... של: מהו שורש כל
המציאות/ה"אני" / כל הסיבות / הנאה סבל? ועוד - חלק 1 ... של האדם? מהי מהות הרצון של האדם? מהו הרצון הפנימי ביותר של האדם? מהם שני הצירים וטווחי הרגשות שקיימים
במציאות? מהו ציר ההנאה האין סופי? איך להגיע לשורש של
המציאות? איך לזהות שקרנים ומנהיגי שקר? ועוד נושאים ... הבא, והוא כי מי שרוצה ליהנות מהחיים בהנאה אין סופית שמתחדשת בכל רגע מחדש, לשם כך עליו ליישר קו עם
המציאות כפי שמייד נסביר את מהות העניין. ואם נתבונן ... שיא הסבל. כי תחושת הטוב והרע של האדם, תלויות ברמת ההתאמה שיש בין הרצון האישי של האדם, לבין המצב של
המציאות. וככל שהרצון האישי של האדם תואם ומתאים יותר למצב של
המציאות, כך מצבו הרגשי של האדם טוב יותר. וכל אדם בכל רגע ורגע, הוא גם רוצה דברים מסוימים
במציאות כפי מה שהיא, אבל זו זמנית הוא גם רוצה לשנות דברים כלשהם
במציאות. כי כל אדם בכל רגע, תמיד יש איזה כמה רצונות שיש ... רוצה להשיג. וכל רצון שיש לאדם להשיג איזה דבר בחיים שלו וכיו"ב, הרי שזה בעצם ביטוי לכך שהאדם לא מקבל את
המציאות כפי מה שהיא, אלא רוצה לשנות אותה. כי אבן לדוגמא שאין לה שום רצון עצמי כלל, אצלה באמת אין הבדל בין שום דבר לשום דבר. ואם האדם היה רוצה את
המציאות בשלמות כפי מה שהיא, הרי שלא היה צריך להישאר אצל ... הרצון להיות קיים, כל דבר שהאדם מעדיף אותו יותר מאשר דבר אחר, הרי שהוא ביטוי לכך שהאדם עדיין לא רוצה את
המציאות בשלמות כפי מה שהיא. ובכל רגע ורגע יש לאדם רצונות שונים שבהם הוא כן רוצה את
המציאות. ויש גם רצונות שונים שבהם האדם רוצה לשנות את
המציאות, או רוצה
שהמציאות תהיה דווקא בצורה כלשהי. שזה בעצם ביטוי לכך שהאדם עדיין לא מרוצה
מהמציאות כפי מה שהיא. וככל שיש לאדם יותר רצון עצמי שונה
מהמציאות, כך רע לו יותר, וככל שהרצון העצמי של האדם תואם יותר את
המציאות, כך טוב יותר לאדם. ונמצא אם כן, כי האדם כל הזמן ... הרי שיש באמצע המון נקודות עם המון מינונים שונים של אושר ושל סבל בו זמנית בעוצמות רגשיות שונות. אבל
במציאות שלנו יש גם ציר נוסף, והוא הציר שיש בין הטוב ... מלאה. ואחרי הנקודות האלו, יש את הציר של ההנאה בלבד ללא כל סבל. כי אם האדם מגיע למצב שבו הוא לא רוצה את
המציאות בכלל, דהיינו, המצב של הכוס הריקה, זה מתהפך אצלו לטובה. כי הסבל של האדם נובע רק מהפער שבין הרצון שלו לבין
המציאות. וכאשר האדם מגיע לנקודה שבה הוא לא רוצה שום דבר ... כבר אין שום הבדל אצלו בין שום דבר לשום דבר, וממילא הוא כן רוצה את הכל בשלמות. כי כדי שהאדם לא ירצה את
המציאות, לשם כך הוא צריך כן לרצות איזה משהו אחר. אבל אם האדם לא רוצה שום דבר
במציאות, ממילא הוא כבר לא יכול לא לרצות את
המציאות כפי מה שהיא, כי אין לו שום דבר אחר שהוא יכול לרצות אותו במקום את
המציאות כפי מה שהיא. וכל זה ביארתי כבר במקומות אחרים, שבנקודת הרע הגדולה ביותר
במציאות, שם הכל מתהפך לטובה. ואחרי שהאדם מגיע לנקודת ... השלמות הזאת עולה, על ידי זה שהרצון של האדם בכל רגע הופך להיות גדול יותר, ועל ידי זה האדם נהנה יותר
מהמציאות בכל רגע חדש עד אין סוף. ובין הציר של הטוב והרע ... של העולם שכולו טוב, יש נקודת מפגש. ונקודת המפגש הזו היא השתוות הרצון, שהיא המצב שבו האדם מיישר קו עם
המציאות. ומי שרוצה להגיע להנאה אין סופית, עליו לעבור דרך הנקודה שבה הוא מיישר קו עם
המציאות. פירוש: כי מי שרוצה להגיע לנקודה שבה הוא תמיד ירגיש אך ורק טוב, ושבנוסף רמת ההנאה שלו
מהמציאות רק תעלה כל הזמן, לשם כך עליו לעבור דרך נקודת ... החיבור שיש בין הצירים האלו, היא נקודת ההשתוות, הנקודה שבה האדם מאפס את הרצון שלו ומשווה אותו למצב של
המציאות בשלמות שאין שלמות אחריה. דהיינו, הנקודה שבה ...