סיבתיות / סיבה ותוצאה - למה דברים קורים? מהי
הסיבה של כל האירועים? - חלק 3 וכך גם אקראיות אמיתית, משמעותה היא, שאין שום קשר בין האירועים השונים, וששום אירוע הוא אינו
הסיבה ואינו התוצאה, של שום אירוע אחר, אלא כל דבר עומד וקיים בפני עצמו. וכאשר כל דבר קיים בפני עצמו, דהיינו, כאשר
הסיבה שהדבר הוא כך, היא לא נמצאת בשום מקום שחיצוני לדבר עצמו, אלא כל דבר קיים בפני עצמו, אז מצד אחד אפשר לומר, שזאת שלמות
הסיבתיות, שלכל דבר בפני עצמו יש
סיבה. סיבה כ"כ טובה, עד ששום דבר, לא נעשה למען תכלית אחרת, שזה כמובן פוגם
בסיבתיות ובמחויבות שהדבר עצמו יהיה קיים, אלא כל דבר נעשה למען עצמו.
שהסיבה והתוצאה הם אחד, וששום דבר הוא לא
הסיבה ולא התוצאה של שום דבר אחר. שזאת שלמות
הסיבתיות באמת, שכל דבר הוא
סיבת עצמו. אבל דרך "פלא" ניתן לראות, שזאת גם שלמות האקראיות. שכל דבר הוא בפני עצמו, וששום דבר לא קשור בשום צורה שהיא, ... דבר אחר. וכאשר דבר הוא
סיבת עצמו, אז מצד אחד הוא שלמות
הסיבה, ואבל בו זמנית הוא גם שלמות העדר
הסיבה, דהיינו, שלמות
הסיבתיות והאקראיות כאחד. ואם יש
סיבה ראשונה לכל הסיבות, אז מה שקדם לה, זו האין
סיבה, והיא
סיבת עצמה. ואם אין
סיבה ראשונה, אז זה אומר שאין שום
סיבה אמיתית לשום דבר, ושום דבר אינו מחוייב באמת, כי אין
מסובב ראשון. ואז שום
סיבה, לא חזקה יותר מאשר
סיבה אחרת, ואז כל
סיבה עומדת בפני עצמה, שזו שלמות
הסיבתיות והאקראיות כאחד. כי החוזק של
הסיבה, הוא ככל שהיא קרובה יותר אל
הסיבה הראשונה. אבל אם אין
סיבה ראשונה, אלא יש
סיבה לפני