... של
תכלית החיים - מהו הסוד שאותו לא יודעים גם לא חכמי החכמים? וכאן נבאר את עניין
תכלית החיים. והעניין הוא, כי כל אדם חי את חייו ועושה את מעשיו למען מטרה כלשהי. וככל שהאדם צריך יותר להתאמץ בחיים שלו, כך חשוב לאדם לברר טוב יותר מהי
תכלית החיים שלו. כי הטיפש עושה את מעשיו ללא תכלית. כי מה שהופך את המשוגע למשוגע, הוא שהוא עושה את מעשיו ללא מטרה וללא תכלית. ומי ... לאדם מושג מהי התכלית של החיים שלו. דהיינו, אף אחד בעולם לא באמת מבין מהי המטרה האמיתית שלשמה הוא חי ושלשמה הוא עושה את מעשיו. ויש כאלו שנדמה להם שהם יודעים מהי
תכלית החיים שלהם. וכל אחד ממציא לעצמו איזו תכלית. ויש כאלו שממציאים להם לדוגמא תכלית שנשמעת להם בעלת ערך כלשהו, כגון לדוגמא תכלית ... משעממים וקשים. וכאשר אין לאדם מושג מהי התכלית של החיים שלו. אז האדם מעדיף פשוט להתהפך מצד אל צד במיטה ולהמשיך לישון. כי השינה עוזרת לאדם לברוח מהשאלה של מהי
תכלית החיים. אבל יש כאלו שיש להם כל מיני שיגעונות בראש, ונדמה להם שהם יודעים ומבינים מהי התכלית של החיים שלהם ומהו היעוד שלהם. למרות שבאמת הם לא מבינים דבר. כי את כל התכליות בעולם אפשר בשניה אחת להבין שהן כולן חסרות
משמעות, משום שתמיד אפשר לשאול מהי התכלית של התכלית עצמה. וכל דבר שהאדם חושב שהוא התכלית של חייו, על האדם לבדוק את התכלית הזאת ... אבל כאשר האדם מתבגר והאדם מבין שיכולת ההנאה בעולם היא מוגבלת (למי שלא יודע את סוד ההנאה), אז האדם מבין שכדי שהוא ייהנה יותר בחיים שלו, לשם כך הוא צריך ליצור
משמעות כלשהי למה שהוא עושה. ואז האדם יושב וממציא בדעתו כל מיני מטרות. והאדם מייחס למטרות האלו המון
משמעות. ואז האדם מחליט
שתכלית החיים שלו היא להשיג את המטרה שאותה הוא עצמו המציא. ולפעמים גם האדם ממציא לעצמו כל מיני רמזים שכאילו יתמכו בכך שזאת
תכלית החיים שלו. דהיינו, האדם פתאום מביא כל מיני ראיות שונות לכך שאכן זאת התכלית שלו. והאדם לא קולט את הדבר הפשוט, והוא שהתכלית קיימת רק בגלל שהאדם עצמו מייחס
משמעות כלשהי למטרה שאותה הוא רוצה להשיג. והתכלית לא באמת קיימת מצד המציאות. כי מצד המציאות עצמה אין
משמעות למה שהאדם החליט לייחס לו
משמעות. כי המציאות היא ניטראלית. והאדם על דעת עצמו מסיבות כאלו ואחרות, מייחס
משמעויות שונות לדברים שונים, ועל ידי זה האדם יוצר לעצמו תכלית בחיים. שהיא כדי להשיג מטרה כלשהי. והאדם לא שם לב לכך שהתכלית הזאת שהוא רודף אחריה, היא המצאה אישית שלו. כי מצד המציאות באמת, אין
משמעות או יתרון למצב כלשהו של המציאות על פני מצב אחר. וזה שהאדם מייחס
משמעות כלשהי למצב כלשהו, זה לא הופך את הדבר הזה לבעל
משמעות באמת. והאדם חרד לחיות ללא תכלית. למרות שבאמת מי שיודע ליהנות מהחיים, הוא לא צריך תכלית לחיים שלו. משום שהוא נהנה מכל ... הגדולה יותר וכך הלאה. וגם תכלית חייו של האדם, היא כדי להשיג את התכלית הגדולה יותר של כל התהליכים כולם, הלא היא התכלית של כל המציאות. ומי שרוצה לגלות את הסוד של
תכלית החיים שלו, עליו להבין
שתכלית החיים שלו היא חלק מהתכלית של כל האירועים שיש בעולם. וכדי שהאדם יבין את התכלית האמיתית של החיים שלו, על האדם להבין מהי התכלית ... הזמן הוא אין סופי. אבל גם אם היה יכול האדם כן להסתכל על כל ציר הזמן כולו וכן לראות את הסיבה הראשונה ואת התוצאה האחרונה, גם אז האדם לא באמת היה מסוגל להבין את
תכלית החיים. כי נניח לדוגמא שהאדם יראה בעיני שכלו את הסיבה הראשונה ואת התוצאה האחרונה, עכשיו האדם ימשיך לשאול את עצמו, מהי התכלית ... לו לתפוס במחשבתו את הסיבה הראשונה ואת תכלית המציאות כולה ואת התכלית האמיתית של החיים האישיים שלו. ואחרי שהאדם מגלה את התכלית של הכל, על ידי זה השאלה של מהי
תכלית החיים מפסיקה לעניין את האדם, ואז האדם הופך להיות מאושר באמת ונהנה מכל רגע מחדש באושר אמיתי. כי ברגע שהאדם מגלה את הסוד של
תכלית החיים, בכך בעצם הוא גם מבין את הדבר הטוב שיש בכל דבר. ואז ממילא האדם רואה תמיד את השלמות שיש בכל דבר, וממילא הוא כבר לא צריך ... מה הטוב שיש בכל רגע ורגע בפני עצמו. ואז גם האדם הופך להיות מאושר באמת, דהיינו, שהרצון של האדם להיות מאושר, נעלם. כי אושר פירושו כאשר הרצון להיות מאושר מאבד
משמעות. כי כאשר הכל טוב, אז אין
משמעות לחיפוש של האושר. וזהו הסימן שהאדם מאושר, כאשר אין שום
משמעות עבורו לאושר. ולכל זה האדם יכול להגיע, על ידי זה שהוא מוצא חכם אמיתי שיודע את הסיבה הראשונה ואת התכלית של כל הדברים ...