... של מהות שאלת השאלות? מהי המהות של שאלת כל השאלות? וכאן נבאר את המהות של שאלת כל השאלות. דהיינו, לא נבאר את
השאלה עצמה, אלא נבאר רק את מהותה. והעניין הוא, כי יש סוגים שונים של ... וכל השאלות שיש בעולם, הן מהסוג הזה של שאלות של חוסר ידיעה. דהיינו, שחסר לאדם מידע כלשהו, ועל ידי זה נוצרת אצל האדם שאלה. ובכל השאלות שיש בעולם, התשובה של
השאלה היא נפרדת
מהשאלה. דהיינו, יש שאלה, ויש גם עוד מידע נפרד
מהשאלה, שהוא בעצם התשובה על
השאלה. אבל יש גם את שאלת כל השאלות, שהיא השורש של כל השאלות שיש בעולם. ששם
השאלה נובעת, לא משום שחסר לאדם מידע, אלא משום שהאדם לא מסוגל מבחינה ... כל השאלות, הוא בעצם מגיע לסוג הבנה כלשהי, שבעצם הוא המהות האמיתית של המציאות. והמהות האמיתית של המציאות היא מאוד עמוקה. ומצד האמת אין כאן שום שאלה כלל. כי
השאלה, היא בכלל התשובה, של כל השאלות שיש בעולם. אבל כאשר האדם נחשף ... מאוד בגודל אין סופי. וכאשר האדם מנסה להכניס דבר אין סופי לתוך מחשבה סופית, השכל של האדם לא מסוגל להכיל את הדבר הזה. ויש כאלו שמנסים להעלות השערות לגבי מהי
השאלה הזאת. אבל האדם לא יכול אפילו לא לדמיין את
השאלה הזאת (עד שהוא יגיע אליה בעצמו). משום שמהותה של
השאלה עצמה, שונה מכל השאלות שיש בעולם. כי כנ"ל, כל השאלות שהאדם מכיר, ... שאלה, אלא על המהות של כל השאלות שיש בעולם. ומדובר כאן על שאלה שאין לה תשובה. ומי יכול לדמיין שאלה שאין לה שום תשובה כלל? וכאשר האדם מגיע לשאלה של כל השאלות,
השאלה של כל השאלות יוצרת אצלו חוסר הבנה כ"כ גדול, שהדבר הזה גורם לו לפרק את כל החוכמות שהוא מכיר ושהוא יודע אותן. פירוש: כי לכל אדם יש חוכמה כלשהי וידיעות כלשהן. וכאשר יש לאדם שאלה בכל נושא, אין
השאלה גורמת לכל הידיעות של האדם להתפרק. כי כל שאלה היא על נושא מסוים. ואין שום שאלה שהיא על כל המידע שיש בעולם בבת אחת.
והשאלה של כל השאלות, היא קושיא כ"כ חזקה, שהיא קושיא על כל המידע שיש בעולם מכל סוג שהוא. ולכן, כל חכמי החכמים שיש בעולם, ברגע שהם מגיעים אל
השאלה של כל השאלות, אז כל החוכמות שלהם וכל מה שהם יודעים, מתבטל ונעלם. כי
השאלה הזאת היא על המהות של כל מה שקיים. וכאשר האדם מגיע לשאלה הזאת, אז כל מה שהוא יודע בכל תחום שהוא, יש לו עליו שאלה. כי
השאלה הזאת, היא על כל מה שקיים. וזאת לא סתם שאלה, אלא
שהשאלה הזאת גורמת לכך שהאדם כבר לא מסוגל יותר להכיל בתוכו שום סוג של מחשבה. כי אחרי שהאדם מגיע אל
השאלה הזאת, אז כל מחשבה שיש לו בראש שלו, המחשבה הזאת מזכירה לו את
השאלה של כל השאלות. כי כנ"ל, שאלת כל השאלות, היא כרוכה בהבנת המהות של ... נפשית. ומאחר שהדבר הזה הוא המהות של כל הדברים, הרי שכאשר האדם מגיע אליו, אז ממילא הוא כבר לא מסוגל להכיל בתוכו שום מחשבה. וכל ניסיון של האדם לחשוב במוחו מהי
השאלה הזאת, כל ניסיון שכזה הוא חסר טעם. משום שהאדם לא מסוגל להעלות על דעתו את המהות של
השאלה הזאת. כי המהות של
השאלה הזאת, היא גם שונה מהמהות של כל השאלות שיש בעולם. אבל בנוסף, המהות של
השאלה הזאת, משנה לאדם את כל מה שהוא מבין בכל תחומי החיים בבת אחת. כי ... זה שאפשרי שתהיה שאלה כזאת. כי אם יש שאלה כזאת במציאות, הרי שזה משנה את כל נקודת המבט של האדם על כל המציאות. וכל החכמים שיש בעולם, לא מסוגלים להכיל במחשבתם את
השאלה הזאת. מאחר
שהשאלה הזאת היא כמו אש ששורפת את כל השכל ואת כל החוכמה של האדם. והאדם יכול להיות חכם מאוד גדול, אבל
השאלה הזאת תגרום לו להבין שהוא לא מבין שום דבר לגבי שום דבר. כי זאת שאלה מהותית לגבי השורש של כל המחשבות וכל הידיעות שיש בעולם. וכל מקום שיש בעולם חוסר הבנה כלשהו, הרי ששורשו באותה
השאלה שהיא השורש של כל חוסר ההבנה שיש בעולם. כי היא המהות של חוסר ההבנה שיש בעולם. ולכן
השאלה הזאת מבטלת את כל החוכמות שיש בעולם, משום שהיא המהות של חוסר ההבנה שיש בעולם, שגורמת לכל הדברים שיש בעולם, להפוך להיות לא מובנים. והאדם צריך המון המון שכל כדי להבין בכלל את
השאלה הזאת. כי מי שאין לו מספיק שכל, הוא לא יבין את
השאלה כלל. כי גם כדי להבין אותה, צריך המון שכל. ויש כאלו שהם יודעים ...