... והאפשרות הראשונה היא, שלתכלית אין סוף, ז"א תמיד יש תכלית אחרת
להשיג, עד אין סוף וללא נקודת עצירה כלשהי. והאפשרות השנייה היא, שבכל מקרה, תמיד יש נקודת סוף כלשהי, ובנקודת הסוף הזו, שם, מסיבה כלשהי, ... לתכלית כזאת. כי הדבר דומה לאדם שיאמר שיש תכלית בלעשות דבר שלא
משיג שום תכלית סופית. ואם התכלית אין לה סוף, הרי שכבר אין לה שום משמעות כלל, וא"כ הכל טוב באותה המידה, כי התכלית הסופית חסרת משמעות. ... עוזרים לאדם ליהנות. כי כאשר יש לאדם מטרה ורצון, אז כאשר הוא
משיג אותם, על ידי זה נוצרת הנאה. אבל מי שהוא רואה את הטוב שיש בכל דבר ודבר עד הפרט הקטן ביותר, הוא חי בהרמוניה מושלמת עם המציאות, והוא ... כלל. ואם הייתה למציאות מטרה, הרי שהיא הייתה בפחות מרגע אחד יכולה
להשיג את המטרה שלה. ומאחר שהמציאות לא מוגבלת
להשיג את המטרה שלה בפחות מרגע, ומאחר שבכל זאת המציאות עושה דברים שונים, הרי שהמשמעות של זה היא, שהמציאות
משיגה את המטרה שלה תמיד ובכל מצב. ז"א שהמציאות היא נקודת השלמות, שבה כל דבר הוא מושלם, ושכל דבר הוא המטרה עצמה, והשלמות נמצאת בכל דבר, ... יש את אותה המשמעות. כי המשמעות של הדברים, נוצרת מהתכלית שהם
משיגים. ואם משהו
משיג את המטרה, הרי שיש לו משמעות טובה ולהפך. ואם לחיים אין שום תכלית ושום מטרה, הרי שהכל טוב תמיד. ורע יכול להיות, רק כאשר יש מטרה לא ... סיבה מדוע הוא כך, הרי שממילא אין שום תכלית לשום דבר, כי כל דבר
משיג את התכלית ואת המטרה שלו. ונסביר: נניח שהתכלית היא להגיע לנקודה כלשהי. נשאל: האם יש תכלית בכך שהמצב כרגע הוא כפי מה שהוא ולא כפי ... הרי שכבר כרגע יש שלמות. ואם הכל מושלם, אז אין שום מטרה שצריך
להשיג, כי המטרה מושגת בכל רגע מחדש. ואם נאמר שיש דברים בעולם שאין להם סיבה, ושכל תכליתם היא
להשיג דבר אחר, ושבהכרח לשנות את המציאות כדי להגיע לתכלית כלשהי, אז נשאל, מה הסיבה שלחלק מהדברים יש תכלית ומטרה ולחלק מהדברים אין תכלית ... אחרים, ושלא הכל שווה באותה המידה, שאז ממילא אין שום תכלית שצריך
להשיג, כי המטרה תמיד מושגת, ואם נאמר שיש הבדל ומרחקים שונים בין הדברים לבין תכלית כלשהי, הרי שנשאל, מה הסיבה שיש דברים שרחוקים יותר או ... וא"כ התכלית נמצאת בכל דבר, וא"כ השלמות נמצאת בכל דבר ולא צריך
להשיג תכלית כלשהי. ו נסכם : מכל הנ"ל עולה מסקנה אחת, והיא שבכל דרך רעיונית שבה נלך, נגיע לאותה הנקודה. והמסקנה של כל הנ"ל היא, שהתכלית ... ידי זה יגיע האדם למצב שבו הוא רואה את השלמות שיש בכל דבר, והוא
משיג את התכלית בכל דבר. שזה בעצם מצב של יש ואין תכלית בו זמנית. כי כאשר כל דבר הוא מושלם בפני עצמו, הרי שאין שום מטרה שצריך
להשיג, כי כל דבר
משיג את המטרה הסופית של השלמות. ...