סיבתיות / סיבה ותוצאה - למה דברים ... אלא שיהיה איזה מנגנון
סיבתי שיפעיל אותה. והרעיון הוא, כי ... של המציאות, יש גם אפשרות של
סיבתיות וגם אפשרות של אקראיות. וגם אם נאמר שהכל
סיבתי או אקראי תמיד, הרי שברמת הפוטנציאל של המציאות, יש גם
סיבתיות וגם אקראיות. והשאלה הנשאלת היא, מה יצר את
הסיבתיות ואת האקראיות? והאם הנפרדות של
הסיבתיות והאקראיות, האם היא עצמה
סיבתית או אקראית? ואולי בכלל גם הנפרדות הזאת של
הסיבתיות והאקראיות, אולי גם היא שקר? ואולי בכלל אין דבר כזה
סיבתיות ואקראיות? ואולי זאת בכלל ... שפעם אחת היא נראית לאדם
כסיבתית ופעם אחת כאקראית? ואם נאמר ... אז מה יצר את האפשרות של
סיבתיות? כי האקראיות היא הפך
הסיבתיות. והאקראיות לא יכולה להוות את
הסיבתיות, משום שהיא מנוגדת לה ונפרדת ... אז מה מהווה את האפשרות של
הסיבתיות. כי יש לזכור, שאם אין
סיבתיות בכלל, גם לא ברמת האפשרות, הרי ... רק משום שיש גם אפשרות של
סיבתיות. ואם מצד האמת אין אפילו לא אפשרות של
סיבתיות, אז ממילא אין שום משמעות ... אקראיות. ואם אין דבר כזה
סיבתיות ואקראיות, אז מה כן יש? וכיו"ב להפך, שאם נאמר שהכל
סיבתי, אז מה יצר את האפשרות של ... גם לא כאופציה, אז אין גם
סיבתיות. ומי שיתבונן עוד לעומק על
הסיבתיות והאקראיות, יראה שבאמת, זאת לא ... מאשר אחיזת עיניים בלבד. כי
סיבתיות בשלמות ואקראיות בשלמות, הן ... בלבד. כי מה שנראה לאדם
כסיבתיות, זו טעות. כי כאשר האדם חושב ... אחר, האדם אומר שיש כאן
סיבתיות. אבל יש לשאול, מהי הסיבה
שהסיבתיות היא כך ולא אחרת? ז"א גם אם ... דבר באמת בשלמות, דהיינו,
סיבתיות אמיתית, אז זה אומר שכל דבר ... ודבר אחר, שזאת ורק זאת היא
סיבתיות אמיתית בשלמות, שלכל דבר, יש ... לשאול, מה הסיבה שיש את
הסיבתיות הזאת עצמה? ומדוע התוצאה לא ...