... השכל שמאפשר לו להסתכל על המציאות מנקודת מבט חיצונית לה? ומהי הדרך של האדם לקבל שכל שיאפשר לאדם להסתכל על המציאות, מנקודת מבט עצמית שלה. דהיינו, להבין את
האמת האובייקטיבית של המציאות? והתשובה היא, שמי שרוצה לתרגל את היכולת שלו להסתכל מחוץ לקופסא, עליו להתחיל ... מודרך ולחשוב שהוא עצמו הישות שאותה הוא רואה מולו, ועל האדם לנסות להסתכל על המציאות כולה, מנקודת המבט של הישות האחרת שכלפיה האדם לא מרגיש "אני". כי מצד
האמת ה"אני" האמיתי של האדם הוא המציאות עצמה. ולכל אדם ולכל ישות יש שני "אני". וה"אני" הראשון של האדם, זה ... מתעורר מהחלום, ה"אני" של האדם מתחבר ל"אני" החיצוני לו שגדול יותר ממנו. ומעל מה שנקרא אצל האדם "אני", מעליו יש עוד "אני" אחר, שהיא המציאות עצמה. כי מצד
האמת, מה שנקרא אצל האדם אני, זה רק חלק של ה"אני" שלו. כי ה"אני" הראשון של האדם, הוא המציאות עצמה. וכאשר ... איזו פעולה, הרי שמי שבאמת עושה את זה, זה ה"אני" העליון של האדם שהוא המציאות, שהיא באה לידי ביטוי ב"אני" התחתון של האדם, שהוא מה שנקרא אצל האדם אני. ומצד
האמת, כאשר האדם רואה כל דבר שקורה בעולם, מצד
האמת מי שעושה את זה, זה האדם עצמו. כי מצד
האמת ה"אני" האמיתי של האדם, הוא הכוח שמניע את המציאות, שהוא זה שעושה את כל מה שקורה במציאות. והדבר דומה ... נפרדת מכל מה שנמצא סביבו ומהמציאות עצמה. אבל גם בו זמנית הוא לחלוטין לא נפרד מה"אני" הגדול יותר שהוא המציאות עצמה. וכאשר מישהו אומר לאדם איזה משהו, מצד
האמת זה האדם שמדבר לעצמו. כי ה"אני" העליון של האדם, הוא זה שמניע את כל מה שקורה בעולם כולל הכל. וכאשר מישהו פוגע באדם, הרי שמצד
האמת זה האדם עצמו שפגע בעצמו. כי ה"אני" העליון של האדם שהוא המציאות עצמה, היא זאת שגרמה לאותו האדם האחר ... שחולם את החלום, שהוא נמצא מחוץ לחלום והוא מכיל בתוכו את החלום כולו. וכאשר האדם נמצא בתוך החלום של עצמו והוא רואה איזה אדם אחר, או איזה דבר כלשהו, מצד
האמת האדם רואה את עצמו ממש. כי ה"אני" של האדם, הוא לא יותר מאשר תחושה. והאדם יכול להרגיש אני לגבי הרבה ... הוא חלק מהאני שלהם. כגון לדוגמא שאם פוגעים לאדם באיזה דבר שאהוב עליו, האדם מרגיש כאילו פגעו בו עצמו ממש. ואפילו כאשר פוגעים לאדם באיבר מגופו, הרי שמצד
האמת לא באמת פגעו באדם עצמו. כי האדם עצמו יכול להמשיך להיות קיים, גם בלי אותו איבר. אבל האדם מרגיש "אני" כלפי אותה יד או רגל. למרות שמצד
האמת ה"אני" של האדם הוא לא היד וגם לא הרגל. כי האדם יכול להמשיך להיות קיים בדיוק באותה המידה, גם בלי יד או רגל וכיו"ב. ומצד
האמת, כל מה שקיים, זה הכל ה"אני" של האדם. כי יש "אני" אחד כללי של המציאות, שבתוכו קיימים כל הדברים. וגם ... תחושה אחרת שלה קורא האדם הווה. ויש תחושה אחרת שלה קורא האדם עתיד. ויש תחושה אחרת שלה קורא האדם כאן ושם ולמעלה ולמטה וכולי. והכל זה רק תחושות בלבד. ומצד
האמת כל המקום כולו נמצא באותו המקום. וכל המקום כולו הוא רק הבדלי תחושה של האדם. כי ניתן לדוגמא לראות שיש ... החיצונית לחלום, שם אין מקום כלל. כי כל המקום כולו שנמצא בתוך החלום, הוא נמצא כולו בשום מקום ממשי, אלא הוא רק בתוך ה"אני" של האדם שחולם את החלום. ומצד
האמת, כל המקום כולו נמצא בתוך שום מקום. כי כל דבר נמצא בתוך דבר אחר. כי כל דבר יש דבר אחר שהוא גדול ממנו. ... שבה אין מקום כלל. כי שם מחוץ למקום, שם אין שום ישות נפרדת כלל, וממילא אין שום הבדל בין שום ישות לשום ישות אחרת, וממילא אין מקום. כך שכל המקום כולו, מצד
האמת הוא נמצא בשום מקום ובמקום שנמצא מחוץ למקום, שהוא ה"אין" מקום. והמקום שאותו רואה האדם הוא רק חוויה ... מקום. בדיוק כמו שבחוש ניתן לראות שאפשר ליצור תחושת מקום, גם בלי מקום של ממש. וכל המקום כולו הוא רק תחושה בלבד. וגם הזמן עצמו, גם הוא רק תחושה. כי מצד
האמת כל מה שקרה בעבר וכל מה שקורה בהווה וכל מה שיקרה בעתיד, אלו הכל מצבים שקיימים בו זמנית בפחות מרגע אחד ... אלא שבכל פעם האדם חווה תחושת זמן אחרת כלפי אפשרות אחרת של המציאות. ויש תחושה כלשהי שהאדם קורא לה עבר, ויש תחושה אחרת של הווה, ותחושה אחרת של עתיד. ומצד
האמת יכול להיות שהאדם ירגיש תחושה של הווה, על משהו אחר שכבר קרה בעבר או שעוד לא קרה בעתיד וכיו"ב. וכאשר האדם חושב על איזה דבר שקרה בעבר, מצד
האמת יכול להיות שהאדם בכלל חושב על משהו שעוד לא קרה בפועל, אלא שתחושת הזמן של האדם התהפכה, ושהוא מרגיש ... בתוך החלום, הוא עצמו חווה תחושת מקום ותחושת זמן. וכל מה שקיים, הכל קיים בתוך אני אחד גדול יותר, שהוא המציאות עצמה. ולכן, כל דבר שאותו רואה האדם, מצד
האמת האדם רואה את עצמו ממש. כי מצד
האמת, הכל זה ה"אני" של האדם. וכאשר האדם מבין איזה דבר במציאות, בעצם האדם מבין את עצמו. וכאשר לדוגמא האדם ... העליון שלו שהיא המציאות בעצמה, עכשיו על האדם לנסות להבין את מה שקורה לאני הפנימי שנמצא בתוך המציאות, דרך נקודת המבט של ה"אני" שנמצאת בתוכו המציאות. ומצד
האמת, גם ה"אני" החיצוני של האדם, גם הוא נמצא בתוך אני אחר גדול יותר עד אין סוף. אך כדי שהאדם יבין את כל ...