הסוד של תכלית החיים - מהו
הסוד שאותו לא יודעים גם לא חכמי החכמים? וכאן נבאר את עניין תכלית החיים. והעניין הוא, כי כל אדם חי את חייו ועושה את מעשיו למען מטרה כלשהי. וככל שהאדם צריך יותר ... תכלית. אלא האדם עוסק כל הזמן בלנסות ליהנות. אבל כאשר האדם מתבגר והאדם מבין שיכולת ההנאה בעולם היא מוגבלת (למי שלא יודע את
סוד ההנאה), אז האדם מבין שכדי שהוא ייהנה יותר בחיים שלו, לשם כך הוא צריך ליצור משמעות כלשהי למה שהוא עושה. ואז האדם יושב וממציא בדעתו כל מיני מטרות. והאדם ... לא הגיע לזה, אז הוא מאוד מפחד לחיות בלי תכלית, ואז האדם ממציא לעצמו כל מיני המצאות שונות לגבי התכלית של החיים שלו. ויש כאן
סוד. והסוד הוא שמי שרוצה להבין את התכלית האמיתית של החיים שלו, עליו לנסות אחת ולתמיד להבין את התכלית של המציאות כולה. כי תכלית פירושו המטרה הסופית של תהליך ... תכלית חייו של האדם, היא כדי להשיג את התכלית הגדולה יותר של כל התהליכים כולם, הלא היא התכלית של כל המציאות. ומי שרוצה לגלות את
הסוד של תכלית החיים שלו, עליו להבין שתכלית החיים שלו היא חלק מהתכלית של כל האירועים שיש בעולם. וכדי שהאדם יבין את התכלית האמיתית של החיים שלו, על האדם להבין מהי התכלית האמיתית שלשמה הכל קיים ושבגללה כל האירועים שבעולם מתרחשים כפי מה שהם. ויש כאן עוד
סוד, והוא שהתכלית הזאת היא אין סופית. דהיינו, ששום חכם בעולם לא יכול להגדיר את התכלית של המציאות. משום שכל תכלית שלא נגדיר, תמיד נוכל לשאול מהי התכלית שלה ... או את הזמן הרחוק ביותר, כך האדם גם לא יכול לדמיין את התכלית ואת המטרה והתוצאה הרחוקה ביותר, שהיא בעצם התכלית של המציאות.
וסוד האושר כרוך בכך שהאדם יבין את התכלית האמיתית של המציאות כולה. דהיינו, את הסיבה האמיתית שבגללה כל האירועים מתרחשים. וכל זמן שהאדם לא מבין את התכלית הזאת, ... האמיתית של מהי התכלית של חייו של האדם. אבל, בכל זאת ולמרות הכל האדם רוצה להיות מאושר. וכדי להיות מאושר האדם חייב לפצח את
הסוד של מהי התכלית של התהליך כולו של כל האירועים כולם, ועל ידי זה לנסות להבין גם מהי התכלית של החיים האישיים שלו. אך כיצד עושים זאת? הרי אי אפשר לעשות זאת? אלא, ... מהי תכלית החיים מפסיקה לעניין את האדם, ואז האדם הופך להיות מאושר באמת ונהנה מכל רגע מחדש באושר אמיתי. כי ברגע שהאדם מגלה את
הסוד של תכלית החיים, בכך בעצם הוא גם מבין את הדבר הטוב שיש בכל דבר. ואז ממילא האדם רואה תמיד את השלמות שיש בכל דבר, וממילא הוא כבר לא צריך לחפש תכלית, משום שהוא ...