...
החיים ועל המוות / תכלית
החיים / משמעות
החיים / פחד מוות - מהי מהותם? חלק 1 במאמר הזה נדבר על אחת מהתופעות הכי נפוצות בעולם, והיא תופעת פחד המוות, שהיא הפחד של האדם מפני המוות. ומי ... שאלה גדולה. כי ע"פ ההיגיון וע"פ השכל הישר, האדם לא היה צריך לפחד מהמוות. ולצורך העניין נדמיין שהיה עולם שבו אורך
החיים של כל בני האדם בעולם, הוא רק יום אחד. עולם שבו האדם נולד כאדם בוגר, ומת למחרת אותו היום שבו הוא נולד. ונשאל את השאלה, האם בעולם כזה שבו ... היה לאנשים פחד מהמוות? והתשובה היא, שלא. משום שכאשר האדם יודע שבסוף היום מתים, ושכולם מתים בסוף היום, ושהוא בסך הכל
חי יום אחד בכל מקרה, על ידי זה האדם לא היה מפחד מהמוות כלל. וכאשר לדוגמא אדם נוסע לטיול באיזו מדינה למשך שבוע ימים, האם האדם חש פחד מכך ... הוא מסיים את החופשה. וההיגיון אומר, שאין שום סיבה לפחד מהמוות, משום שהסוף ידוע מראש. וההבדל היחיד בין עולם שבו כולם
חיים יום אחד ומתים, לבין העולם שלנו, הוא רק באורך הזמן של
החיים עד שמתים. אבל בכל מקרה כולם מתים. והשאלה היא, איך זה שאנשים מפחדים מהמוות כ"כ, למרות שבעצם הוא בסך הכל חלק בלתי נפרד ממחזוריות
החיים? ועל האדם לזכור תמיד, שאחרי שהוא מת, הוא חוזר למצב שבו הוא היה לפני שהוא נולד. ויהיה אשר יהיה המצב הזה, בכל מקרה האדם כבר היה במצב הזה. ז"א אילו האדם היה
חי בחיים נצחיים מאז ומעולם ללא נקודת התחלה, אז אולי היה הגיוני לחשוש מהמוות. משום שהוא היה מצב שהאדם עוד לא היה בו. ואז האדם בעצם היה מפחד מהבלתי נודע. ... כי אם לדוגמא היו מלמדים את האדם שאין לו מה לפחד מהמוות, ואם היה מקובל מבחינה חברתית שהמוות הוא חלק בלתי נפרד
מהחיים, הרי שהאדם לא היה מפחד מהמוות. אך כאשר האדם גדל, הוא כל הזמן רואה מולו אנשים שמפחדים מהמוות. ועל ידי זה גם האדם עצמו מתחיל כמו משוגע ... מניח שאם כולם מפחדים מהמוות, אז כנראה שזה מוצדק לפחד מהמוות. למרות שע"פ ההיגיון הבסיסי, אין שום טעם לפחד מהמוות, כי
החיים הם בכל מקרה לא יותר מאשר דבר זמני. וכפי שכבר ביארתי במקום אחר, כאשר ילד קטן נולד וכולם חוגגים את זה שעוד אדם התחיל לחיות, בעצם הם ... האדם מת כאן בעולם הזה, הרי שמבחינת המצב של אחרי המוות, הרי ששם חוגגים את זה שעוד אדם נולד ועבר למצב של הלידה ושל
החיים שאחרי
החיים. וזה בכלל לא משנה מה בדיוק יש לפני ואחרי
החיים. משנה כן שיש מצב כזה של לפני ואחרי
החיים, שמנקודת המבט ששם, הלידה והמוות שאצלנו, הם המוות והלידה שמנקודת המבט ההפוכה. כך שבכל מקרה אין שום סיבה ושום טעם לפחד מהמוות. ואף על פי ... שונות. כי הגוף של האדם מייצר לאדם הנאות שונות. אבל רגעי ההנאה מועטים, והמאמץ להשיג אותם הוא גדול. ואם האדם יסתכל על
החיים בשיקולים של עלות אל מול תועלת, הוא יראה כי יש יותר רגעי מאמץ וסבל, מאשר רגעי הנאה. והמצב האידיאלי (שאליו שואף המדע להגיע) הוא שהאדם ... גם אילו היה יכול האדם ליהנות כל היום בלי שום צורך לאכול ולשתות ובלי שום צורך של הגוף, גם אז האדם לא ממש היה נהנה
מהחיים שלו. כי באדם מטבעו מוטבע רצון. והאדם לא בוחר את הקיום העצמי שלו. וגם לא את קיומו של הרצון העצמי שלו. דהיינו, בשום שלב האדם לא בחר ... שהתועלת שלו פחותה לאין שיעור מהמאמץ שאותו הוא משקיע. והתועלת המרכזית שאותה משיג האדם מהעבודה היום יומית שלו, היא שהוא
חי. כי מצד האמת אין לאף אחד בעולם שמץ של מושג למה הוא
חי. וכל אחד ממציא לעצמו המצאות שונות, מהי תכלית
החיים. ויש כאלו לדוגמא שחושבים שתכלית
החיים היא הנאה. והם בעצם הופכים את האמצעי לתכלית. כי ההנאה היא האמצעי של האדם איך לשרוד את זה שהוא לא יודע מהי התכלית של
החיים שלו. וכאשר האדם חושב שתכלית
החיים היא ההנאה, עליו לשאול את עצמו, מה התכלית של ההנאה עצמה? ז"א מדוע בכלל זה חשוב ליהנות? כי האדם שאין לו מושג למה הוא בכלל
חי, אז הוא מעביר את זמנו בלחפש הנאות. אבל השאלה היא, למה בכלל לחפש הנאות, מה יוצא מזה בכלל? ובפרט כאשר האדם יודע ומבין שלכל ההנאות יש סוף, כי
לחיים כאן יש סוף. ובפרט כאשר רגעי ההנאה מועטים והמאמץ להשיג אותם הוא גדול. כך שהנאה היא לא תכלית
החיים. היא אולי פתרון, ואולי תוצאה של הבנת תכלית
החיים, אך היא לא תכלית
החיים. ומי שיתבונן עוד יותר לעומק יראה, כי מי שחושב שההנאה היא תכלית
החיים, בכך בעצם הוא משיג את ההפך של המטרה שלו. כי אם האדם לא היה רוצה ליהנות ב