... הנקודה הסופית שאליה האדם וכל הדברים מגיעים. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי יש כאן שאלה מאוד חשובה, והיא, מהי
התכלית של התכלית עצמה. ז"א נניח שהאדם מטרתו היא להגיע לנקודה כלשהי. השאלה היא, מהי התכלית ומהי המטרה שלשמה האדם מגיע למטרה ... היא ללא סוף, הרי שאין משמעות אמיתית לתכלית כזאת. כי הדבר דומה לאדם שיאמר שיש תכלית בלעשות דבר שלא משיג שום
תכלית סופית. ואם התכלית אין לה סוף, הרי שכבר אין לה שום משמעות כלל, וא"כ הכל טוב באותה המידה, כי
התכלית הסופית חסרת משמעות. אך מצד שני, אפשר לומר גם שלחיים יש תכלית, והתכלית היא להגיע למצב מושלם, שהוא התכלית, ושבו לא ... חזקה, עד שהוא יראה את הטוב ואת השלמות שיש בכל דבר, עד שהוא יגיע למצב שבכל רגע ורגע הוא יחווה את השלמות של
התכלית הסופית, עד שהוא לא יחפש תכלית לחייו כלל, מאחר שכבר טוב לו תמיד. ועכשיו ננסה להתבונן על האפשרות השנייה, והיא, ... בחיים יש תכלית. כי התכלית של כל הדברים זהה, אם אין תכלית לשום דבר. ואם נאמר שיש לכל דבר תכלית, הרי שאם אין
תכלית סופית, המשמעות היא שאין תכלית לשום דבר, ואם יש
תכלית סופית, הרי שהתכלית היא להגיע למצב שבו האדם כבר לא מחפש את התכלית, מחמת שהוא רואה את התכלית שיש בכל דבר. ונחדד: ... ואין תכלית בו זמנית. כי כאשר כל דבר הוא מושלם בפני עצמו, הרי שאין שום מטרה שצריך להשיג, כי כל דבר משיג את
המטרה הסופית של השלמות. ...