... - למה מוכרח שיהיו קושיות, על
חכם אמיתי? איך לזהות
חכם אמיתי? חלק 1 במאמר הזה נבאר, מדוע מי שהוא
חכם אמיתי, מוכרח שיהיו עליו קושיות ותמיהות. והעניין הוא, כי
חכם אמיתי הוא מי זה שהוא מבין את השכל של המציאות. כי כל המציאות כולה פועלת לפי שכל מסוים. כי יש שכל מסוים שלפיו פועלת המציאות. ומי שמבין את השכל הזה שלפיו פועלת כל המציאות, הוא נחשב
לחכם אמיתי. והנה, השכל של המציאות הוא מאוד גדול. ויש במציאות המון תהליכים שונים ואירועים שונים, שלא ברור לאדם מדוע הם קורים ומה הסיבה שמסתתרת מאחורי האירוע. והסיבה ... יכול להבין את השכל הגדול של המציאות.
וחכם אמיתי, הוא זה שהוא השלים את שכלו, והוציא את כל הפוטנציאל השכלי שלו מכוח אל הפועל. עד שהוא הגיע להבנת כל המציאות. כי האדם כן יכול להבין את השכל של המציאות, אבל ... מבין את השכל של המציאות, ואז הוא נחשב
לחכם אמיתי. ונאיר: כי לא מדובר רק על פוטנציאל שכלי בלבד, אלא גם על הפוטנציאל הרגשי, ועל כל הפוטנציאל האישי של האדם. כי כדי להבין את המציאות, לשם כך האדם צריך ... שזה סוג של קושיא שיש לאדם על המציאות.
והחכם האמיתי, הוא זה שאין לו שום קושיא על המציאות. מאחר שהוא מבין בדיוק כיצד המציאות פועלת ולמה כל דבר קורה. וכאשר האדם מבין את השכל של המציאות, אז גם הוא ... שהמציאות עושה דברים לא ברורים, כך גם אותו
החכם אומר לפעמים דברים לא ברורים ועושה דברים לא ברורים. וכאשר
החכם האמיתי עושה איזה דבר לא ברור, אז מי ששכלו קטן, הוא מפקפק בחוכמתו של
החכם. כי כאשר האדם רואה איזה דבר, האדם מנסה להבין אותו בשכל שלו. אבל מאחר שהשכל של
החכם גדול, לכן האדם לא מסוגל להבין את השכל של
החכם עצמו. ואז האדם ממציא איזה פירוש למעשיו ולדבריו של
החכם, ע"פ שכלו הקטן. וכאשר האדם עם השכל הקטן, מפרש ע"פ שכלו הקטן את מעשיו של
החכם, על ידי זה נוצרת אצלו קושיא על
החכם. כי אכן נכון הדבר, שאם באמת
החכם פועל מאותן הסיבות שנדמה לאדם שבגללן
החכם פועל, אז אכן נכון הדבר שיש כאן איזו קושיא. אבל
החכם עצמו יש לו שכל אחר שונה לגמרי משכלו של האדם, והוא פועל ע"פ צורת חשיבה מאוד עמוקה, בדיוק כמו צורת החשיבה של המציאות. כי המציאות שלנו היא לא ברורה לחלוטין. ... שלפיה פועלת המציאות. וכאשר האדם הוא
חכם אמיתי, אז הוא חושב וממילא פועל, בדיוק כמו המציאות. ואז הוא עושה לפעמים כל מיני דברים, שכלפי חוץ נדמה לאדם
שהחכם הזה כנראה לא מבין את עצמו, או שאולי הוא מתנהג בצביעות כלשהי. כי גם על המציאות אפשר לומר שהיא לא מבינה את עצמה, ושהיא מתנהגת לפעמים בצביעות כלשהי. ומאחר
שהחכם חושב כמו המציאות ופועל לפי אותו השכל, על ידי זה מוכרח שיהיו עליו קושיות ותמיהות. וכאשר יש לאדם קושיא על
החכם האמיתי, על האדם לזכור שאפילו את עצמו הוא לא מבין בשלמות. כי מי יכול לומר שהוא מבין את עצמו בשלמות?! כי מי באמת מבין את כל צורת המחשבה שלו בשלמות? ומי ... הרי שממילא האדם היה מבין גם את האדם
החכם האמיתי בשלמות, ורואה את גודל החוכמה שלו. אבל מאחר שהאדם לא באמת מבין אפילו לא את עצמו בשלמות, לכן מוכרח שיהיו לאדם קושיות על
החכם האמיתי. ועל
חכם אמיתי מוכרח שיהיו קושיות. ולא סתם קושיות, אלא קושיות של פרדוקסים וסתירות. דהיינו, מוכרח שיראה לאדם
שהחכם האמיתי כאילו סותר את עצמו, ואומר דברים הפוכים ולא ברורים. וזה משום שהשכל של
החכם הוא מאוד גדול,
והחכם מצמצם את השכל שלו לחלקים קטנים, ובכל פעם הוא אומר לאדם חלק אחר מהשכל
החכם שלו. וכאשר