... טוב. ואם הכל קורה לפי מה שהאדם רוצה, גם אז האדם
מרגיש חסר. משום שהוא
חסר את זה שהמציאות תהיה שונה ממה שהוא רוצה. ואם המציאות שונה ממה שהאדם רוצה, אז האדם מרגיש חיסרון מכך שהוא
חסר את המצב שבו המציאות כרצונו. ואם המציאות תהיה בשלמות כפי מה שהאדם רוצה, גם אז הוא ירגיש חיסרון משום שהוא יהיה
חסר את המצב שבו המציאות שונה ממה שהוא רוצה. ובכל דבר ודבר שיש בעולם יש בו חיסרון. ואם האדם בוחר להיות פרוש מהעולם ולהתנזר מהעולם, אז
חסר לאדם את הדרך ההפוכה, שהיא הדרך שממנה האדם מתרחק. כי לכל דרך שאליה האדם הולך, הרי שהוא מתרחק מכל שאר הדרכים בכלל, ומהדרך הנגדית בפרט. וכל דרך רוחנית שקיימת בעולם, ... האדם, גם שם הוא לא יחווה שלמות. כי הוא תמיד יהיה
חסר את כל שאר הדברים. כי כאשר לדוגמא האדם עובד, אז הוא מרגיש את זה שהוא זקוק לחופשה. אך אם יתנו לאדם להיות רק בחופשה, אז הוא ירגיש שהעבודה
חסרה לו. וכאשר לדוגמא האדם רווק, אז הזוגיות
חסרה לו. וכאשר האדם נמצא בתוך זוגיות, אז הוא צריך לוותר על דברים שיש דווקא בחיי הרווקות. וכאשר האדם נשוי בלי ילדים, אז יש לזה את היתרונות שלו. וכאשר האדם נשוי עם ... וגם יתרון. ולכן בכל דבר שהאדם עושה, הוא תמיד
מרגיש שחסר לו את מה שהוא לא עושה ואת מה שאין לו. ולא משנה מה יתנו לאדם, הוא תמיד ירגיש חיסרון. ואם יתנו לאדם להיות אך ורק עשיר שאינו צריך להתאמץ על שום דבר, האדם ירגיש שהוא מתגעגע ... אך לא כך הוא הדבר. כי בכל דרך יש יתרונות
וחסרונות. שזה בעצם אומר שבכל דרך אין שלמות וכי יש
חסרונות. ואפילו לגבי העניין של המשוגעים והחכמים שיש בעולם שלנו. אם באמת לא הייתה שום טיפת שכל ושום טיפת אמת בשיגעונות של המשוגעים, הרי שהמשוגעים לא היה להם במה להיאחז והם ... המלאה. אבל זה גם החיסרון שלה. כי התמונה המלאה היא
חסרה את היכולת להיות רק חלק אחד שלה ולא כל התמונה המלאה כולה. וגם אם האדם יהפוך להיות המטבע עצמו, גם בזה יש חיסרון. כי המטבע עצמו
חסר את היכולת לראות רק צד אחד של עצמו. כי מי שהוא לא המטבע עצמו, יש לו יתרון על להיות המטבע עצמו. משום שהאדם שהוא לא מושלם, הוא יש לו את כל הדברים הטובים שיש בחוסר ... את ההפכים, גם בזה יש חיסרון! משום שהאדם יהיה
חסר את היכולת לא להכיל הפכים, אלא להכיל רק צד אחד של המטבע, בלי להכיל את שני הצדדים בבת אחת. ואם האדם לא מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים, הרי שהוא תמיד ירגיש 2
חסרונות. גם את החיסרון של ההפך שלו. וגם את החיסרון של זה שהוא לא מכיל הפכים. אבל גם אם האדם יכיל את ההפכים, גם אז האדם ירגיש חיסרון, והוא שהאדם יהיה
חסר את היכולת לא להכיל בתוכו את ההפכים. כי גם החיבור של ההפכים, גם הוא יש בו חיסרון. כי הוא כמו כל דבר אחר,
חסר את ההפך שלו. והסוד הזה הוא עמוק מאוד מאוד. כי הסוד הראשון היה שאם האדם יצליח להכיל בתוכו את ההפכים, הרי שהוא יהיה מאושר. והסוד הוא שאף אחד בעולם לא יכול להפוך ... אם כן, כי כל דרך שלא ילך בה האדם, הוא תמיד יהיה
חסר את כל שאר הדרכים האפשריות. וא"כ לכאורה אין שום אפשרות שהאדם יחווה שלמות בעולם, משום שאין שום דבר בעולם שהוא מושלם. אבל, יש חכם גדול מאוד, החכם האמיתי, שהוא יש לו ...