... ושורש
הרצון - איך נוצר
הרצון? איך נוצר ה"אני" של האדם? האדם סובל תמיד, מכך שהוא לא רוצה להרגיש רע. וכפי שכבר ביארתי, ... למה הוא רוצה צורה אחת של המציאות, יותר מאשר צורה אחרת. וכאן יתבאר, כיצד צריך האדם לחקור ולגלות את שורש וסיבת
הרצון שלו, דהיינו, למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה? והעניין הוא, כי יש מחוייב ויש אפשרי. וכל דבר, ... רק ישות אחת ויחידה, שקיומה לא מורכב משום דבר כלל, היא ורק היא, קיומה הוא מחוייב באמת. וכאשר האדם בוחן וחוקר את
הרצונות שלו או כל דבר אחר, עליו לראות תמיד, האם הדבר הוא אפשרי או מחוייב. ועל האדם לזהות את ... ולגלות את המחוייב, כדי לגלות את שורש הדבר. וכאשר האדם מנסה להבין, למה הוא רוצה כך ולא אחרת, עליו להבין כי צורת
הרצון שלו היא אפשרית, וביחס אליה,
הרצון עצמו הוא מחוייב. כי האדם רוצה כך ולא אחרת. אבל זה רק אפשרי בלבד. כי באותה המידה ממש, האדם היה יכול לרצות רצון אחר. אבל בכל אחת מהאפשרויות,
הרצון עצמו היה ממשיך להיות קיים. והחיות של
הרצון בצורה כלשהי, הוא
הרצון עצמו ללא כל צורה. כי בלי
הרצון עצמו, אין שום קיום לרצון בצורה כלשהי. ולכן, במקום לשאול מהיכן מגיע
הרצון להרגיש טוב ולא רע, ובמקום לשאול למה אני רוצה כך ולא אחרת, על האדם לחקור ולשאול, למה אני ... מורכבת, והצורה היא האפשרית, והמהות היא המחויבת. וכדי להבין את הצורה, צריך להבין את המהות שלה. ולכן צריך לפרק את
הרצון של האדם, לכך שהמציאות תהיה בצורה כלשהי, צריך לפרק את
הרצון הזה, למהות וצורה. ולהבין, שהמהות היא
הרצון עצמו, והצורה, היא
הרצון הסופי עצמו שיהיה כך ולא אחרת. ויש לחקור את מהות הדבר, ולא את הצורה החיצונית שלו. וכאשר האדם מתבונן על
הרצון עצמו, הוא מבין, שבעצם גם
הרצון עצמו הוא ישות מורכבת. כי הוא מורכב מה"אני" של האדם, בצירוף אל
הרצון של האדם. כי האדם יכול לרצות, אבל הוא יכול גם לא לרצות, אלא להרגיש / לחשוב / לשמוע וכיו"ב צורות שונות, שהן אינן רצון. וקיומו של ה"אני" של האדם, הוא מחוייב, ביחס לקיומו של
הרצון של האדם, שהוא רק אפשרי בלבד. כי אפשרי שיהיה "אני" בלי שום רצון כלל (בהתחשב בהגדרה של המושג רצון). אבל בלי "אני", אין שום רצון כלל. והמהות היא ה"אני", והצורה היא
הרצון, שגם הוא מהות, של הצורה הסופית של
הרצון, שהוא עצמו המהות, של הפעולה הממשית להשגת
הרצון וכולי. ועל האדם לחקור את מהות ה"אני" שלו, כדי להבין את
הרצון שלו. ובלי שהאדם יבין את ה"אני" עצמו, הוא לא יבין את
הרצון, ולא את צורת
הרצון, ולא את התוצאה של צורת
הרצון. וכאשר האדם מתבונן על ה"אני" שלו, נדמה לו שזאת ישות שאינה מורכבת כלל. אך לא כך הוא, כי גם ... דבר וכולי. ובלי שהאדם יבין את מהות האין, הוא לעולם לא יבין את מהות הצורות של האין, וגם לא את מהות ה"אני" שלו ואת
הרצון שלו וכולי. ולכן צריך להבין את האין עצמו. ולכאורה, האין הוא הישות הראשונה והבסיסית ביותר. ...