תקציר⬅ ... והוא רק שכח את זה, ואתה רק מזכיר לו את האמת. שאם הוא יעשה כך או אחרת, ושאם הוא יחשוב כך או אחרת, אז יקרה לו כך או אחרת, ואז זה אומר עליו דבר שהוא לא רוצה לחשוב על עצמו וכיו"ב. אבל לפעמים, מדובר כמובן על מניפולציה אמיתית. שבה אין בהכרח קשר בין מה שהאדם עושה או לא עושה, לבין מה שהוא
מפחד שיקרה לו או לא יקרה לו. ולפעמים יש אפילו קשר הפוך. שאם הוא יעשה את מה שאתה רוצה, אז דווקא זה יגרום לו שיקרה לו מה שהוא לא רוצה שיקרה לו. ואעפ"כ קיימת האפשרות להטעות את המוח של האדם, וליצור אצלו התניה מחשבתית, שגורמת לו להאמין, שאם הוא יחשוב ויעשה דבר כלשהו, אז זה אומר עליו דבר שהוא לא רוצה לחשוב על עצמו וכיו"ב. וכאן כמובן אני מסביר את המנגנון שעומד מאחורי העניין. ואחדד, לא מדובר כאן בטכניקה של
הפחדה ושל יצירת
פחד ויצירת חרדה אצל השומע בלבד. אלא יש כאן דבר יותר עמוק, והוא שכל מחשבה שהאדם חושב אותה, היא גורמת לו להרגיש רגש כלשהו ותחושה כלשהי. והאדם מטבעו רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע. וזה בעצם אומר, שהאדם בורח ממחשבות שגורמות לו להרגיש רע, ורודף אחרי מחשבות שגורמות לו להרגיש טוב. והמחשבות שהאדם לא רוצה לחשוב, הן רבות ומגוונות. כגון לדוגמא שהאדם לא רוצה לחשוב שהוא נשרף באש. שזה בעצם מה שנקרא
"מפחד להישרף באש". כי
פחד להישרף באש, הוא בעצם חוסר הרצון של האדם לחשוב על זה שהוא נשרף באש. וזאת כמובן
הפחדה ויצירת חרדה אצל השומע. אבל יש עוד מחשבות שהאדם לא רוצה לחשוב אותן. כגון לדוגמא מחשבות שפוגעות לאדם בדימוי העצמי שלו. כגון לדוגמא שהאדם לא רוצה לחשוב על עצמו שהוא טיפש, ושהוא לא שווה כלום, ושהוא אדם רע, ושהוא לא ראוי וכיו"ב. שאלו מחשבות שבד"כ האדם ... אומר עליך שאתה דבר כלשהו שאתה לא רוצה לחשוב על עצמך. ובצורה כזאת, ההתניה היא ברורה ביותר לשומע. והוא יכול להזדעזע ממה שהאשימו אותו. אבל בו זמנית, הוא גם יכול להטיל ספק, האם באמת אם הוא עושה X, זה אומר עליו Y. ולכן, יש גם דרך ליצור התניה סמויה. כגון לדוגמא לומר לאדם "אולי תפסיק להיות
פחדן ותהיה אמיץ ותעשה כך או אחרת". שבמשפט כזה לדוגמא, יש בתוכו את המחשבה שאומרת, מי שעושה את הדבר הוא אמיץ ולא
פחדן. ואתה לא עושה את הדבר כי אתה
פחדן. ופחדן זה רע, לעומת אמיץ שזה טוב. אז תעשה את הדבר. שמשפט כזה הוא בעצם משפט שאלה, שבנוי על ההתניה הסמויה שרוצים לשתול במחשבה של האדם. שזה בעצם אומר, שצריך להגדיר מהי ההתניה הסמויה שרוצים לשתול במחשבה של האדם השומע, ואז לשאול אותו שאלה, שמבוססת על ההתניה ... X, זה אומר שהוא טיפש. אז אפשר לומר לו "אולי אל תהיה טיפש, ותסכים שX". או "האם אתה כ"כ טיפש שאתה לא מסכים שX". או "למה אתה כ"כ טיפש ואתה לא מסכים ש X". וכיו"ב ניסוחים שונים, שהם בעצם שאלה, שבתוכה יש את הנחת היסוד שאומרת, שאם אתה חושב X, אז אתה טיפש... או לדוגמא "האם אתה מוכן לא להיות
פחדן, ולעשות X". שיש בתוכו התניה סמויה, שאם אתה לא עושה X, אז זה אומר שאתה
פחדן וכיו"ב. ובסיכומו של דבר, האדם בורח מרגשות רעים ורודף אחרי רגשות טובים. וכדי להניע אדם לעשות דבר כלשהו ולחשוב בצורה כלשהי, אפשר ליצור אצלו התניה אמיתית או לא, בין הדבר שרוצים שהוא לא יעשה, לבין תחושה רעה. ובין הדבר שרוצים שהוא כן יעשה, לבין תחושה ... ⬅לקריאת המשך המאמר בנושא
פחדים / פוביות - לחץ כאן...