... נסביר את המשמעות הרוחנית של סיפור תעלת בלאומילך, נספר את סיפור תעלת בלאומילך. והסיפור: באחד מן הימים, בורח חולה רוח בשם בלאומילך מבית
המשוגעים. לאחר בריחתו, אותו
משוגע בלאומילך גונב "פטיש אויר" (כלי קידוח) מהעירייה, ומחליט בשביל הכיף של השיגעון שלו, להתחיל לקדוח לפנות בוקר בכיכר העיר. שוטר עירוני שרואה את האירוע, במקום לנסות לשאול את בלאומילך
המשוגע לפשר מעשיו, במקום זה הוא מניח שבלאומילך הוא אחד מעובדי העירייה. ואז הוא בעצם מתחיל לעזור לו לחסום את הרחוב, כדי שלא יפריעו
למשוגע לעבודות הקידוח והרס העיר. כאשר אותו בלאומילך מתחיל להרוס את כיכר העיר בסיועו של אותו השוטר, מתחילים פקידי העירייה השונים לנסות להבין מי נתן את ההוראה להתחיל את החפירות בכיכר העיר. כאשר במקום לנסות לשאול באופן ישיר את בלאומילך
המשוגע מדוע הוא חופר בכיכר העיר, במקום זה הם מנסים להמציא תיאוריות שונות ומשונות, כדי להסביר את החפירות במרכז העיר. ולא זו אף זו, אלא שאותם פקידי העירייה, במקום לעצור ... מוצאות חן בעיני כולם. ויש כאלו שהחפירות והקידוחים האלו מציקים להם, אבל החפירות ממשיכות. ואף אחד לא מוכן להעלות על דעתו, שאולי זה בכלל איזה
משוגע שהתחיל את כל החפירות. ואחת מהסיבות לכך שאותם הפקידים לא שואלים את בלאומילך
המשוגע לפשר מעשיו, היא כדי שלא יתברר שהם בעצם שגו בכך שהם אפשרו לו להמשיך לקדוח בלי שום סיבה. ותוך כדי הסיפור מגלה אחד מהפקידים את האמת, שכל החפירות במרכז העיר, הן בכלל תוצאה של
משוגע חולה נפש. אבל אף אחד לא מוכן להקשיב לו, כי זה יפגע באגו ובכבוד של אותם מנהלים, שלא הבינו זאת בעצמם. ובינתיים אותו בלאומילך ממשיך לחפור ברחובות העיר עם צוות ... הים, לתעלת מים. והם חוגגים את ההצלחה הגדולה של הפרויקט החשוב, שהוא כאילו תוכן מראש כדי ליצור תעלת מים בלב העיר. והסיפור מסתיים בכך, שאותו
משוגע בלאומילך מסיבות שונות מתחיל להרוס עוד מקום נוסף בעיר. ואותו הפקיד החכם האמיתי שהתריע על כך שכל החפירות האלו, הן בכלל תוצאה של מעשיו של
משוגע, אותו דווקא מחליטים לאשפז בבית
משוגעים, על הרעיון
המשוגע שהוא העיז להעלות. והמשמעות הרוחנית של הסיפור הזה היא, שבתוך כל אדם ואדם יש
משוגע אחד, שהוא זה שמניע את האדם לעשות שטויות. ושטויות לצורך העניין, פירושו שהאדם מתאמץ להשיג את מה שהוא לא צריך להשיג. כי לפעמים פתאום צצה באדם רוח שטות שאומרת לו שהוא צריך להשיג איזו שטות כדי להיות מאושר. והשטות הזאת היא בדיוק כמו אותו
המשוגע שברח מבית
המשוגעים, ושהתחיל את עבודות הקידוח על דעת עצמו. וכך גם האדם פתאום הוא מתחיל עבודות שונות כדי להשיג איזו שטות, בלי להתבונן מדוע בכלל הוא עושה זאת. ובתוך כל אדם, יש גם את השוטר העירוני שמתבונן באירוע. ובמקום לעצור ולשאול בצורה פשוטה את
המשוגע למעשיו, במקום זה הוא עוזר
למשוגע במעשיו. כאשר מדובר כאן על תחושת הבטן שיש לאדם לפעמים, שאומרת לו שהוא מתאמץ ועובד קשה מידי כדי להשיג שטויות שאותן הוא לא צריך. אבל האדם לא מעיז להתבונן במחשבה הזאת, אלא הוא מניח, שאם הוא עובד קשה כדי להשיג איזה דבר, אז כנראה שהעבודה הזאת נצרכת. ואותו השוטר עוזר לאותו
המשוגע ומונע מאנשים אחרים לנסוע באותה הכיכר. דהיינו, האדם במקום לעצור את המרדף שלו אחרי השטויות, במקום זה הוא מונע מעצמו כל מיני דברים אחרים שאותם הוא צריך. והכל כדי ... כמו אותם עובדי העירייה, שחיפשו את התוכניות שלא קיימות, עבור עבודות הקידוח. ובנוסף על כל זה, כמו שפקידי העירייה הביאו עובדים נוספים שיעזרו
למשוגע בעבודות הקידוח שלו, כך גם האדם מתחיל להמציא שיטות מתוחכמות, ומתחיל להקדיש משאבים נוספים, ומנסה ליצור דרכים להשיג את המטרה שהוא בכלל לא צריך להשיג אותה. כי האדם ... להיכן הוא מתקדם, הרי שכדאי לאדם לעצור ולהתבונן על מטרת כל מעשיו. אבל אותם הפקידים למרות הכל, לא רצו להעיז לחשוב שהם טעו בכך שהם לא עצרו את
המשוגע, והם לא רצו להעיז לחשוב שמישהו הצליח לעבוד עליהם, ואז הם אדרבה עוד המשיכו עוד יותר בחפירות המיותרות. עד שבסופו של דבר החפירות הגיעו עד לים, והרסו את רוחות העיר. ... שהנה מישהו מגלה את האמת שהמלך עירום, ושכל המרוץ הוא היה מיותר מלכתחילה והוא גם מיותר כרגע. ולכן לוקחים את הפקיד החכם, ומאשפזים אותו בבית
משוגעים, כאילו הוא
משוגע. ובמאמר מוסגר: אם הפקיד הזה היה חכם אמיתי, הוא היה צריך למצוא את הדרך להסביר בצורה חכמה לאותם הפקידים את האמת, בלי לפגוע באגו העצמי שלהם. אבל הוא היה חכם וידע את האמת, אך הוא לא היה מספיק חכם כדי להיות מסוגל לעזור גם לאחרים להבין את מה שהוא מבין. ולכן לא הקשיבו לו. ובסופו של הסיפור, אותו
המשוגע בלאומילך מחליט שלא הספיק לו הקידוח בכיכר העיר, והוא מתחיל ליצור בעצם סיפור כזה חדש, במקום חדש. כאשר הנמשל הוא, שהאדם אחרי שהוא רודף אחרי השטויות שלו, ומשיג ... את כל הסיפור מחדש. ומוסר ההשכל של הסיפור הוא, שעל האדם לנסות להבין תמיד, מהי מטרת מעשיו. בדיוק כמו שהיו צריכים מלכתחילה לשאול את בלאומילך
המשוגע, מי בדיוק נתן את ההוראה לחפור בכיכר העיר. והאדם לא צריך להתבייש לשאול גם שאלות שנראות פשוטות מידי וטריוויאליות. כי השוטר והפקידים פחדו לשאול שאלה פשוטה מידי, ...