... דיכאון ועצבות, להיות
מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות
מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק
מאושר, רק אושר - חלק 2 כי לחפש אושר מוחלט, פירושו, להפסיק לחפש אושר יחסי. כי אושר מוחלט פירושו, רק להיות
מאושר, ולהיות במצב של רק אושר, שאין בו שום דיכאון ועצבות כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שמי שחושב למצוא ... של האדם. וכאשר האדם מחפש אושר יחסי, הרי שבכך הוא בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אושר מוחלט. שכדי למצוא אותו, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר להיות
מאושר ממנו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות להיות
מאושר מכל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אושר יחסי ואושר מוחלט, הם סוגי אושר מנוגדים אחת לשנייה. כי הרצון ... רע ברמה כלשהי. וזה בעצם אומר, שתמיד יש לאדם אושר יחסי ברמה כלשהי. כי כפי שאמרנו, אושר יחסי, הוא מצב, שבו יש גם אושר וגם דיכאון ועצבות. אלא, שבאופן יחסי, האדם יותר
מאושר מאשר עצוב. שאז, האדם אומר שהוא
מאושר מהדבר, והוא מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האושר שלו, יותר מאשר לרגשות הדיכאון ועצבות שלו כלפי הדבר. ובאושר מוחלט, יש רק אושר בלי שום דיכאון ועצבות כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אושר מוחלט, הרי שבכך בעצם גרמנו לו להיות
מאושר באופן מוחלט, מחוסר האושר המוחלט. ז"א, האדם מחפש אושר מוחלט, כדי להגיע למצב של רק אושר. וזה נובע, מכך שהאדם לא מוכן להרגיש ... אחרי אושר, נובע, מכך שהאדם לא מוכן להרגיש דיכאון ועצבות. כי אם האדם בלב שלם, היה מוכן להרגיש גם דיכאון ועצבות, הרי שממילא הוא לא היה מחפש אושר. והאדם מחפש להיות
מאושר, רק בגלל שהוא לא מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות. והאדם רוצה רק להיות
מאושר, ולכן הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אושר וכמה שיותר אושר. ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא אושר מוחלט, הרי שזה היה ... לא באמת רוצה למצוא רק אושר, אלא האדם מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות ולהיות במצב של דיכאון ועצבות. ואם האדם באמת היה מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות ולא רק להיות
מאושר, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אושר יחסי. כי תמיד הוא כבר היה, באושר המוחלט. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, לא מחפש אושר מוחלט, הרי ... שלם רוצה גם את הדיכאון ועצבות. אבל, מאחר שהאדם לא מוכן להרגיש רע, ומאחר שהאדם גם לא מוכן בלב שלם מלכתחילה להרגיש גם רע. דהיינו, גם אם האדם מוכן לסבול בשקט ולהיות
מאושר ממה שיש, הרי שהאדם לא מוכן מלכתחילה בלב שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק טוב. ולרצות להרגיש רק טוב, ... האדם מחפש אושר מוחלט, הרי שתמיד הוא היה באושר מוחלט כלפי כל דבר שהוא. כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אושר יחסי כלפי המציאות, כי הוא בלב שלם, לא מחפש להיות
מאושר בלב שלם. ואז ממילא בלב שלם, הוא
מאושר בלב שלם, את זה שהוא לא
מאושר בלב שלם. ואז ממילא, האדם לא היה מחפש להיות
מאושר אושר יחסי. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא
מאושר בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאושר מוחלט = רצון להיות במצב של: רק אושר, ולא במצב של: גם אושר וגם דיכאון ועצבות. וממילא, ... רצון מוחלטת מתחושה של חוסר אושר, אז ממילא תמיד יש אושר מוחלט, ואז אין חיפוש אושר כלשהו. וחיפוש אושר, פירושו, שהאדם לא חווה אושר ממצב של דיכאון ועצבות. כי אם האדם
מאושר גם מדיכאון ועצבות בלב שלם, אז למה שהוא יחפש אושר?! וחיפוש אושר נובע, רק משום שהאדם לא
מאושר בלב שלם מדיכאון ועצבות. שזה אומר, שהוא בתוך תוכו, רוצה להגיע למצב של רק אושר. שבו, אין שום דיכאון ועצבות כלל. ונמצא אם כן, ... טוב באופן מוחלט, ובו זמנית האדם כן רוצה להרגיש כמה שיותר טוב, גם אם זה לא רק טוב. אבל מי שיתבונן על הדברים באופן מוחלט, הוא יראה מיד, כי הדבר אינו אפשרי. כי להיות
מאושר ממשהו בלב שלם ובלי שום תנאים, פירושו כמובן, להיות
מאושר מהדבר, בלב שלם בלי שום תנאים. ולהיות
מאושר מהרע בלב שלם בלי שום תנאים, פירושו, להיות
מאושר מהרע בלב שלם, בלי להציב תנאים על הכמות של הרע. דהיינו, אם האדם
מאושר באמת באופן מוחלט גם מדיכאון ועצבות וגם מהרע, הרי שהוא אמור להיות
מאושר מהדיכאון ועצבות ומהרע, גם אם הוא מרגיש שהם יותר מהטוב. כי אם האדם באמת מקבל ומכיל בלב שלם, את זה שיש גם חסרונות בכל דבר, אז ...