... לדעת שלא משנה כמה שהוא ינסה להיות יצירתי, הוא יכשל. כי מבחינה לוגית, אין דרך שהאדם גם יהיה הוא עצמו, וגם בו זמנית הוא יהיה משהו אחר שיוכל להסתכל על
המציאות שבתוכה הוא נמצא. והחכם האמיתי השכל שלו גדול כ"כ, עד שהוא מתגבר גם על הקושי הנ"ל. ואיך הוא עושה את זה? את זה יכול האדם ... להסביר לאחרים את הפתרון, אלא רק להראות להם את הדרך בלבד. ומעניין לעניין באותו עניין נוסיף, כי יש כאלו שהם טוענים שהם ראו את התמונה המלאה (אלוהים /
המציאות וכיו"ב). והם אינם אלא טועים. כי אם הם ראו, הרי שזאת לא התמונה המלאה. כי הרואה נפרד מהדבר שאותו הוא רואה. ולכן אם האדם אומר שהוא ראה את התמונה המלאה (ראה את אלוהים / כל
המציאות כולה וכיו"ב), הוא אינו אלא טועה ומטעה גם אחרים. כי ברגע שהאדם רואה איזה דבר, ממילא יש
במציאות 3 ישויות. שהן 1 - האדם שרואה. 2 - הדבר שאותו האדם רואה. 3 - המחשבה שמקשרת בין האדם לבין הדבר שאותו הוא רואה. ולראות את ... הוא עצמו נמצא בתוך מרחב מקום אחר גדול יותר. ולכן לעולם האדם לא יכול להבין איך נוצר הזמן וכיו"ב. כי כדי להבין איך נוצר הזמן, לשם כך צריך האדם לדמיין
מציאות של אין זמן, שממנה נהיה זמן. אבל ברגע שאנחנו אומרים שיש
מציאות ללא זמן, שממנה נוצר זמן, ממילא תיארנו סוג זמן נוסף ושונה מהזמן שעליו אנחנו אומרים שהוא נוצר. וממילא לא מצאנו את ההסבר ... כי המחשבה עושה סוף. והתמונה המלאה היא כולה אין סוף. ואי אפשר להכיל אין סוף בתוך סוף, ושעדיין הוא יישאר אין סוף. ומשום כך, כל האומר שהוא ראה את כל
המציאות כולה, את התמונה המלאה וכל כיו"ב, הוא אינו אלא טועה ומטעה את עצמו ואת האחרים שמאמינים לו, ושהם לא מבינים את דקות העניינים ... אין סוף לא יכול להיכנס לתוך מחשבה. ואין לזה שום קשר משום סוג שהוא, לאם התודעה נפרדת או לא מהגוף. ואף על פי כן, כדי להיות מאושר, על האדם להבין את כל
המציאות כולה וכן לראות את התמונה המלאה. אך מה יעשה האדם שהוא לא יכול לראות את התמונה המלאה? וכפי שאמרנו, אכן יש כאן סוד. כי יש ... סוג שהוא, הוא רק משום שהאדם בתוך תוכו מדוכדך מכך שהוא לא יכול לראות את התמונה המלאה. כי זה ברור מאליו, שאילו היה יכול האדם לראות את התמונה המלאה של
המציאות, ממילא הוא היה מבין את
המציאות, והוא היה חי איתה בשלום. אך האדם מוגבל לראות את התמונה המלאה, ולכן האדם מדוכדך כ"כ כל החיים שלו, ולכן האדם לא מאושר בחיים ...