... ואז אתה לא לחוץ להגיע למקום מסוים, כי זה בכל מקרה קיים וגם ההוא בכל מקרה קיים. מה שונה למשל
כאב ראש מקיר? חווית התחושה, עוצמת התחושה. בעוצמה שגורמת לך להיות ממשי. כשכואב לך הראש אתה מרגיש את זה יותר ממשי. בעיקרון יש לנו טווח ... ממש לא ממשי. כשאתה עובר בחדר את לא מתחשב בפיל שנמצא כאן, כי הוא לא ממשי עבורך, אבל אם יש לך
כאב ראש, אתה מרגיש אותו חזק, ולכן חווה אותו בעוצמה חזקה. יש לנו את הטווח של הממשי ואת הטווח של הלא ממשי, והרעיון הוא, שהם אחד. מה זה אומר ששניהם אחד? הכוונה היא שכאשר אתה חווה את
הכאב ראש, אתה בחוויה של נפרדות, כי אתה חווה את
הכאב ראש יותר חזק מאשר אתה רואה את הפיל שנמצא פה. אם היית חווה את הפיל שיש כאן כמו את
הכאב ראש, אז למעשה היית חווה את
הכאב ראש כמו שאתה חווה שאין
כאב ראש. אז מבחינתך אתה מתאזן. הרעיון הוא שהאדם צריך להכליל את ההפכים, מה זה אומר? שכאשר יש לאדם
כאב ראש, הוא אמור לקחת את החוויה הממשית, ולהלביש אותה על מה שלא ממשי בעיניו. אתה יודע כמה חזק אתה צריך לחוות שיש פה פיל? כמו החוויה של
הכאב ראש. אתה יודע כמה חזק אתה צריך לחוות את הכלום, שהוא הקצה האחרון? אתה צריך להגיע להשתוות שהכלום יהיה בעיניך כמו
הכאב ראש. אבל גם צריך לעשות הפוך, שאת החוויה צריך להלביש על הממשי. זה נקרא האחד. אם אתה לוקח את החוויה הממשית שלך וחווה אותה גם על מה שלא ממשי, זאת אומרת שכול מה שלא ממשי בעיניך, כמו שאין פיל, אין
כאב ראש, אתה חווה אותו כממשי. ואם אתה לוקח את כל מה שממשי, ואתה חווה אותו גם כלא ממשי, אתה מגיע להשתוות של היש והאין ואז אתה באחד. ואז ... ומה שנראה לך ממשי, הוא לא ממשי כמו שנראה לך האין. ואז תהיה בחוויה לא מוגדת. אם אדם חוקר את
הכאב ראש, שואל מדוע יש לי
כאב ראש, ומה זה
כאב ראש? בסוף הוא מגיע להשתוות, שלא רק שנעלם לו
הכאב ראש, אלא הוא גם לא יודע שהוא קיים. רבי נחמן אמר, שצריך לבטל את כל הרגשות שלך, עד שלא תדע שאתה קיים. התחושה הכי חזקה שלך היא שאתה קיים, ואתה צריך להגיע למצב שבו לא תחווה שאתה קיים. כשאדם מרגיש
כאב ראש, הכוונה היא, שהתודעה שלי חווה את קיומי ואת הגוף וגם את
כאב הראש. אתה צריך לבטל את כל החוויות עד שהתודעה לא חווה שהיא קיימת. עד שהאלוהים שבך לא יחווה את הנפרדות, שלא יחווה שהוא קיים כנפרד, ולא יחווה את הגוף ולא יחווה את
כאב הראש. ככול שהאדם מבין יותר שהכל אחד, ביותר עוצמה, ביותר הבנה, שהדברים לא שונים אחד מהשני, וגם שונים אחד מהשני, ככול שהאדם מבין יותר ...