... אף פעם, כולל לאלוהים עצמו, ואלוהים זה לא מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את
העולם, אנו קוראים לו אלוהים. ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין בחירה חופשית, ממילא גם ... אחד, מה שייך בכלל בחירה? בפרספקטיבה האמיתית, אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את
העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד. או שאלוהים לא ברא את
העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם. בכל מקרה, יש רק ישות אחת. אבך אנחנו כרגע נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את
העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את
העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את
העולם? לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי עכשיו כמו שרבנים אומרים, ... מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה? אולי?!! בכל מקרה הנושא פשוט., נניח שיש מישהו שברא את
העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו. ונניח שרצה לברא את
העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת
העולם האמיתית לא התרחשה ברגע יצירת היש, ברגע יצירת
העולם שלנו. אלא ברגע בריאתו של הרצון של הבורא! ברגע שהבורא רצה משהו, זה עצמו בריאת
העולם, ז"א גם אם הבורא היה רוצה לא לברא את
העולם, זה היה כבר כמו בריאת
העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת
העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה. זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין ... ממה שאומרים עליו וזו כבר בריאה. השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה,
העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו,
העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא,
העולם הראשון זה מידת הטוב, או מידת הרע של הבורא, זו היכולת של הבורא להשתנות, והשאלה האם הוא ברא את הרצון ... כי עדיין אין רצון, והרצון הראשון לא יכול להיווצר מרצון קודם, ואם הרצון של לברא את
העולם נוצר מעצמו, אז מה שייך להגיד שהבורא בחר לברא את
העולם אם הבורא בכלל לא רצה לברא את
העולם. כיוצא בזה בבני אדם, אף אחד לא מתווכח עם זה שיש לבני האדם תחושה שהם בוחרים! השאלה היא האם באמת אתה ... לרצות, כי הוא לא רצה. מאחדות מוחלטת, לנפרדות. ויש לזכור שהנפרדות הראשונה היא לא יצירת
העולם, אלא יצירת הרצון. עכשיו נסביר למה כן יש לו בחירה חופשית אפילו יותר גדולה, למרות שאנו אומרים שאין לו ... של אלוהים, נוצר מכלום! בסדר, זה אלוהים! הדבר היחיד שהיה קיים לפני שאלוהים רצה לברא את
העולם, הדבר היחיד לפני כן, זה רק אלוהים! ז"א שאם יש רצון לאלוהים, הוא היה חייב להיווצר מאלוהים עצמו! ... אף פעם, כולל לאלוהים עצמו, ואלוהים זה לא מישהו, ברגע שאנו עושים האנשה לכח שמניע את
העולם, אנו קוראים לו אלוהים. ונסביר למה אין בחירה חופשית, וברור שאם לאלוהים אין בחירה חופשית, ממילא גם ... אחד, מה שייך בכלל בחירה? בפרספקטיבה האמיתית, אין בכלל אלוהים ועולם, אלוהים לא ברא את
העולם, העולם לא קיים, או שאלוהים לא קיים, בכל מקרה אין שניים, רק אחד. או שאלוהים לא ברא את
העולם, ויש רק אלוהים, או שאין אלוהים ויש רק עולם. בכל מקרה, יש רק ישות אחת. אבך אנחנו כרגע נדבר מהפרספקטיבה שבה אלוהים כן ברא את
העולם, נניח לצורך העניין שאלוהים כן ברא את
העולם, ויש אלוהים ועולם, ונשאל שאלה: האם אלוהים בחר לברא את
העולם? לכאורה כן, ברור, הרי הוא בחר לברא אותו והיה יכול לא לברא אותו. ומה שאמרתי עכשיו כמו שרבנים אומרים, ... מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה? אולי?!! בכל מקרה הנושא פשוט., נניח שיש מישהו שברא את
העולם, אז הוא לא אלוהים האמיתי כי יש אלוהים ועולם, ואז יש מישהו לפניו. ונניח שרצה לברא את
העולם וברא אותו, צריך לזכור שבריאת