... ראשונה, קיים מגביל ראשון וכולי. שאלה: אולי לכל בורא יש בורא אחר עד אין
סוף, לכל סיבה יש סיבה אחרת עד אין
סוף וכולי? תשובה: המוח האנושי אינו תופס את האין
סוף, ועל כן לא יתכן כי קיימים בוראים עד אין
סוף וכולי. ולכן, על כורחך לומר כי קיימת נקודת התחלה שהיא הבורא הראשון שקיומו נצחי ושאין לו בורא אחר וכולי.
סוף טיעון. הערה: קיומה של נקודת התחלה, מפר את הכלל כי לכל דבר יש ... הטיעון לכך שיש בורא ראשון, נשען על מגבלת השכל האנושי לתפוס את האין
סוף כנ"ל. וכאן יש כשל לוגי פשוט: מכך שהשכל האנושי מוגבל לתפוס את האין
סוף, לא ניתן להוכיח כי קיימת נקודת התחלה סופית כלשהי. יתכן כי למרות שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס את האין
סוף, אף על פי כן מצד המציאות האובייקטיבית, לא קיימת סיבה ראשונה, כי לכל סיבה יש מסובב נוסף ולכל בורא יש בורא נוסף עד אין
סוף. ז"א אי יכולתו של השכל לתפוס את האין
סוף, לא מגביל את המציאות להיות אין סופית. הפרכה נוספת: כדי ... בורא ראשון, לשם כך יש להבין את מהות מגבלת השכל האנושי להבין את מהות האין
סוף. ולשם כך נבהיר: מהי משמעותה של מגבלת השכל האנושי לתפוס את מהות האין
סוף? תשובה: מגבלת היכולת השכלית לתפוס את האין
סוף, אין פירושה כי השכל אינו יכול לתפוס את קיומו של האין
סוף. המגבלה היא להכניס לתוך מחשבה אחת את כל האין
סוף כולו בבת אחת. אך בהחלט קיימת יכולת הבנה אנושית להבין כי האין
סוף אכן קיים. ובהקשר שלנו זה אומר, כי קיימת יכולת תפיסה אנושית להבין כי אפשרי שלכל בורא יש בורא אחר עד אין
סוף. וניתן מספר דוגמאות: דוגמא 1: ציר המספרים. נשאל: מהו המספר ... נשאל: מהו המספר הכי גדול? נשיב: אין מספר כזה. המספר הכי גדול הוא אין
סוף. נשאל: האם ניתן להבין ולהכניס לתוך המחשבה את המספר הכי גדול שכינויו הוא אין
סוף? נשיב: לא. השכל מוגבל להבין את האין
סוף, אך עדיין ניתן להבין כי אין מספר שהוא הכי גדול. מסקנה: ציר ... על מרחב המקום, שהוא מטבעו אין סופי. גם אם נאמר שלמרחב המקום שלנו יש
סוף, וכי הוא כולו נוצר במפץ הגדול מנקודה סינגולארית כלשהי, הרי ... להיות קיימת (גם אם לא ניתן להגיע אליה בפועל) ? התשובה כמובן תהיה אין
סוף. וכל כיו"ב באין
סוף דוגמאות נוספות... הערה: ניתן לנסות לומר שציר הזמן / מרחב ... / כדור, דהיינו, שנקודת ההתחלה והסוף מחוברות אחת עם השניה, ואם כן יש להם
סוף. הפרכה: כנ"ל, גם אם נאמר שמרחב המקום שלנו הוא בצורת כדור ... כן ציר הזמן האמיתי הוא אין סופי. מסקנה: למרות שלא ניתן לתפוס את כל האין
סוף כולו בתוך המחשבה, עדיין ניתן להבין כי קיים האין
סוף. זה שאין אפשרות לתפוס בתוך המחשבה את הבורא הראשון בנקודת האין
סוף, זה לא סותר את זה שיתכן כי קיים בורא לכל בורא עד אין
סוף. ולכן לא ניתן להוכיח כי קיימת סיבה ראשונה / בורא ראשון ... גם כאשר עוצרים בנקודה ראשונה כלשהי, הרי שגם אז מייחסים לה תכונה של אין
סוף. כך שבכל מקרה הגדרת בורא ראשון, לא מעלימה את האין
סוף. הסבר: הרעיון כי הבורא הראשון הוא נצחי, משתמש בעצם באין