מי שמציאות כלשהי, לא גורמת לו הנאה - בידוע שהוא שקרן... שמציאות כלשהי, לא גורמת לו הנאה - בידוע שהוא שקרן והעניין הוא, כי המציאות שלנו היא יפה. ולא סתם יפה אלא יפהפייה ביופי אמיתי, יופי שהוא השורש של כל הדברים היפים שבעולם. והיופי הזה של העולם, הוא ... המציאות, אי אפשר לרמות. ומי שהוא לא איש אמת ע"פ הקריטריונים של המציאות, דהיינו, מי שהוא לא באמת איש אמת, הוא לא נהנה מההשתקפות הזאת שיש בכל דבר. ולא רק שהאדם לא נהנה מההשתקפות של האחדות שיש בכל דבר, אלא שהתודעה של האדם סובלת סבל אמיתי, כאשר האדם חושב על כל דבר שהוא. כי האדם רוצה את השלמות. וכל מחשבה שהאדם חושב בעולם (דהיינו 24 ... בלבבו, הוא חווה את היופי ואת השלמות שיש בכל דבר בעולם. בפרט כאשר אומרים לאדם שכל כלשהו, שמי שהוא איש אמת הוא מפיק הנאה אמיתית מכל שכל שיש בעולם, כולל מהשכל של השקרנים ושל הטיפשים. כי בכל שכל שיש בעולם, יש את היופי של האחדות. ואדרבה, בשכל של השקרנים והטיפשים, יש בו צורת שכל גדולה עוד ... של השכל הגדול ביותר שבו הכל אחד, שהוא רק נדמה לשיגעון וכולי. וכאשר האדם שומע איזה דיבור ואיזה שכל, אם הוא לא נהנה מהשכל שיש בדבר, בידוע שהוא משקר את עצמו במשהו. כי מי שהוא איש אמת, אז האחדות של המציאות, היא משתקפת אליו דרך השכל שיש בכל דבר. ובכל פעם זאת השתקפות חדשה בצורה ... אחת). ובכל פעם האדם חווה התרגשות חדשה, כי בכל פעם הצורה החיצונית היא חדשה, וצורת ההשתקפות היא חדשה. אבל מי שלא נהנה מהשכל שיש בכל דבר, בפרט כאשר האדם סובל, מכך שהוא שומע צורות חשיבה שונות ודעות שונות משלו, ובפרט אם האדם סובל מכך שהוא שומע דיבור של אמת מהחכם האמיתי, כל אלו, הם ... ובלי שום מאמץ לאהוב את המציאות בלי שום תנאי ובלי שום סיבה, הרי שהוא לא באמת אוהב את המציאות, והרי שהוא לא באמת נהנה ממנה. והחכם האמיתי, הוא אוהב את המציאות כולה, באהבה אמיתית ללא שום תנאי. וכאשר האדם שומע את החכם האמיתי מדבר, לעיתים הוא חווה סבל גדול מאוד. וזה משום, שהאמת שהחכם ... גורם לו להרעת תנאים בכלא. והוא לא מבין שהוא בכלל מלך, ושמקומו הוא לא לסבול בכלא כעבד, אלא מקומו הוא להיות מלך, או ליהנות באמת, מכך שהוא בוחר להיות עבד. כי האדם הוא השלמות האין סופית (ולמרות שיש כאן דבר והיפוכו, שהסוף הוא אין סוף, אעפ"כ כך הוא הדבר). אבל האדם הוא משוגע, ונדמה לו שהוא ...