... נחמן אומר - ויכא מה זה ויכא דטרו על כל הטובה, רבי נחמן אומר כי עולם שלנו יש בו הרבה הנאות, הרבה הנאות. הנאת אכילה ושתיה ונשים
וכספים וסיפורים ועניינים. ומלא סוגי הנאות, אבל אף אחד לא יכול ברגע אחד ליהנות מכל ההנאות ... ביטוי של נפרדות של טפשות. וכל מי שאמר אצלו איזה דבר חכמה זה חשיבות גדול מאד והיה נותן להם כבוד לכל אחד כפי רצונו, מי שהיה רוצה
ממון נתן
ממון, מי שהיה רוצה כבוד היה נותן כבוד הכל בשביל החכמה. זה עניין של התאוות של הנפרדות של העולם,
הממון, הכבוד. שמצד אחד אבל מצד שני עכשיו נכון שהחכמה נותנת לך כבוד או
ממון, אבל מצד שני זה טמטום. כי אם היית בשכל הגדול יותר, לא היית צריך את
הממון והכבוד, זה עוד יותר טוב. ומחת שהיו לחכמה. כי צריך לזכור, כל המהות של העולם הזה זה ... יודע להבדיל בין טוב לרע. לו היה חכם אמיתי כמו המלך אז הוא לא היה מבדיל בין טוב לרע. בכל מקרה בעולם שלנו הדבר הכי חשוב, מה שנותן לך
כסף, כבוד וכו' זה החכמה. ככל שאתה מבדיל טוב יותר בין טוב לרע כך אתה מקבל יותר כבוד, יותר
כסף, ממון. ועסקו כל המדינה בחכמות, כי זה היה רוצה
ממון, כדי שיקבל
ממון על ידי זה. זה היה רוצה חשיבות וכבוד. שימו לב שרבי נחמן כותב יש פה פרדוקס. כי מה הוא אומר, הוא אומר - למה הם התעסקו בחכמה כי הם רצו כבוד, למה הם התעסקו בחוכמה כי הם רצו
ממון. אבל מה רבי נחמן אומר - רבי נחמן אומר, מי רוצה כבוד מי שהוא טיפש. רבי נחמן אומר - ... לא קולט. אתה חושב שאתה זה איזה דבר מאד מצומצם ואתה מאד טיפש ולכן אתה רוצה שיכבדו אותך. כי הכל כבר פה למה אתה צריך שיכבדו אותך או
ממון לדוגמא -
ממון רבי נחמן אומר שזה. טפשות, קליפות, חיצוניות. ומה רבי נחמן אומר - בגלל שהם רצו
ממון וכבוד, בגלל זה הם הלכו ללמוד חכמה. זאת אומרת הם בעצם היו טפשים. כי הם מצד אחד הם הלכו להיות חכמים, ככל שהם יהיו יותר חכמים הם קיבלו יותר כבוד. ככל שהם היו יותר חכמים כך הם קיבלו יותר
ממון. אבל רבי נחמן אומר שמי שיש לו יותר
ממון הוא טיפש. רבי נחמן אומר רוב
העשירים הם אנשים טפשים, כך רבי נחמן אומר. כי אם אתה כל כך תלוי
בכסף שלך אז אתה טיפש, זה עוד פעם הסוג של שיגעון. בכל מקרה, ולכן זה כאילו מצד אחד רבי נחמן מצייר אותם - תראה הם הלכו להיות חכמים גדלים וככל שהיו יותר חכמים הם קיבלו יותר
ממון וכבוד. אבל מצד שני רבי נחמן אומר מסביר במקומות אחרים שאם אתה רוצה
ממון וכבוד אז אתה טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה צריך
ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו רב בחכמות על כן שכחו שבאותה מדינה שכחו תכסיסי מלחמה. כי כולם ... בגלל שכולם רדפו אחרי החכמה, להיות יותר ויותר חכמים יותר ויותר בנפרדות שזה כבר עצמו זה עצמו הטפשות שלהם, זה שהם רודפים אחרי
הממון והכבוד זה עצמו הטפשות. כי היו כולם עוסקים בחכמות עד שהיו בני המדינה חכמים גדולים. ...