... שהשכל לא מבין. כאשר האדם לא יודע איזה משהו בבירור, הוא יכול לבחור
להאמין שהמציאות היא כך או אחרת. כוח האמונה מבוסס על יכולת הדמיון של ... כוח הדמיון שלו. אם לא הייתה לאדם יכולת לדמיין, הרי שלא היה ניתן
להאמין בשום דבר. אם הייתה לאדם אך ורק יכולת שכלית בלבד, הרי שאו שהאדם היה מבין משהו בשכלו או שלא. אך
להאמין לא היה אפשר. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי כל אדם בעולם משתמש גם ... הדלת. אבל לפני שהוא פתח את הדלת עם המפתח, האדם משתמש בכוח האמונה שלו,
להאמין שהמפתח הזה מתאים. כי תיאורטית אולי הוא לא יתאים מסיבה כלשהי. ... אפשר להינצל מאמונות שגויות? ולכאורה התשובה היא, כי הכי טוב זה להפסיק
להאמין ולהתחיל לבדוק כל דבר בשכל בלבד. לכאורה טוב יותר לאדם שלא יאמין ... אלא פשוט יבדוק על כל דבר האם הוא אמת או לא וזהו. בשביל מה בכלל צריך
להאמין, הרי האדם יכול להשתדל לבדוק כל דבר בשכל וזהו. וכמובן שלפי הגישה שאומרת שאין צורך
להאמין אלא להשתמש רק בשכל בלבד, כמובן שגם הגישה הזאת מסכימה שצריך
להאמין ולהניח הנחות כלשהן כדי לחיות. והכוונה היא שבאפשרותו של האדם
להאמין ולהניח הנחות כדי להתנהל בחיים. אבל בנושאים של הבנת המציאות וכולי, בנושאים האלו אולי טוב יותר לא
להאמין אלא רק להבין. וא"כ אין בכלל צורך לבדוק שהאמונה תהיה אמיתית, כי אפשר פשוט להפסיק
להאמין וזהו. אלא שיש כאן שתי נקודות. נקודה ראשונה היא כי יש באדם שני ... היא להשתמש בשניהם. דהיינו, השלמות היא גם להשתמש בשכל כשצריך וגם
להאמין כשצריך. מתי
להאמין ובמה
להאמין זאת כמובן שאלה אחרת. אך השלמות היא שהאדם ישתמש בכל הכוחות שיש ... מוגבלת. וממילא יש מקומות שבהם כן צריכים אמונה. כך שכן צריך האדם
להאמין. אבל כן צריך לראות שהאמונה תהיה אמיתית. וכאן יש לשאול. אם האמונה ... הפועל. עד שבסופו של דבר, או שהאדם מבין את הכל בשכל ומקבל פטור מהצורך
להאמין. או שהוא רואה שיש דברים שאי אפשר להבין בשכל ואז כדי להבין הוא חייב
להאמין. ונוסיף רק, כי אחרי שהאדם מגיע לקצה ומשתמש באמונה שלו... אח"כ ... מגיע לקצה גבול היכולת השכלית שלו, אז הוא מגיע לאיזו נקודה שהוא צריך
להאמין כדי להבין. ושם כבר אין שאלה של מי אמר שזאת האמת, כי בקצה של ... מגיע לקצה היכולת השכלית של האדם, ואל המקום שבו אי אפשר להבין אלא רק
להאמין. ושם זאת אמונה של אמת, שגדולה יותר מאמת שכלית. ושלמות האמונה היא ...