56:36כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה... פנימה לתוך הרצון ולא בורח למעשה. בעיני המעשה הכי פחות חשוב. יש פה בעיקרון שני שכלים, שכל הגיוני ושכל לא הגיוני. בשכל ההגיוני הכי חשוב זה מה אתה יודע, - לא מה אתה עושה, לא מה אתה מדבר, לא מה אתה רוצה, לא מה אתה חושב, לא מה אתה ... מרגיש, גם הכי חשוב זה מה אתה עושה. ולא משנה מה אתה מרגיש אלא משנה מה אתה עושה. זה כבר לא הגיוני, כי מה זה משנה מה אני עושה? אבל עם לאלוהים לא היה משנה מה הוא עושה, אז הוא לא היה עושה. אם הוא כבר ... לך רק טוב. אבל אצל אלוהים זה אחרת. אצל אלוהים יש יותר מאחד ממחויב המציאות, בהיגיון זה לא הגיוני, איך יתכן ששניים מחוייבים? אצל אלוהים יש אין סוף מחוייבים. אין סוף מחוייבי המציאות, אין סוף אלוהים, אין סוף נקרא ריבוי אלוהים. אין סוף אחדויות, אין סוף אין סוף. זה לא הגיוני, אך מבחינתו של אלוהים, כל צורה היא השלמות בפני עצמה. זה אומר שלא רק המהות מחוייבת אלא גם הצורה מחוייבת. שאלה: כל צורה? אליעד: כל צורה. שזה לא הגיוני, איך צורה יכולה להיות מחוייבת? אבל באין שכל, צורה יכולה להיות מחוייבת. וכאשר אתה מגיע לתפיסת מציאות כזאת, ... מה הכוזרי אמר לו? כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, הוא אמר שהצורה חשובה מהמהות, שזה לא הגיוני, מה חשוב יותר אלוהים או אני? אם אלוהים הוא המהות אז הוא יותר חשוב. אני בא להגיד לך, שבסוף בסוף בסוף אתה ... מבין, שהצורה חשובה כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות, ולפעמים פחות מהמהות. כיום בתפיסה השכלית ההגיונית שלך יש - ריבוי צורות ומהות אחת. יש אין סוף אחד וכל השאר זה חלקים שלו. בסוף, בסוף, בסוף, אתה תגלה תפיסה ... והשמש שם, אז הם לא מחוברים. אז איך אתה אומר שהשמש מתהווה מהכיסא? אף על פי כן. בשכל זה לא הגיוני, אבל באין שכל / שכל אחר הכיסא הזה מהווה את השמש. אבל לא רק הכיסא, גם הנייר מהווה את השמש. ויותר מזה, השמש ... לומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש. אני מתכוון לומר שהצורה של הכיסא מהווה את השמש. זה לא הגיוני, כי אם זה צורה, איך זה מהווה? וממילא שמה, המעשה לפעמים חשוב יותר מהכוונה. אם אני לדוגמא הייתי חושב שהדבר ... אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה אפשר להגיד שהכיסא מחוייב, למרות שלא הגיוני לומר שהצורה מחוייבת. ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר שהצורה לא מחוייבת, ואף על פי כן אני ... לא מנסה להגיד שהכל מהות, הכיסא למשל צורה, וכצורה יש לה את כל מה שנכון לגבי המהות, וזה לא הגיוני ואף על פי כן אני אומר את זה. שאלה: בראייה הזאת, זה כבר לא משנה איזה צורה? אליעד: לא משנה איזה צורה, אבל ... אני לא אומר שרק אין הבדל בין מהות לצורה, גם כל צורה היא רק צורה, והיא לא המהות. זה לא הגיוני, תחליט או שזה המהות, או שצורה שווה מהות או שצורה לא שווה מהות. ואני אומר, צורה שווה מהות ואף על פי כן לא ...