... שמתרחש בתוך האדם, שהוא זה שיוצר את תחושת ההתחדשות אצל האדם. והדבר הפנימי אצל האדם שיוצר אצלו את תחושת ההתחדשות, זה
השכל של האדם. כי כאשר האדם עושה איזה דבר, ההנאה של האדם ... נובעת מהצורה שבה האדם מרגיש ביחס לדבר. והיחס והרגש של האדם אל הדבר, הם תוצאה של הצורה שבה הוא מסתכל על הדברים. וככל
שהשכל של האדם מסתכל על הדברים בצורה ברורה יותר, כך האדם ... בהם עניין. וכל זמן שיש התחדשות שכלית כלשהי אצל האדם, מהדבר שהוא עושה, הרי שהוא ימשיך למצוא עניין בדבר. ויש דברים
שהשכל שנמצא בהם הוא מוצפן. דהיינו, שיש רמות שונות של שכל בדבר. ובכל פעם האדם חווה את
השכל שיש בדבר בצורה אחרת. לדוגמא, ספר קריאה טוב, שבכל פעם ... יעניין. ודבר שהוא לא מעניין אם עושים אותו יותר מידי פעמים, הרי שרמת העומק שיש בו מוגבלת. והנה, בכל דבר בעולם יש את
השכל של זה שיצר אותו. ובספר של החכם, יש את
השכל של כותב הספר. וביצירת אומנות, יש את
השכל של זה שיצר אותה וכיו"ב. וכל דבר שיש בעולם, הוא ביטוי של
השכל של זה שיצר אותו. כי האדם יוצר את הדבר, לפי
השכל שלו. והדבר, הוא הביטוי של
השכל של היוצר. (הבהרה: יצירת אומנות, היא כל יצירה שיש ... מעניינות. משום שיש בהן רמות שונות של עומק. ויש יוצרים חכמים, אבל שרמת העומק שלהן עמוקה מידי, ולא כל אחד מסוגל ליהנות
מהשכל שיש ביצירה שלהם. ולכן יש יצירות אומנות של אנשים חכמים, שלא כל אחד מסוגל להבין את
השכל שיש ביצירות האלו וליהנות מהן. וכמו כן, כל יצירת ... היא מוגבלת לשכל של זה שיצר אותה. ולכן, גם יצירות של אנשים חכמים, גם הן יכולות לשעמם את האדם, אם הוא משיג בשכלו את כל
השכל שיש בדבר הזה, ואז הדבר הזה לא יכול לחדש לו שום דבר, ... היא יצירת אומנות של המציאות. ובכל דבר ודבר בעולם, יש שכל אין סופי של המציאות, שהדבר הזה הוא חלק ממנה. ומי שלא יודע את
השכל שיש בכל דבר, על ידי זה הוא מוגבל ליהנות מהדבר, רק כפי כמות
השכל שהוא יכול להפיק מהדבר. אבל, מי שיודע את
השכל שיש בכל דבר, ומי שמסתכל על כל הדברים שיש בעולם, כעל ... מגלה מאגר אין סופי של שכל ושל יופי ושל טוב, שיש בכל דבר בעולם. ומי שהוא חכם אמיתי, וחכם אמיתי הוא מי שהוא מבין את
השכל הפנימי ביותר שיש בכל דבר ודבר בעולם, ומי שהוא חכם כזה, הוא מביא לידי ביטוי שכל אין סופי, בכל דבר ודבר שהוא יוצר. כי כל אדם יוצר את הדבר לפי
השכל שלו. והחכם האמיתי שיוצר איזה דבר, הוא בעצם לוקח את
השכל האין סופי של המציאות, ומביא אותו לידי ביטוי בצורות שונות. ולכן, דבריו של החכם אמיתי, האדם יכול למצוא בהם עניין אין סופי. משום שיש בהם אין סוף רמות שונות של עומק. החל
מהשכל הגדול ביותר של המציאות, ועד
השכל והצורה הסופית, שבאה לידי ביטוי בצורה החיצונית של מה שהחכם עשה. ונסכם: בכל דבר בעולם יש שכל נסתר.
והשכל הנסתר שיש בדבר, הוא זה שמעניין את האדם. וההתחדשות של האדם, נוצרת כאשר הוא מגלה את
השכל החדש שיש בדבר. וככל שהאדם חכם יותר, כך הוא מסוגל ...