... והילד לא מצליח להבין בשום דרך, כיצד הלימודים האלו ייצרו לו
הנאות חדשות. וכיו"ב, גם לימודי המתמטיקה. שגם אותם, רוב הילדים, לא אוהבים. משום, ... בללמוד. אבל מבחינתם של הילדים, הלימוד, הוא רק אמצעי להשגת
הנאה. וכאשר המקצועות של בית הספר, לא מביאים לילד שום תועלת כילד, הרי שממילא הטבע האנושי של האדם, הוא לא לעשות את מה שלא יוצר אצלו
הנאה, וטוב שכך! כי רק מי שהוא עבד ושפוט של אחרים, רק הוא עושה דברים, שלא נותנים לו
הנאה. וכאשר מלמדים ילד לעשות דברים, למרות שהוא לא
נהנה מהם, הרי שבעצם מלמדים אותו לסבול בשקט (והפתרון יבוא בהמשך). כי האדם מטבעו, ... האדם שגעו אותו, הרי שהוא מטבעו אמור לעשות רק את מה שגורם לו
ליהנות. כי אין שום היגיון בעולם, שהאדם יעשה משהו שיוצר אצלו סבל. והאדם בהחלט, כן מוכן להתאמץ, עבור משהו שהוא חושב שיביא לו תועלת ויגרום לו
להנאה. והילד, בהחלט לומד כל הזמן דברים חדשים. ובהחלט, הילד מוכן להתאמץ ללמוד כל דבר ולעשות כל דבר, למרות שהוא לא
נהנה ממנו. וזה בתנאי, שהוא חושב, שהדבר הזה יביא לו
הנאה. ומאחר שהלימודים בבית הספר, הם לא מביאים לילד כמעט שום
הנאה, הרי שכל ילד שהוא בריא בנפשו, ממילא הוא לא אמור להשקיע בלימודים. כי מי שהוא בריא בנפשו, הוא לא יעשה שום דבר, שלא מוביל אותו אל
הנאה כלשהי. ורוב הילדים שלומדים, הם לומדים רק בגלל שהם מפחדים מההורים ומהמורים ... שלו, אם הוא לא ילמד. ולכן הוא לומד את מה שלא גורם לו
להנאה, כדי לסבול כמה שפחות, ממה שיקרה לו, אם הוא לא ילמד. והילד לומד גם את מה שלא גורם לו
להנאה, כדרך של בחירה, ברע במיעוטו. או אם הוא ילד מחונן, שהלימודים באים לו בקלות, ... מרוכזים במה שמעניין אותם. וכאשר הילד עסוק באיזה דבר שיוצר לו
הנאה, הרי שהוא כ"כ מרוכז, עד שהוא ממש שוכח לאכול וכיו"ב. והוא אפילו מאבד את חוש ... הוא לא מצליח להתרכז, במשהו שהוא משעמם אותו ולא נותן לו
הנאה וריגוש. ואת כל הנ"ל אפשר לסכם ולומר: שהילד, הוא מומחה גדול בלמידה. והילד ... אותו. והילד, בהחלט מוכן להשקיע גם בדברים שלא מייצרים אצלו
הנאה מיידית, בתנאי שהוא מבין, כיצד בדיוק, הם ייצרו לו
הנאה. אבל כאשר הילד ניגש ללימודים, והלימודים לא מעניינים אותו, ולא מעניינים, גם ...