... מהתכלית של הקיום של כל המציאות כולה. כי יש סיבה שבגללה קיימת כל המציאות כולה. והסיבה הזאת אחראית בין השאר גם לכך שהאדם
קיים. וכך גם הסיבה הזאת אחראית לכל מה שקורה בעולם כולו. כי כל מה שקורה בעולם בכל רגע ורגע, הוא ביטוי ותוצאה של ... תכלית בעצם קיומו של הרע, גם בלי קשר לקיומו של הטוב. ומי שהוא איש אמת, הוא יודע שמצד האמת זה שהאדם מעדיף לומר שהעולם
קיים כדי שיהיה טוב, הרי שזאת רק העדפה אישית של האדם. כי מצד האמת אפשר גם לומר את ההפך, שהעולם
קיים כדי לעשות לאדם רע. כי בדיוק כמו שיש בעולם טוב, כך גם יש רע. ואדרבה, יש יותר רע מאשר טוב, כפי שכל אחד מבין בכוחות עצמו. וגם הטוב הוא לא מי יודע מה טוב. ובפרט כאשר האדם מתבונן על העניין הזה של הרצון העצמי של האדם, שהאדם
קיים עם רצון עצמי שאחראי לכך שהאדם כל הזמן מרגיש רע. ואם באמת התכלית היא שהאדם ירגיש טוב, הרי שהיה אפשר ליצור ... עצמי, אלא שהרצון העצמי שלו תמיד מתאים למציאות, שגם אז הוא לעולם לא מרגיש רע. ואף על פי כן ניתן לראות, שבכל זאת האדם כן
קיים עם רצון תמידי לשנות את המציאות. דהיינו, הסבל הוטבע בתוך האדם. ותחושת חוסר השלמות שיש לאדם, רודפת את האדם ... שהכל היה טוב, וגם אם נניח שהתכלית היא כדי לעשות טוב, עדיין מי שמחפש את האמת עליו להודות על האמת, שבכך שהוא חושב שהכל
קיים כדי לעשות טוב, הרי שבכך הוא לא באמת עונה על השאלה של מהי תכלית קיומה של המציאות כולה. כי אם נניח לדוגמא ... היא כדי לעשות טוב, ושלשם כך נוצרים כל האירועים שבעולם בכל רגע מחדש, הרי שעכשיו יש לשאול, מהי בעצם הסיבה והתכלית שלשמה
קיים הרצון עצמו לעשות טוב? ז"א נניח שאכן יש רצון כלשהו לעשות טוב, שהוא מניע את כל האירועים כולם. עכשיו יש ... האדם מתרגל לרע. ולכן יש גם רגעים קטנים של אושר, כדי שבשאר הזמן האדם יסבול מכך שהוא ירצה אותם. כי כפי שכבר ביארתי, הרע
קיים רק בגלל הרצון להרגיש טוב. ולכן אולי נוצר הטוב, כדי שהאדם ירצה להרגיש טוב, ואז הוא ירגיש רע. ומי אמר ...