... - מי זקוק לאמונה? מי יבקש ממך
להאמין לו? ומתי? כפי שכבר ביארתי, היכולת של האדם
להאמין בדברים מסוימים גם בלי לברר אותם, יש בה גם כוח חיובי וגם כוח שלילי. אם יש לאדם ... שאז כבר לא צריך אמונה, מאחר שהאדם כבר יודע את האמת. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי מי שיודע את האמת, הוא לעולם לא יבקש ממך
להאמין לו. הוא אולי יציע לך
להאמין לו, אך הוא לעולם לא ינסה לבקש ממך
להאמין לו. כי האמת לא זקוקה שיאמינו בה, מאחר שהיא האמת ואפשר לדעת אותה. כאשר דבר לא אמיתי, אז צריך
להאמין בו. וגם כאשר האדם לא מסוגל להבין משהו אמיתי, גם אז הוא יכול
להאמין באמת. אך בעקרון, האמת עצמה מצידה, היא לעולם לא תבקש ממך
להאמין בה, אלא היא תאפשר לך להבין אותה. לאמת, אין מה להסתיר. היא האמת כפי מה שהיא. ... מה שיש. ואין צורך לשנות שום דבר וגם אי אפשר לשנות שום דבר, מאחר שזו האמת. והאמת מציעה לאדם להבין אותה, אך היא לא מבקשת מהאדם
להאמין בה, אלא להבין אותה. כאשר האדם משקר, וכאשר אין לדעתו של האדם אחיזה במציאות, אז הוא יבקש ממך
להאמין לו. כי אם לא תאמין לו, הרי שהוא לעולם לא יוכל להיות צודק. השקר קיים, רק משום ... האמת כפי מה שהיא באמת, ושהוא לא זקוק לאמונה כלשהי. האמת, לא מאמינה בעצמה. האמת, היא האמת. האמת, יודעת את עצמה. היא לא צריכה
להאמין בעצמה כדי להיות קיימת, היא קיימת בכוחות עצמה, גם בלי אמונה. דעותיו של החכם ... אלא שלא תמיד האדם מסוגל להכיל בתוכו את השכל של האמת המלאה. ובמקרים כאלו כאשר אין ברירה, במקרים כאלו החכם יציע לאדם השני
להאמין לו, אך לנסות להבין אותו ולחפש את האמת בכוחות עצמו, כדי שהוא עצמו ישיג בעצמו את הדברים, בלי שהאדם יצטרך
להאמין לאף אחד. כי הנוכל יבקש ממך
להאמין לו, ויאמר לך שרק הוא יודע, ושרק הוא יכול לדעת, ושאין דרך לדעת את מה שהוא יודע, ושרק הוא יכול לעזור לך, ושעליך להיות תלוי בו, ושאינך יכול להיות כמוהו, כי הוא מיוחד וכולי. והנוכל יבקש ממך
להאמין לו, בלי להרהר אחריו. כי אם תבדוק אותו, תגלה שהוא נוכל. אך החכם האמיתי, בשלב ... בשכלו את הדברים כפי מה שהם, והוא זה שנקי מכל אמונה, מאחר שהוא במצב של ידיעת האמת, שאינה משאירה שום ספק כלשהו ושום דבר שצריך
להאמין בו, מאחר שכבר יודעים את האמת כפי מה שהיא. והחכם הזה ינסה לגרום גם לך להבין את האמת ולראות את הדברים כפי מה שהם. ואם החכם יראה שהאדם לא מסוגל עדיין להבין אותו, אז הוא יכול להציע לך
להאמין לו, אבל הוא תמיד ידגיש לך להסתכל בשכל שיש בכל דבר, ולנסות להבין את השכל שלו, כדי שגם אתה תהיה כמוהו ממש.
ולהאמין לחכם זה טוב. אך מי שרוצה ליהנות באמת, עליו להיות החכם עצמו. ואפשר לחיות טוב גם ... מבין בשכלו האישי את הדברים, שאז האדם חווה את הטוב של המציאות בצורה חזקה באמת וכולי... תוספת: נבהיר רק, כי לא כל מי שמבקש ממך
להאמין לו הוא נוכל, אלא פשוט יכול להיות שהוא טועה. כי לפעמים האדם לא יודע בעצמו את האמת, ומשום כך הוא מבקש ממך
להאמין לו. משום שהוא לא מבין את עצמו. וכל שכן שהוא לא יהיה מסוגל להסביר לך את עצמו. ...