... אבל כאשר היועץ, לא באמת מבין את המציאות בשלמות, ולא באמת מכיר את הנוסחא האחת של איך מתמודדים עם
חרדות ופחדים, אז גם העצה נראית בדיוק, כמו השכל של נותן העצה. דהיינו, העצה היא חסרה, בדיוק כמו רמת הפער שיש בין השכל האמיתי של המציאות, לבין השכל של זה ... בפוטנציאל. כי כל השיטות שיש בעולם, כולם מתמודדות אך ורק עם פחד בפועל. דהיינו, כי כאשר האדם חווה סוג של
פחד וחרדה, אז יש כל מיני שיטות שונות ומשונות, שמנסות לגרום לאדם, לא לפחד בפועל. אבל אין אפילו שיטה אחת בעולם, שמתמודדת עם השורש של הפחד, דהיינו, עם ... מהבנת המציאות בשלמות, הן כולן טובות רק מן השפה ולחוץ בלבד. ויש גם את השיטה האמיתית של איך להתמודד עם
חרדות ופחדים. והשיטה הזאת נובעת מהבנת המציאות בשלמות, והבנת השורש העמוק ביותר, ממנו נובעים כל סוגי
הפחד והחרדה והחששות שיש לאדם מכל סוג שהוא. וכאן אבאר מהו השורש האמיתי שממנו נובעים כל הפחדים של האדם מכל סוג שהוא. וככל שהאדם יבין טוב יותר מהיכן מגיעים כל הפחדים שיש לאדם ומהי מהותם, כך האדם ממילא יבין טוב יותר את הדרך איך להתמודד עם
פחדים וחרדות מכל סוג שהוא. וכפי שכבר ביארתי את כל העניינים האלו במקום אחר. ואת השורש של הפחד ניתן לבאר אותו בדרכים שונות, שכולן מהותן אחת. והדרך ... הזה, הוא זה שאחראי לכך שיש לאדם פחדים. כי הוא יוצר אצל האדם ספקות, והספקות יוצרות אצל האדם את כל סוגי
החרדות והפחדים שלו. והדבר הזה שהוא השורש של כל הספקות שיש בעולם, הוא בעצם השאלה של כל השאלות. כי יש שאלה אחת ויחידה, שהיא השורש של כל השאלות שיש בעולם. ... המציאות בשלמות, דהיינו, כאשר האדם כן תופש במחשבתו את הסיבה הראשונה של כל הסיבות, על ידי זה, כל תחושת
הפחד והחרדה של האדם נעלמת. כי מצד האמת, גם תחושת הפחד וגם תחושת חוסר הפחד, בשורשן, שתיהן מגיעות מאותו המקום. כי
פחד וחרדה וגם חוסר
פחד וחרדה, שתיהן אלו סוגים שונים של רגשות. ולרגש של האדם יש מהות אחת, שפעם אחת היא באה לידי ביטוי בתחושה של
פחד וחרדה, ופעם היא באה לידי ביטוי בתחושה של חוסר פחד ושל בטחון עצמי וודאות. וכאשר האדם יודע ומבין את המהות של המציאות כולה, על ידי זה האדם מבין ... רואה את התגלות השכל של המציאות, בכל דבר ודבר שקורה בעולם. וכאשר יש לאדם הבנה, על ידי זה תחושת הספק
והפחד והחרדה של האדם נעלמות. כי האדם מבין היטב את המשמעות האמיתית שבגללה יש את תחושת הפחד, והאדם מתייחס אליה בדיוק כפי שהוא מתייחס לתחושת חוסר פחד. והכל, כפי כמה שהוא מבין את השכל של המציאות. וכפי שאמרנו, כל
הפחדים והחרדות והחששות, כולם נובעים מחוסר וודאות. וכל זמן שיש לאדם ספק כלשהו לגבי הבנת המציאות בשלמות, הרי שהאדם עדיין לא יכול לחיות ללא כל פחד. כי כאשר ... האדם מבין את המציאות בשלמות, אז האדם מבין את הסיבה הטובה שבגללה יש לאדם גם את האפשרות להרגיש תחושה של
פחד וחרדה. וכאשר האדם מבין את המציאות, אז אצלו הוא חווה את תחושת הפחד, בדיוק כפי שהוא חווה את תחושת חוסר הפחד. כי שתיהן הן צורות שונות של התגלות אותה הסיבה הראשונה, שמבחינתה הכל זה אותו הדבר בדיוק. ונמצא אם כן, כי כל
החרדות והפחדים שיש לאדם בעולם מכל סוג שהוא, כולם שורשם בתחושה של ספק. כי הספק יוצר אצל האדם את החרדה ואת הפחד. וכל הספקות שיש לאדם בחיים, כולם שורשם בכך ... תכלית המציאות בכלל ולגבי תכלית חייו בפרט, הרי שתמיד תחושת הספק תמשיך ללוות את האדם. ואיתה גם תחושות
הפחד והחרדות ימשיכו ללוות את האדם. ולמרות שאולי האדם לא מבין את הקשר שיש, בין הבנת תכלית החיים והמציאות לבין זה שיש לו איזו חרדה מאיזה דבר, הרי שיש ... כי יש שכל אחד והבנה אחת. שכאשר יש אותו לאדם, אז האדם בבת אחת מבין את כל המציאות, ואין לו שום תחושת
פחד וחרדה. והדרך של החכם האמיתי לגרום לאדם להגיע אל השכל הזה, היא על ידי זה שהחכם נותן לאדם רמזים שדרכם הוא יוכל להתקרב אל השכל הזה. והשאלה של תכלית החיים, היא רק הקדמה שבאמצעות ההתבוננות בה, האדם יכול להגיע אל השכל של המציאות וממילא להיפטר מכל
החרדות והפחדים שיש לו. ונסכם: לכל דבר יש שורש. והשורש של כל
הפחדים והחרדות, הוא חוסר הבנת האדם את המציאות בשלמות. כי כאשר יש הבנה, ממילא אין ספקות ואין חרדות ואין פחדים. כי אם האדם יתבונן על העניין בעין אמיתית, הוא יראה שלא שייך שום סוג של
חרדה או פחד, כאשר האדם מבין את הסיבה שבגללה הדבר הוא כפי מה שהוא. כי הפחד הוא רק כאשר האדם מפחד שיקרה נגד רצונו. אבל אם האדם מבין את הסיבה של כל דבר, ממילא אין כאן שום תחושה של
פחד או חרדה. והדרך להגיע לשכל הגדול הזה של המציאות, היא על ידי זה שהאדם מתקרב לעצות ולשכל של החכם האמיתי שכבר הגיע אל השכל הזה. ועל ידי זה האדם מקבל ...