סיבתיות / סיבה ותוצאה - למה דברים ... באותה המידה ממש שהכל הוא אקראי (אם נאמר שהכל אקראי), הרי שעדיין בדיוק באותה המידה ממש, קיימת האפשרות שהמציאות שלנו תהיה לא אקראית, אלא שיהיה איזה מנגנון
סיבתי שיפעיל אותה. והרעיון הוא, כי במציאות שלנו, לפחות ברמת הפוטנציאל של המציאות, יש גם אפשרות של
סיבתיות וגם אפשרות של אקראיות. וגם אם נאמר שהכל
סיבתי או אקראי תמיד, הרי שברמת הפוטנציאל של המציאות, יש גם
סיבתיות וגם אקראיות. והשאלה הנשאלת היא, מה יצר את
הסיבתיות ואת האקראיות? והאם הנפרדות של
הסיבתיות והאקראיות, האם היא עצמה
סיבתית או אקראית? ואולי בכלל גם הנפרדות הזאת של
הסיבתיות והאקראיות, אולי גם היא שקר? ואולי בכלל אין דבר כזה
סיבתיות ואקראיות? ואולי זאת בכלל תופעה אחת בלבד, שפעם אחת היא נראית לאדם
כסיבתית ופעם אחת כאקראית? ואם נאמר שהכל אקראי תמיד, אז מה יצר את האפשרות של
סיבתיות? כי האקראיות היא הפך
הסיבתיות. והאקראיות לא יכולה להוות את
הסיבתיות, משום שהיא מנוגדת לה ונפרדת ממנה. כך שאם הכל אקראי, אז מה מהווה את האפשרות של
הסיבתיות. כי יש לזכור, שאם אין
סיבתיות בכלל, גם לא ברמת האפשרות, הרי שממילא אין גם שום משמעות לאקראיות. כי לתהליך אקראי, יש משמעות לאקראיות שלו כאקראיות, רק משום שיש גם אפשרות של
סיבתיות. ואם מצד האמת אין אפילו לא אפשרות של
סיבתיות, אז ממילא אין שום משמעות לאמירה שהכל אקראי, כי אין דבר כזה אקראיות. ואם אין דבר כזה
סיבתיות ואקראיות, אז מה כן יש? וכיו"ב להפך, שאם נאמר שהכל
סיבתי, אז מה יצר את האפשרות של האקראיות. ואם אין אקראיות גם לא כאופציה, אז אין גם
סיבתיות. ומי שיתבונן עוד לעומק על
הסיבתיות והאקראיות, יראה שבאמת, זאת לא יותר מאשר אחיזת עיניים בלבד. כי
סיבתיות בשלמות ואקראיות בשלמות, הן ישות אחת. וממילא זה אומר, שמצד האמת, אין ביניהן הפרדה אמיתית, אלא זו רק אשליה בלבד. כי מה שנראה לאדם
כסיבתיות, זו טעות. כי כאשר האדם חושב שאירוע אחד הוא הסיבה של אירוע אחר, האדם אומר שיש כאן
סיבתיות. אבל יש לשאול, מהי הסיבה
שהסיבתיות היא כך ולא אחרת? ז"א גם אם ... יש קשר בין הסיבות של הדברים השונים, הרי שזה אומר שיש סיבה אחרת שנפרדת מהדברים השונים, וא"כ אין להם עצמם סיבה אמיתית. ואם יש סיבה לכל דבר באמת בשלמות, דהיינו,
סיבתיות אמיתית, אז זה אומר שכל דבר באשר הוא, יש סיבה מדוע הוא כפי מה שהוא, בלי שום קשר לשום אירוע ודבר אחר, שזאת ורק זאת היא
סיבתיות אמיתית בשלמות, שלכל דבר, יש ... שום קשר לשום דבר אחר. כי אחרת, אם הסיבה של הדבר נפרדת ממנו עצמו, דהיינו, אם הסיבה שהדבר הוא כך, היא למען תוצאה אחרת, הרי שתמיד צריך לשאול, מה הסיבה שיש את
הסיבתיות הזאת עצמה? ומדוע התוצאה לא ...