... ויותר ויותר מסובכת. וככל שהאדם מנסה להבין את המציאות יותר לעומק, כך הדברים הולכים ונהיים יותר קשים להבנה. וככל שהאדם מתקרב יותר אל קצה גבול
יכולת התפישה השכלית שלו, כך קשה לו יותר להתקדם רוחנית. וכפי שניתן לראות בחוש, שכל דבר בעולם ככל שמתקרבים לקצה גבול הקיבולת שלו, כך קשה יותר להשלים את סוף התהליך. כי כאשר מתקרבים לסוף ולקצה גבול
היכולת, אז המנוע מתחיל להתחמם, והמנוע מתחיל לחרוק, והבלון עומד להתפוצץ וכולי. וכך גם ככל שהאדם מתקרב יותר ויותר אל קצה גבול
יכולת ההבנה שלו, כך הדברים הופכים להיות יותר ויותר מורכבים, עד שהאדם פשוט לא מסוגל להכיל בתוכו את המחשבות של עצמו. ושם האדם מתקשה להתקדם, וכך הוא מאט את ... והעניין הוא, כי מצד אחד האדם מבין שכדי להבין את כל המציאות, לשם כך צריך האדם לראות את כל התמונה המלאה. אבל יש כאן בעיה לוגית רצינית, שהיא גבול
יכולת ההבנה האנושית. והבעיה היא, שאם נניח לדוגמא שהאדם יהיה בקצה של העולם ויסתכל מהקצה של העולם על התמונה המלאה, הרי שעדיין זאת לא התמונה המלאה. משום ... היא לעולם לא תהיה מלאה, כי הצופה לא רואה את עצמו כחלק מהתמונה. ומבחינה לוגית, אי אפשר לראות את התמונה המלאה בשום אופן. ובפרדוקס הזה ובגבול
היכולת התפישה האנושית הזו, נתקעו כל חכמי החכמים למיניהם. כי לבעיה הזאת אין פתרון. כי ברמה הטכנית אי אפשר להסתכל על עצמך מבחוץ באופן שלם. כי הצופה לעולם הוא ... לבעיה הזאת. וככל שחכמי הרוח העמיקו את מחשבתם יותר בעולם הרוחני, כך הם התקרבו יותר לשאלות של הבנת המציאות, שהקושי למצוא להן תשובה, הוא משום מגבלת
יכולת התפישה האנושית הזו. כי כל השאלות שיש לאדם בעולם בכל נושא שהוא, בצורה כלשהי הן ביטוי של השאלה הזאת, של הקושי של האדם לראות את התמונה המלאה. וכל השאלות ... להבין. ואפשר להסביר כאן את הבעיה הזאת בעוד מאה צורות נוספות. אך לא נפרט אותן כאן, כדי לא לסבך את הקורא. אך נאמר רק, כי גם הפרדוקס הזה של חוסר
היכולת של התודעה לחשוב על עצמה בשלמות, דהיינו, בעיית ראיית את התמונה המלאה, גם היא לא השאלה הקשה ביותר. כי יש שאלות אחרות קשות עוד יותר. ויש שאלה אחת קשה מכולן. והבעיה הטכנית "הקטנה" הזו של חוסר
היכולת של האדם לראות את התמונה המלאה, היא רק הקדמה קטנה לשאלות הרבה יותר קשות, שאליהן מגיע רק מי שמגיע. ונחדד עוד מעט את העניין, והוא שפרדוקס התמונה המלאה, ... המלאה. וכאן נסביר איך בעצם האדם יכול להגדיל את כלי הקיבול השכלי שלו. ונחדד רק, כי כאשר אנחנו מדברים על כלי קיבול שכלי, זה כולל בתוכו גם את
היכולות הרגשיות של האדם. כי לא מספיק בעניין הזה רק שכל, אלא האדם צריך לשם כך את סך כל הכוחות שיש לו מכל סוג שהוא. ורק ריכוז של כל הכוחות של האדם ככוח אחד, רק הוא מסוגל להתגבר על הבעיה הנ"ל. והדרך להגדיל את השכל ואת
היכולת התפישה של האדם, היא על ידי זה שהאדם מביא לידי ביטוי את כל
היכולות האישיות שלו בכל מה שהוא כן יכול לבטא את עצמו. ובפרקטיקה זה אומר, שעל האדם לנסות לחקור ולגלות את
היכולות האישיות שלו, ולנסות לראות כיצד הוא יכול להשתמש
ביכולות האישיות שלו בצורה עוד יותר טובה בכל תחום שהוא. ועל ידי הדבר הזה, האדם בכל פעם מביא לידי ביטוי את הכוח הפנימי שבו יותר ויותר. וכך האדם יוצר אצלו עצמו כלי קיבול
ויכולת הכלה גדולה יותר ויותר. עד שבסופו של דבר האדם פתאום קולט את השכל האחד, שבו הוא מקבל תשובה גם לשאלה של בעיית התמונה המלאה שהוזכרה לעיל. ואחרי שהאדם ... זוכה להגיע למצב של התחדשות תמידית ולכל שאר הדברים שאליהם כל אדם רוצה להגיע. והדרך היא כנ"ל, על האדם פשוט לנסות להתבונן על עצמו ולנסות לגלות את
היכולות שלו להשיג את המטרות האישיות שלו. ועל ידי זה האדם משפר את
היכולות שלו וכולי, עד שהוא זוכה להגיע וכולי. ...