... ואז האדם מרגיש חיבור ואחדות עם המציאות. אבל, אם האדם ממשיך לחשוב על המצב הזה, הרי שהאדם יגלה שהגן עדן הזה, הוא בכלל הגהנום. כי בגן עדן הזה, החיים חסרי
משמעות וחסרי תכלית כלשהי. כי כל ההנאה של האדם כאן בעולם הזה, היא על ידי זה שיש לאדם רצון כלשהו. ... נראה שהדבר המתבקש הוא, שגן בגן עדן חייב להיות רע כלשהו. כי אם הכל טוב, הרי שהחיים שם יותר גרועים מכל דבר אחר. כי כאשר הכל רק טוב, אין שום מטרה ואין
משמעות וכולי כנ"ל. וכדי שגן עדן יהיה טוב באמת, לשם כך חייב להיות רע כלשהו. ושהאדם ירצה את הטוב ולא ... את השאיפה של האדם להגיע למצב שבו הכל טוב. כי אם האדם יגיע למצב שבו הכל טוב, על ידי זה הוא ירגיש רע. ונמצא אם כן, כי זה טוב לאדם שיש רע. כי הרע יוצר את
המשמעות של הטוב. וא"כ השאלה היא, מהו טוב אמיתי? כי מצד אחד האדם לא רוצה להרגיש רע, ומהצד השני ... הרצון. וא"כ מהו הטוב האמיתי שאליו ראוי לשאוף? והעניין הוא, כי כדי להרגיש טוב, צריך גם שיהיה רע. ואם האדם ירגיש רק טוב תמיד, הרי שהחיים שלו יהיו חסרי
משמעות כלשהי. וצמיחה רוחנית אין סופית וכיו"ב, אפשריים רק כאשר יש איזה קונפליקט שאפשר להתמודד איתו. ... הרי שמנקודת המבט של המציאות עצמה, אין טוב ורע, אלא הכל טוב והכל אמת באותה המידה, והכל טוב באותה המידה וכולי. כי מצד נקודת מבט חיצונית למציאות, אין שום
משמעות לדבר כלשהו יותר מאשר לדבר אחר. ומנקודת המבט הפנימית ביותר של המציאות, הכל זה דבר אחד, וגם ...