... ביער, רבי נחמן מדבר בעצם על אלוהים עצמו. על הבחינת בן של אלוהים. מה זאת אומרת יש שתי בחינות - יש מה ויש בן. הרעיון הוא שכל
העולם הזה כולו הוא בעצם מבחינת בן של אלוהים. אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד העולם. אלוהים מוליד ילדה, מי זו הילדה העולם. לא משנה. כל בחינה נמוכה יש יש אב ויש בן, ... פירושו אחרי הבריאה. זאת אומרת שכאשר רבי נחמן מדבר על הבן של המלך הוא בעצם מדבר על הבחינת בן של המלך עצמו. זאת אומרת, כי כל
העולם הזה כולו הוא החלום של אלוהים, המדמה של אלוהים, הבן של אלוהים. זאת אומרת שרבי נחמן אומר היה לו בן יחיד תכף נסביר גם מה זה רצה. לבנו בחייו. רבי נחמן בעצם ... נחמן אומר אם תתבודד תתבודד תתבודד. מה זה נקרא להתבודד תבין את עצמך. להתבודד פירושו להתרחק. אם תצליח להרחיק את עצמך לגמרי
מהעולם הזה לצאת מהזמן והמקום דהיינו, להכלל באינסוף רבי נחמן אומר, גם כל העולם נכלל איתך במחוייב המציאות. אז כל העולם במחוייב המציאותך, איך כי לכאולה יש פה איזה ... אין שום בעיה. אבל אם לא תבין שאתה המלך זה עצמו העונש שלך. אבל כשתהיה בשמחה אזי אהיה בשמחה יתרה מאד. אבל אם אתה כישות בתוך
העולם הזה תחבר את עצמך אל לפני הבריאה ותבין שהכל אחד אז אהיה בשמחה יתרה מאד. שימו לב לשמחה יתרה מאד. כי שמחה תהיה בכל מקרה. כי אין שינוי בין לפני הבריאה לאחרי ... מלך היה את השכל. המחלוקת שבן החכמים, החכמה הצמצומים ההפרדה בין דבר לדבר זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. כי כל העניין של
העולם הזה זה החכמה. החכמה תחייה את בעליה כל
העולם הזה קיים בזכות החכמה. עכשיו, החכמה פה זה הדרך ביניים. החכמה פירושו - כל
העולם הזה קיים בזכות החכמה, פה הם מתכוונים על דרך גנאי. כי בזכות החכמה, כי אין אין חכמה ואין תבונה ואין עצה כנגד ה' - מה זאת אומרת כי החכמה זה בעצם הצמצום של ... חכמים גדולים. מה הכוונה חכמים גדולים הכוונה שהיה שמה חכמות מאד גדולות בעולם הזה, אצל הבן מלך היו חכמים מאד, הכוונה שבתוך
העולם הזה שזה נקרא הבן המלך יש חכמים מאד גדולות ויש חכמות מאד גדולות. למה חכמות מאד גדולות זה בעצם טפשות מאד גדולה. כי מה זה חכמה חכמה זה דבר שמתחיל להיות ... כי אם היית בשכל הגדול יותר, לא היית צריך את הממון והכבוד, זה עוד יותר טוב. ומחת שהיו לחכמה. כי צריך לזכור, כל המהות של
העולם הזה זה בעצם החכמה. כל המהות של הבריאה זה בעצם בריאת החכמה. הבריאה פירושו יצירת החכמה. יצירת השכל, יצירת הצמצום, יצירת ההפרדה בין הטוב לרע זה בעצם עיקר ... יכלו להכנס באותה החכמה. שעדיין היה שם דרגות של חכמות. בכל מקרה רבי נחמן אומר שיש שני דרגות של חכמה יש את החכמות הרגילות של
העולם הזה ויש את החכמות שבאות מהחלל הפנוי. ושהם רק נדמים לחכמות והם מאד עמוקות. רבי נחמן אומר והיה עמקות ודקות גדול באותם חכמות של החכמים הנל. חכמות של דקות ...