... של
הסיבה הראשונה - מהו הסוד של
הסיבה הראשונה של כל הסיבות? חלק 1 כפי שכבר ביארתי, מי שרוצה ... בשלמות. ואחת מהדרכים להבין את המציאות בשלמות, היא באמצעות השאלה הבאה: מהי
הסיבה הראשונה של כל הסיבות? וכפי שכבר ביארתי, אין אפשרות למצוא תשובה לשאלה הזאת בשכל האנושי. כי על כל תשובה נוכל להמשיך לשאול מה הסיבה של
הסיבה הראשונה עצמה. ועוד ביארתי, שמי שיבין את השאלה הזאת ... שכל חדש וכולי. והעניין הוא, כי לכאורה יש דרך מאוד פשוטה להשיב על השאלה של מהי
הסיבה הראשונה. ואחת התשובות האפשריות היא, שאפשר אולי לומר ש ... אלא שאכן תמיד לכל סיבה יש סיבה אחרת שקודמת לה. וא"כ ממילא אין צורך למצוא את
הסיבה הראשונה כי אין סיבה ראשונה. ועוד דרך מילוט אפשרית היא, ... אכן מגיעים לנקודה שבה באמת יש סיבה, שהיא עצמה אין לה סיבה. וממילא השאלה של מהי
הסיבה הראשונה, השאלה הזאת מבוטלת. כי אפשר לומר שיש סיבה, שאכן אין לה סיבה אחרת שקודמת לה. ונמצא אם כן, כי יש לנו שתי דרכי מילוט מהשאלה של מהי
הסיבה הראשונה. ודרך המילוט השכלית והלוגית הראשונה, היא לומר ... סיבה אחת, שהיא אין לה סיבה אחרת שקודמת לה. כי הקושי למצוא תשובה לשאלה של מהי
הסיבה הראשונה, נובע מכך שאנחנו מניחים שלכל סיבה חייבת להיות ... סיבה ראשונה. וא"כ הנחנו שתי הנחות שסותרות זו את זו. כי לכל סיבה יש סיבה, סותר את
הסיבה הראשונה. ולכן אי אפשר בשכל האנושי למצוא את התשובה, אם ... סיבה יש סיבה, או לומר שאין סיבה ראשונה. ובכך בעצם העלמנו את הקושי השכלי להבין את
הסיבה הראשונה. וכפי שאמרנו הדרך היחידה של האדם להגיע אל השכל ... את המציאות כפי מה שהיא באמת. ולכן, אנחנו כאן נסביר יותר לעומק את השאלה של מהי
הסיבה הראשונה, ונסביר מדוע בהחלט כן יש כאן שאלה בלתי פתירה ... נראה כי לשתיהן יש את אותה משמעות. והמשמעות של שתי דרכי המילוט הנ"ל, היא שבעצם
הסיבה הראשונה של כל הסיבות, היא ה"אין סיבה". כי דרך המילוט השנייה, היא מאוד ברורה שמשמעותה היא
שהסיבה הראשונה היא "אין סיבה". כי דרך המילוט השנייה היא, שפשוט ... שלכל סיבה ישי סיבה, אבל ללא נקודת התחלה, גם היא בעצם אומרת ש"האין סיבה" הוא
הסיבה הראשונה. כי אם אין סיבה ראשונה, אז ממילא אין שום משמעות ... התחלה שהיא נקודת החוזק שלהן. וא"כ זה בעצם לומר שה"אין סיבה" הוא התשובה לשאלת מהי
הסיבה הראשונה. ונחדד: כל המשמעות של סיבה, היא שיש איזו נקודה ... התחלה של רצף הסיבה והתוצאה שלנו. ונמצא אם כן, כי שתי דרכי המילוט מהשאלה של מהי
הסיבה הראשונה, שתיהן בעצם נשענות על ה"אין סיבה" כפתח מילוט מהשאלה של מהי
הסיבה הראשונה. ועכשיו בעצם נסביר מדוע דרך המילוט הזאת לא ... שאלה שאפשר לשאול אותה רק מנקודת מבט של סיבה ותוצאה. כי אם נאמר שה"אין סיבה" הוא
הסיבה של הסיבות, אז אכן יש לשאול, כיצד "אין סיבה", יכול להיות סיבה ... לבין ה"יש סיבה" שאחריו, הוא קשר מסוג של "אין סיבה". ז"א, אם נאמר ש"אין סיבה" הוא
הסיבה של הסיבות, אז אכן נשאל, כיצד "אין סיבה" סובב שיהיו סיבות. אך ... תוצאה שלנו, היה "אין סיבה". ואז ממילא אין שום שאלה בלתי פתירה שכלית לגבי מהי
הסיבה הראשונה. ואחרי שהסברנו את כל זה, עכשיו נסביר מדוע בכל ... והעניין הוא, שלא משנה כיצד ננסה להשתמש ב"אין סיבה" כדרך מילוט מהשאלה של מהי
הסיבה הראשונה, הרי שתמיד תישאר שאלה. ונחדד נאמר, שגם אם נאמר ... רק "אין סיבה" ולא גם "יש סיבה". ונמצא אם כן, כי כל ניסיון לברוח מהשאלה של מהי
הסיבה הראשונה על ידי שימוש ב"אין סיבה", הוא לא באמת פותר את ... שכל מה שהסברנו כאן לגבי מדוע ה"אין סיבה" הוא לא מספק מילוט אמיתי לגבי השאלה מהי
הסיבה הראשונה, הרי שהדבר מקביל וזהה לחלוטין למה שביארתי במקום ... ששונה מהם. ונמצא אם כן, כי יש כאן שאלה שאין לה תשובה בשכל אנושי. והשאלה היא, מהי
הסיבה הראשונה של כל הסיבות? או במילים אחרות, כיצד ניתן להסביר ...