מי שמציאות כלשהי, לא גורמת לו הנאה - בידוע שהוא שקרן... שמציאות כלשהי, לא גורמת לו הנאה - בידוע שהוא שקרן והעניין הוא, כי המציאות שלנו היא יפה. ולא סתם יפה אלא יפהפייה ביופי אמיתי, יופי שהוא השורש של כל הדברים היפים שבעולם. והיופי הזה של העולם, הוא משתקף בכל דבר ודבר שיש בעולם שלנו. כי בשורש המציאות, יש את השכל של האחדות, שהשכל הזה אומר שהכל אחד. והשכל הזה ... השכל היפה ביותר שיש בעולם, הוא משתקף לאדם מכל דבר שיש בעולם, בתנאי שהוא איש אמת באמת. כי רוב בני האדם בעולם, נדמה להם שהם אנשי אמת. אבל את המציאות, אי אפשר לרמות. ומי שהוא לא איש אמת ע"פ הקריטריונים של המציאות, דהיינו, מי שהוא לא באמת איש אמת, הוא לא נהנה מההשתקפות הזאת ... אחד בשני, אז זו השלמות וכולי (ויש שלמות בתוך ומעל שלמות וכולי). והנה, השלמות הזאת נמצאת ב כל דבר שיש בעולם. ומי שלא חווה את השלמות של המציאות ב כל דבר, בידוע שהוא משקר את עצמו, בלי להיות מודע לכך. כי מי ... וכאשר האדם שומע איזה דיבור ואיזה שכל, אם הוא לא נהנה מהשכל שיש בדבר, בידוע שהוא משקר את עצמו במשהו. כי מי שהוא איש אמת, אז האחדות של המציאות, היא משתקפת אליו דרך השכל שיש בכל דבר. ובכל פעם זאת השתקפות ... גדולים, שסבלם גדול עד מאוד. כי החכם האמיתי, כל דבריו הם שכל של אמת. ואם היה לאדם מעט שכל של אמת, הוא היה מאחל לעצמו, שהוא יאהב את הטוב של המציאות, כמו שהחכם האמיתי אוהב את הרע של המציאות. כי מי שהוא חכם אמיתי, שהוא מסתכל על הדברים מנקודת המבט שלפני הטוב והרע, הוא אוהב את הרע של המציאות, באהבה שלמה ואמיתית ללא כל תנאי. כי את הרע אי אפשר לאהוב עם ... סיבה, אלא רק באהבה אמיתית בלי סיבה. כי כל העולם שלנו כולו, הוא רע מצד עצמו. כי גם הטוב, גם הוא רע, וכל שכן הרע. כי שניהם נפרדים מהשלמות של המציאות, שהיא האחדות. וכל הנפרדות, כולל הטוב שבתוכה, היא כולה רעה, משום שאין בה שלמות. ומי שלא אוהב את כל המציאות כולה, בלי שום תנאי, וגם בלי שום סיבה, ובלי שום מאמץ לאהוב את המציאות בלי שום תנאי ובלי שום סיבה, הרי שהוא לא באמת אוהב את המציאות, והרי שהוא לא באמת נהנה ממנה. והחכם האמיתי, הוא אוהב את המציאות כולה, באהבה אמיתית ללא שום תנאי. וכאשר האדם שומע את החכם ... ומשום כך הוא מוציא את דיבת הארץ רעה. כי האדם נמצא בגן עדן של ממש, כי כל הנפרדות היא כולה טוב אמיתי. והיא אפילו יותר טובה מאשר האחדות של המציאות (בבחינת טוב "מאוד" שהוא עניין בפני עצמו), משום שהיא ריבוי האחדות של המציאות, דהיינו, ריבוי הטוב, של האחדות. והאדם, משום שהוא מטעה את עצמו ... האדם, על ידי זה שהוא מגלה לו את האמת. כי האמת היא התרופה הטובה מכל, והיא עצמה, עצם התרופה והאושר. כי ידיעת האמת, היא עצמה חווית האחדות של המציאות, שהיא נוצרת על ידי הידיעה של האמת שהכל מושלם. ולפעמים האדם ... באמת בטוח בכך, על ידי זה הוא מתייאש, ונופל אל תוך הייאוש העצבות והעצלות. ולפעמים כאשר האדם במצב כזה, אז דברי החכם האמת שהם כולם היופי של המציאות, הם נראים לו כדברי שנאה ורע. ולפעמים, כמה שהאדם מתקרב יותר אל ... גדולות יותר, ולכן הדבר נראה לאדם כקשה יותר ויותר, ככל שהוא מתקרב יותר אל סוף הדרך, ואל התחלת החיים הטובים באמת. ועל האדם להבין, שהטוב של המציאות נמצא בכל דבר. ומי שלא מרגיש את הטוב הזה, בפרט מי שסובל משכל כלשהו שיש במציאות, בפרט מי שסובל מכך שהוא שומע את השכל של החכם האמיתי, הרי שהוא ...