... להם, בעצם תראו אתם עם כל זה שאתם שמחים אתם עדיין עצובים, אתם לא שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של
השמחה. כי הכסילים חושבים ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו שיש אחד שאפילו קוראים לו שר
השמחה שאפילו כל הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת הכסילים זה נכון שרבי נחמן אמר שצריך ... בהשם יתברך ואם אתם לא מסוגלים לשמוח בהשם יתברך אז תשמחו שיש לכם רבי כזה, תשמחו בי, ואם אתם לא מצליחים לשמוח אז תשמחו על דברים אחרים. אבל השורש של
השמחה, מה שרבי נחמן אמר שצריך להיות בשמחה הוא התכוון להגיד שצריך להיות בדבקות, כי יש במקום אחר בשיחות הרן רבי ... לשמוח בשורש שהאדם ישמח מעצם הדבקות שלו בבורא, זה נקרא שמחה בהשם יתברך. שאתה שמח מעצם הדבקות. עכשיו, מה זה נקרא דבקות זו שאלה אחרת. אבל העיקרון
שהשמחה צריכה להיות אמיתית לא שימחה מתוך מרה שחורה כי שמחה מתוך מרה שחורה פירושו שאתה שמח בגלל שאתה מוצא מה ... מה הדבר היחיד שיש בכל דבר האחדות, הבורא, הוא נמצא בכל. ואתה צריך להיות שמח ממה שמחייה את כל הדברים, זה נקרא לשמוח שמחה אמיתית. שזה נקרא שהששון
והשמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. זאת אומרת, אתה לוקח את היגון והאנחה ואתה גם מהם שמח. אתה צריך לשמוח מזה שרע. ... שלא יהיה לך ספקות בעניין הזה. ועשה משתה גדול, ובכל פעם שהמלך עושה משתה הוא שמחה גדולה מאד בפרט עתה שמסר המלוכה לבנו בחייו. רבי נחמן מסביר את גודל
השמחה, אבל צריך לזכור שלמה גודל
השמחה, כי אם אלוהים אחד זה טוב, כי זה שלמות, אז אם יש לנו אינסוף שלמות זה עוד יותר טוב, כן אבל צריך לזכור שזה ... רוצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, אז לא היה שמחה כל כך גדולה. זאת אומרת, כי אנשים חושבים מה שאמרנו קודם, הוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו בשביל
השמחה הגדולה. אבל זה לא נכון, כן, כי זה לא עונה על השאלה למה הוא רצה כאילו, כל
השמחה כולה זה רק אחרי שהוא רצה, בגלל שהוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, לכן בעצם יש לנו שמחה כל כך גדולה. ... וכל הדוכסים והשרים הכוונה כל הכוחות שיש מתחת לאלוהים שבעצם זה בחינת הבן של המלך. והיו שמחים מאד על המשתה, זאת אומרת היו שמחים מאד שיש את המשתה ואת
השמחה בחינת אחדות והיו שמחים ונהנים מזה שמסר המלוכה לבנו בחייו. זאת אומרת, היו שמה היתה שם שמחה מאד גדולה. ... זה שמחה גדולה מאד. אבל עדיין לזכור שזה רק מהשכל של אחרי הבריאה. מהשכל שלפני הבריאה אין הבדל בין אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל
השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, רק אחרי הבריאה, הבריאה זה התהוות הרצון של הבורא, אבל לפני ...