... - סם החיים
וסם המוות שיש בספר כפי שכבר ביארתי, הספר הזה הוא כולו הקדמות ורעיונות שאמורים להוביל את האדם, לשכל על אנושי, גדול ביותר. ומשום כך, יש בספר הזה סם חיים וגם
סם מוות. כי הטועה שלומד את הספר הזה, הוא לפעמים לא מבין ולא מסכים עם מה שכתוב בספר הזה כלל. ומי שהוא ... האדם לומד את השכל של החכם האמיתי, הוא בעצם לומד את סם החיים שמלובש בתוך
סם המוות. כי כל הצמצומים שיש בעולם, הם כולם
סם המוות. כי הצמצום, הוא עצמו המוות, שהוא הסוף שהורג את החיות של הדבר. כי החיות של כל הדברים, נמצאת לפני ... משיג אותו, אז הוא מתחיל לחיות את החיים הטובים באמת. ועד אז האדם שותה את
סם המוות של העולם הזה. והחכם האמיתי כאשר הוא מדבר עם מי שנמצא בעולם הזה, הוא מדבר איתו בשפת העולם הזה, שהיא כולה גם
סם המוות. והרעיון הוא, שעל האדם לחזור ולהבין, שתכלית הספר, היא לא שהאדם יבין ויסכים עם השכל של הספר, כי זהו
סם המוות ממש, שהאדם עדיין נאחז בהגדרות ולא משיג את השכל שיש מעבר להגדרות. וכל זמן שהאדם לא משיג את השכל, ... / אחדות / אין הבדל וכיו"ב, הרי שהאדם עדיין בחוויה של צמצום. דהיינו,
סם המוות, בייחס לשלמות. והתכלית היא, שבאמצעות הדיבורים האלו, האדם ישתחרר לבסוף, גם מהדיבורים האלו, ושאז ... רק הוא שותה את סם החיים. משום שכל נמשל שאותו מבין האדם, הוא עדיין גם
סם המוות. וככל שהנמשל הוא חיצוני יותר, כך הוא יותר
סם המוות, וככל שהוא פנימי יותר, כך הוא מתקרב יותר לסם החיים. אבל, סם החיים עצמו נמצא מעבר לכל הנמשלים. ... אך כל הבנת נמשל באשר היא, עדיין שייכת לאחיזה בהגדרות, שהן צמצומים והם גם
סם המוות. אז כנ"ל, הבנת הנמשל אינה פוטרת מעונש. ורק הבנת החיבור של הנמשל הפנימי ביותר, עם ההפך שלו כישות ... כי הידיעה היא ההפך של האמונה. ומי שמאמין למה שכתוב בספר, הוא נאחז
בסם המוות של הספר. כי הוא לא מצליח להבין את כוונת המשורר. ועל האדם לא להאמין למה שכתוב בספר, אלא לברר ...