1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... לא מלוכה בשלמות כי יש לנו אינסוף בנים המלוכה תפצלה בין כולם. אז רבי נחמן אומר לך - לא, היה לו בן יחיד. שתדע לך שמצד האמת כל אחד ואחד הוא אלוהים בכבודו ובעצמו, כל ישות וישות. למה כי היחיד היחיד זה אלוהים, הוא אחד. הוא יחיד, מה זה יחיד פירושו אינסופי. כי אם יש עוד מלבדו אז הוא לא היחיד. רבי ... זה נקרא המלכות, השכינה, מילים נרדפות לאותו הדבר. הכוונה היא שכל הבחינות התחתונות שמחות כאשר בעצמם נכללות באחדות. זה הכוונה, נהנים מזה שמסר המלוכה, כבוד גדול למלך. ולמה זה כבוד גדול למלך. אשאל שאלה. אם זה באמת כבוד כל כך גדול למלך שהוא מסר את המלוכה לבנו בחייו למה לא כל המלכים מוסרים את המלוכה לבם בחייהם מסיבה פשוטה, כי זה בדיוק כבוד של המלך, למה כי כל המלכים בעולם אין שתי מלכים דרים בכפיפה אחת. מלך בשר ודם אם הוא עכשיו יתן לבן שלו את המלוכה אז הוא יהיה פחות מלך, אז מאיזו סיבה שהמלך ירצה להיות פחות מלך אם כל הכבוד שאוהב את הבן שלו, הרי הוא רוצה גם להיות מלך אבל פה זה כבוד גדול מאד למלך כי המלך יכול למסור את המלוכה לבנו בחייו, אף על פי כן להשאר מלך. זה הכבוד של המלך. כי מלך בשר ודם, לא יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה. למה הוא לא יכול לברוא אבן שלא יכול להרים אותה כי הוא לא כל יכול, הוא ... כאשר כל הבריאה כולה נכללת בבורא וכל הנאצלים נכללים במאציל, אז מימילא גם אתה נכלל במחוייב המציאות. זה הכוונה כולם נכללים במחוייב המציאות. כי הוא כבוד גול למלך. זה הכבוד של המלך, זה היופי של האחדות, שהאחדות כל כך גדולה שהיא יכולה לצמצם את עצמה לעשות לפני ואחרי ואף על פי כן לא היה הבדל בין לפני לאחרי. והיה שם ... זה משהו שנפרד ממך אז אתה כופר באלוהים, כי אלוהים אומר - אתה המלך! אתה אתה המצומצם, הישות המצומצמת הקטנה שנמצאת בתוך זמן ומקום, אתה עצמך אלוהים בכבודו ובעצמו. כמו כל שאר הישויות. כי כל ישות וישות מצומצמת היא אלוהים, אף עם פי כן היא בן יחיד ואף על פי כן אין עוד מלבדו. מה שהסברנו בהתחלה. ... לפני התהוות הרצון של הבורא אין הבדל בכלל כי אם יש מלך אחד או שני מלכים או אם יש בין המלך או אין בין המלך וכו'. ורבי נחמן בתורה ו' מבאר - יש שני כבוד. יש כבוד מלכים וכבוד אלוהים. וכשישמע בזיונו ידום וישתוק. עי הדמימה והשתיקה נעשה בחינת חיריק ואז הוא חלק באלוהים. רבי נחמן אומר יש בעולם שני סוגים של כבוד הכבוד שנותנים לאלוהים והכבוד שנותנים למלכים. למלך רגיל, פעם מכבדים אותו ופעם לא מכבדים אותו, אבל את אלוהים כולם מכבדים כל הזמן. למה כי כולם עושים אך ורק את מה שהוא רוצה. מה זאת אומרת מלך בשר ודם יש דברים שהם כרצונו ויש דברים שלא כרצונו. אבל המלך העליון כל ... שכל אמיתי. תשתיק את השכל הקטן שאומר לך שזה טוב וזה רע. אל תגיד זה טוב וזה רע. תשתוק. תבין שזה מחובר בשורשו ואם תבין שזה מחובר בשורשו ממילא יהיה לך כבוד אלוהים הסתר כלומר, יהיה לך הכבוד של אלוהים שהוא תמיד כל מה שקורה זה כרצונו. וקיבל הבן מלך את המלוכה ביד רמה. זאת אומרת רבי נחמן אמר לך שתדע לך שמצד האמת הבן מלך קיבל את ... מה שהוא אומר זה בכלל טפשי. כי הרבה פעמים החכמה זה בכלל ביטוי של נפרדות של טפשות. וכל מי שאמר אצלו איזה דבר חכמה זה חשיבות גדול מאד והיה נותן להם כבוד לכל אחד כפי רצונו, מי שהיה רוצה ממון נתן ממון, מי שהיה רוצה כבוד היה נותן כבוד הכל בשביל החכמה. זה עניין של התאוות של הנפרדות של העולם, הממון, הכבוד. שמצד אחד אבל מצד שני עכשיו נכון שהחכמה נותנת לך כבוד או ממון, אבל מצד שני זה טמטום. כי אם היית בשכל הגדול יותר, לא היית צריך את הממון והכבוד, זה עוד יותר טוב. ומחת שהיו לחכמה. כי צריך לזכור, כל המהות של העולם הזה זה בעצם החכמה. כל המהות של הבריאה זה בעצם בריאת החכמה. הבריאה ... טיפש שהוא יודע להבדיל בין טוב לרע. לו היה חכם אמיתי כמו המלך אז הוא לא היה מבדיל בין טוב לרע. בכל מקרה בעולם שלנו הדבר הכי חשוב, מה שנותן לך כסף, כבוד וכו' זה החכמה. ככל שאתה מבדיל טוב יותר בין טוב לרע כך אתה מקבל יותר כבוד, יותר כסף, ממון. ועסקו כל המדינה בחכמות, כי זה היה רוצה ממון, כדי שיקבל ממון על ידי זה. זה היה רוצה חשיבות וכבוד. שימו לב שרבי נחמן כותב יש פה פרדוקס. כי מה הוא אומר, הוא אומר - למה הם התעסקו בחכמה כי הם רצו