... של הטוב והרע - מה גורם לאדם
להרגיש רע? איך להרגיש טוב באמת? כל זמן שהאדם רוצה להרגיש טוב, וכל זמן שהאדם מחפש את הטוב, הרי שהוא
מרגיש רע. וגם מי שהוא מרגיש טוב, כל זמן שהוא רוצה להרגיש יותר טוב, הרי שגם הוא
מרגיש רע. כי מי שהוא מרגיש אך ורק טוב תמיד, הרי שהוא לעולם לא
מרגיש רע. וכאשר אין רע, גם לא שייך להרגיש יותר טוב. כי יותר טוב שייך להרגיש, רק כאשר יש גם רע. שאז האדם ... וכאשר לא שייך רע, אז לא שייך שדבר אחד יהיה יותר טוב מדבר אחר. והסימן לכך שהאדם מרגיש טוב באמת, הוא כאשר האדם מפסיק לחפש את הטוב. כי בתוך האדם יש יצר הרסני שגורם לאדם
להרגיש רע. והיצר ההרסני הזה, הוא הרצון של האדם להרגיש טוב. כי הסיבה היחידה שבגללה האדם
מרגיש רע, היא רק משום שהוא רוצה להרגיש טוב. כי בלי לרצות להרגיש טוב, אי אפשר
להרגיש רע. וכל הסבל שיש לאדם בחיים, נובע רק משום שהוא רוצה להרגיש טוב. ובנוסף, גם כאשר האדם כבר מרגיש ... טוב כרצונו, הרי שלעולם זה לא בשלמות. כי תמיד גם כאשר האדם כבר כן מרגיש טוב, הרי שתמיד הוא רוצה להרגיש יותר טוב. כך שהרצון של האדם להרגיש טוב, הרצון הזה גורם לכך שהאדם
ירגיש רע. ובנוסף הוא גורם לכך שגם כאשר האדם כבר כן ירגיש טוב כרצונו, עדיין הוא לא ירגיש טוב בשלמות, אלא ירצה להרגיש טוב יותר. ובנוסף, גם כאשר האדם כבר כן מרגיש טוב, הרי שתמיד האדם מפחד לאבד את הטוב שיש לו, והוא חושש מכך שהוא
ירגיש רע או פחות טוב. ונמצא אם כן, כי שורש הסבל של האדם, הוא הרצון של האדם להרגיש טוב. והסיבה שבגללה ... אחד ממש. וכאשר האדם מסתכל על השורש הזה, ממילא הוא תמיד מרגיש שלמות. כי בשורש הכל אחד ממש. וכאשר הכל אחד, ממילא אין שום חסר. ואף על פי כן, יש שכל יותר גדול, שבו האדם
מרגיש רע ממש, ואף על פי כן הוא מרגיש טוב ממש. כי בעולם שלנו בהחלט יש גם טוב וגם רע. ולמרות שבשורש של ... רצון. שבו הרצון העצמי של האדם נעלם לגמרי, ושבו יש הרמוניה שלמה. אבל כל זמן שיש אצל האדם הבדל בין טוב לבין רע, הרי שממילא האדם תמיד ירצה להרגיש יותר טוב ויפחד מכך שהוא
מרגיש רע. ועל ידי זה האדם סובל כל הזמן כנ"ל. אבל, כאשר יש לאדם שכל אמיתי, אז הוא מחבר את השכל האנושי עם ... ממנו. וכאשר אין לאדם רצון עצמי כלל, גם זו לא שלמות. כי יש דבר טוב גם בכך שיש לאדם רצון עצמי שונה מהמציאות, דהיינו, כאשר האדם רוצה לשנות את המציאות, וגם כאשר האדם
מרגיש רע. וגם
בלהרגיש רע, גם בזה עצמו יש דבר טוב. כי הרע הוא טוב, לא משום שהוא יוצר טוב אחר, אלא משום שהוא עצמו טוב ...