקיר הכל. רבי נחמן אמר, שמה האמת? הוא אמר שהאמת היא, שמי שלא עושה את זה הוא המופקר. מי שחי את כל החיים שלו בלי לדעת למה הוא חי והולך והולך - תראה איזה מופקר זה, הוא כאילו חי ... האמיתי. זאת אומרת למי הוא עשה רע? הוא בעצם עשה יותר רע מאשר מקודם, כי אם הוא היה לו שכל אז הוא לא היה יכול לפתור את זה בדרך אחרת. בכל מקרה, מה שרבי נחמן בא להראות לך שהבן אדם מרוב פחד לגלות את האמת כבר מתחיל לעשות לעצמו רע כדי לא לדעת מה האמת. יש בתוך הבן אדם דבר שמפחד, לגלות מה האמת הוא מפחד שהוא יאבד את ... בעורמה, כאילו עושה לבן אדם דברים רעים בלי להודות שזה רק בגלל הפחד שלו שהבן אדם ישתחרר מתחת לשעבוד שלו. ואם היית, זה לא קריטי, אבל אם היית בקיא בליקוטי מוהר"ן היית יודע שגם הניסוחים שאני מתנסח שאני מסביר לך את הפירוש הם תורות בליקוטי מוהר"ן. נגיד מה זה נקרא מלכות בלי כתר, מה זה נקרא מתחת לשיעבוד שלו. אלה כל מיני מושגים בליקוטי מוהר"ן מלכות בלי כתר, של כל המושגים של מלכות שהיא שולטת בבן אדם בלי שהיא צריכה לשלוט. כאילו גם הצורות הסבר זה מונחים שהמונחים האלה יש להם משמעות מסויימת. אוקי. אבל ...