... אפילו לא ברמה התיאורטית להוביל את האדם אל השלמות. והעניין הוא, כי בעולם שלנו אין שלמות. כי כל דבר שקיים, מעצם קיומו יש בו
חיסרון. משום שברגע שישות כלשהי קיימת, הרי שאין בה את כל שאר הדברים שהיא שונה מהם. לדוגמא,
החיסרון של השולחן, הוא שהוא לא כיסא ולא מנורה ולא בית וכולי.
והחיסרון של העץ, הוא שהוא לא פטיש ולא דלת ולא נייר וכולי. ובכל דבר ודבר שיש בעולם, יש בו
חיסרון. והחיסרון של הרע, הוא בכך שאין בו טוב.
והחיסרון של הטוב, הוא בכך שאין בו רע. כי גם מצב של רק טוב, גם זה רע. כי גם ברע יש משהו טוב, שאין אותו ... גם אז האדם מרגיש חסר. משום שהוא חסר את זה שהמציאות תהיה שונה ממה שהוא רוצה. ואם המציאות שונה ממה שהאדם רוצה, אז האדם מרגיש
חיסרון מכך שהוא חסר את המצב שבו המציאות כרצונו. ואם המציאות תהיה בשלמות כפי מה שהאדם רוצה, גם אז הוא ירגיש
חיסרון משום שהוא יהיה חסר את המצב שבו המציאות שונה ממה שהוא רוצה. ובכל דבר ודבר שיש בעולם יש בו
חיסרון. ואם האדם בוחר להיות פרוש מהעולם ולהתנזר מהעולם, אז חסר לאדם את הדרך ההפוכה, שהיא הדרך שממנה האדם מתרחק. כי לכל דרך שאליה האדם הולך, הרי שהוא מתרחק מכל שאר הדרכים בכלל, ומהדרך הנגדית בפרט. וכל דרך רוחנית שקיימת בעולם,
החיסרון שלה הוא, שהיא בעצם לא מכילה בתוכה את הדרך ההפוכה שלה. ולכל דרך רוחנית יש את מודל האושר שלה. ומודל ... חוויה של חוסר רצון מוחלט. וכל הדרכים הרוחניות שיש בעולם, מציעות לאדם לאמץ איזו שיטה כלשהי. וכל שיטה ושיטה שיש בעולם, יש בה
חיסרון. והחיסרון של כל שיטה שיש בעולם, הוא שאין בה את כל הדברים ששונים ממנה. כי במציאות שלנו יש המון דעות. ומאחר ... נשוי בלי ילדים, אז יש לזה את היתרונות שלו. וכאשר האדם נשוי עם ילדים, אז גם לזה יש את היתרונות שלו. כי לכל דבר בעולם יש גם
חיסרון וגם יתרון. ולכן בכל דבר שהאדם עושה, הוא תמיד מרגיש שחסר לו את מה שהוא לא עושה ואת מה שאין לו. ולא משנה מה יתנו לאדם, הוא תמיד ירגיש
חיסרון. ואם יתנו לאדם להיות אך ורק עשיר שאינו צריך להתאמץ על שום דבר, האדם ירגיש שהוא מתגעגע לתקופה שבה ... להיות גם וגם באותו הרגע. ולמרות שהאדם ברגע אחד נמצא בדבר אחד וברגע אחר האדם נמצא בדבר אחר, הרי שבכל רגע ורגע האדם תמיד מרגיש
חיסרון. ושלמות פירושו שבאותו הרגע ממש, האדם יהיה במצב רגשי פרדוקסאלי. דהיינו, שבאותו הרגע ממש האדם יחווה ... שאחראי לכישלון של כל השיטות הרוחניות שיש בעולם. כי הבודהיזם לדוגמא הוא ההפך של ההדוניזם (נהנתנות). ובכל אחת מהשיטות, יש
חיסרון ויתרון. ומי שהולך בדרך אחת כלשהי, הוא מפסיד את היתרון של הדרך ההפוכה. כי אם באמת רק אחד מהצדדים ... ואם ההדוניזם היה שקר מוחלט, אז כל ההדוניסטים בעולם, היו הופכים להיות בודהיסטים. אך לא כך הוא הדבר. כי בכל דרך יש יתרונות
וחסרונות. שזה בעצם אומר שבכל דרך אין שלמות וכי יש
חסרונות. ואפילו לגבי העניין של המשוגעים והחכמים שיש בעולם שלנו. אם באמת לא הייתה שום טיפת שכל ושום ... וסוד עמוק מאוד נוסף, והוא שגם אם יצליח האדם להפוך להיות התמונה המלאה בעצמו, גם אז הוא לא ירגיש שלמות! כי גם בתמונה המלאה יש
חיסרון. והחיסרון של התמונה המלאה, הוא שהיא התמונה המלאה ולא החלקים שלה. כי בכל דבר יש יתרון
וחיסרון. וגם בתמונה המלאה יש
חיסרון ויתרון. והיתרון של התמונה המלאה, הוא שהוא התמונה המלאה. אבל זה גם
החיסרון שלה. כי התמונה המלאה היא חסרה את היכולת להיות רק חלק אחד שלה ולא כל התמונה המלאה כולה. וגם אם האדם יהפוך להיות המטבע עצמו, גם בזה יש
חיסרון. כי המטבע עצמו חסר את היכולת לראות רק צד אחד של עצמו. כי מי שהוא לא המטבע עצמו, יש לו יתרון על להיות המטבע עצמו. משום שהאדם שהוא לא מושלם, הוא יש לו את כל הדברים הטובים שיש בחוסר השלמות. אבל בשלמות יש
חיסרון, משום שאין בה את חוסר השלמות. וגם באין סוף יש
חיסרון. והחיסרון שלו הוא שהוא אין סוף. דהיינו, שהוא לא סוף. והאין סוף לא יכול לחוות את המציאות כפי מה שהאדם שהוא סוף חווה אותה. והאדם יש לו
חיסרון, משום שהוא לא יכול לחוות את המציאות, כפי מה שהיא מנקודת המבט של המציאות האין סופית. וגם אם האדם יוכל להכיל בתוכו את ההפכים, גם בזה יש
חיסרון! משום שהאדם יהיה חסר את היכולת לא להכיל הפכים, אלא להכיל רק צד אחד של המטבע, בלי להכיל את שני הצדדים בבת אחת. ואם האדם לא מסוגל להכיל בתוכו את ההפכים, הרי שהוא תמיד ירגיש 2
חסרונות. גם את ה