... את
המטרה, על ידי שישנא את הדרך בתכלית השנאה! ובו יתבאר העניין של ההקדמות והתכלית, וכיצד יגיע האדם לתכלית, על ידי שנאת ההקדמות (והוא פירוש העניין מרבי נחמן מברסלב, שאי אפשר ... רק האמצעי ולא התכלית. וגם איסוף וחיסכון הכסף, הוא רק אמצעי למען השגת
המטרה שהיא השקט הנפשי של האדם. ובכל דבר ודבר, יש את ההקדמות של הדבר, ויש את התכלית ואת הדבר עצמו, שהוא החשוב באמת, ושכל הדברים משרתים את אותו הדבר החשוב. ומי שיודע את ... יש דרך קצרה יותר להשיג את התכלית? ועל האדם לשנוא את הדרך, ולאהוב את
המטרה. כי הטועים, אוהבים את הדרך אל
המטרה, וכך לעולם הם אינם מגיעים אל
המטרה, אלא ממשיכים לקלף את הקליפות ולאכול אותן, כאילו הן
המטרה. (בשונה מהאדם שהגיע לשלמות התכלית, שהוא מוצא בדרך תכלית, בשלמות, כאילו זו התכלית הסופית. כי הצורה היא המהות, למרות שהיא רק צורה). אבל מי שהוא אינו קוף שאוכל קליפות, ... של המציאות, כדי להגיע לזה, לשם כך על האדם, לשנוא את הדרך, ולאהוב את
המטרה. כי הרבה חללים "טובים" הפילה הדרך. ורובם לא הגיעו ולא מגיעים אל
המטרה, משום שנחמד להם בדרך אל
המטרה. ועל האדם לשנוא את הדרך ולאהוב רק את
המטרה. ועל ידי תכלית השנאה של האדם את הדרך, ותכלית האהבה של האדם את
המטרה, על ידי זה בסופו של דבר, זוכה האדם לכך, שכל הדרך, הופכת בעיניו למטרה הסופית של כל המציאות, והאדם זוכה להשיג את התכלית הסופית, בכל דבר. כי אצל אלוהים, אין מטרה שנפרדת מהדרך, אלא יש רק דרך שהיא באחדות עם
המטרה. והדרך, היא
המטרה הסופית ללא שום מטרה אחרת. וכל דבר הוא
המטרה הסופית בפני עצמה וכולי. ואז האדם רואה את השלמות שיש בדרך אל
המטרה, ואת השלמות שיש בלמלא חסרונות עד אין סוף, ואת השלמות שיש בכך שתמיד יש חיסרון, ואת השלמות שיש בכך שהוא רחוק מהתכלית, ואת התכלית שיש בהעדר תכלית וכולי. ...