... שיש בעולם, היא שכל מהותו של הפחד היא חוסר ידיעה וספק. כי אם נתבונן נראה, כי פחד שייך רק במקום שיש בו ספק וחוסר ידיעה. כי כאשר יש לאדם ספק כלשהו וחוסר ידיעה
בוודאות של האמת, על ידי זה נוצר פחד. ואם האדם יודע את האמת לגבי איזה דבר, אז הפחד של האדם נעלם לגמרי לגבי אותו הדבר. וגם אם האדם יודע
בוודאות שיהיה נגד רצונו, הרי שאף פעם האדם לא מפחד, לגבי מה שהוא יודע
בוודאות שיקרה לו. אלא האדם מפחד, אך ורק לגבי החלק של מה שהוא לא יודע
בוודאות מה יקרה לו. ובאפשרותו של האדם לקחת כל סוג של פחד שיש בעולם, ולראות, שהפחד קיים רק כאשר קיים ספק כלשהו לגבי המצב בעתיד. אבל אם יש לאדם
וודאות לגבי העתיד, אז הפחד של האדם נעלם. ואם לדוגמא היה האדם יודע
בוודאות שהוא ימות בתאריך כלשהו, בהנחה שזה
בוודאות מוחלטת, הרי שבמקרה כזה האדם כבר לא היה מפחד מכך שהוא ימות, אלא היה משלים עם זה. ואם הוא היה ממשיך לפחד מהמוות, זה היה רק פחדים לגבי ספקות שיש לאדם, לגבי מה יקרה אחרי שהוא ימות וכיו"ב. כי האדם משלים, עם מה שהוא יודע
בוודאות מוחלטת, שאין לו אפשרות לשנות אותו. כי כדי להרגיש רע, צריך לא לרצות משהו. דהיינו, לדמיין ולרצות, את ההפך שלו. וזה אפשרי, רק כאשר האדם לא יודע
בוודאות, שיקרה הדבר הרע. שאם האדם היה יודע
בוודאות מוחלטת שיקרה משהו, אז היה מתבטל הדמיון של ההפך, וממילא האדם היה שלם עם הרע ולא מפחד ממנו. כי הפחד שייך תמיד, אך ורק במקום שיש בו ספקות. ובמקום שיש
וודאות, ולא משנה מה סוג
הוודאות, במקום כזה אין שום פחד כלל. ולכל הספקות שיש בעולם, יש להם שורש. היינו, כי יש דבר אחד בעולם שהוא אחראי לתחושת הספק של ... פועלת המציאות, על ידי זה האדם לעולם לא נמצא בתחושה של ספק. כי גם אם האדם לא יודע מה בדיוק יקרה בעתיד, הרי שהאדם מבין את החוקיות של המציאות, וממילא האדם יודע
בוודאות את סך כל המצבים האפשריים של מה שיכול לקרות במציאות. ומאחר שהאדם מבין את הסיבה שבגללה הכל כפי מה שהוא, על ידי זה לא שייך ... סוגים שונים של רגשות. ולרגש של האדם יש מהות אחת, שפעם אחת היא באה לידי ביטוי בתחושה של פחד וחרדה, ופעם היא באה לידי ביטוי בתחושה של חוסר פחד ושל בטחון עצמי
וודאות. וכאשר האדם יודע ומבין את המהות של המציאות כולה, על ידי זה האדם מבין בשכל שלו וממילא גם ברמה הרגשית שלו, את המהות הפנימית ... מתייחס אליה בדיוק כפי שהוא מתייחס לתחושת חוסר פחד. והכל, כפי כמה שהוא מבין את השכל של המציאות. וכפי שאמרנו, כל הפחדים והחרדות והחששות, כולם נובעים מחוסר
וודאות. וכל זמן שיש לאדם ספק כלשהו לגבי הבנת המציאות בשלמות, הרי שהאדם עדיין לא יכול לחיות ללא כל פחד. כי כאשר האדם מבין את ... וכאשר אין לאדם שום ספק, על ידי זה גם אין לאדם שום פחד משום דבר בעולם. כי האדם מבין את המהות ואת השכל ואת הסיבה של כל הדברים שיש בעולם. והאדם מבין את זה ברמת
וודאות מוחלטת, שממלאת את האדם בכל הרמה הרגשית ובכל הרמה השכלית שלו. וכאשר האדם מבין את המציאות בשלמות, אז האדם מבין את הסיבה ... הראשונה הנ"ל. וכל זמן שהאדם לא מוצא את התשובה לשאלה של מהי תכלית החיים, ובשביל מה הוא חי ומתאמץ וכולי, הרי שהאדם תמיד ממשיך לחיות עם תחושת ספק כלשהי. כי יש
וודאות. והוודאות, היא האמת. ויש את שורש האמת. ושורש האמת, הוא להבין את המציאות בשלמות. ומי שמגיע להבנת המציאות, הוא חווה תחושה של
וודאות מוחלטת בשלמות. כי האמת היא מוחלטת וודאית בשלמות. ובכל מקרה, כל זמן שיש לאדם ספקות לגבי תכלית המציאות בכלל ולגבי תכלית ...